Porada
Poradnia rachunkowa
- Gdzie ująć zwolnienie w części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi
- Jakie dane wykazuje się w sprawozdaniu Rb-ST
- Kiedy do podpisu jest potrzebne upoważnienie wójta
W 2021 r. w gminie obowiązywało zwolnienie w części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Czy należy wykazać to zwolnienie (skutki zwolnień na prawie 10 tys. zł) w sprawozdaniu Rb-27S? Jeśli tak, to w jakiej pozycji i z jaką klasyfikacją?
Z podanego stanu faktycznego należy domniemywać, że chodzi o zwolnienia wprowadzone na podstawie ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. I tak zgodnie z art. 6k ust. 4a tej ustawy - rada gminy w drodze uchwały zwalnia w części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi gromadzących bioodpady stanowiące odpady komunalne w kompostowniku przydomowym, proporcjonalnie do zmniejszenia kosztów gospodarowania odpadami komunalnymi z gospodarstw domowych.
Zatem z powyższego wynika, że gmina ma prawny obowiązek wprowadzenia wspomnianego zwolnienia z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Co istotne, wskazany mechanizm powoduje, że gmina pozbywa się pewnych wpływów, co powinno mieć także stosowne odzwierciedlenie w sprawozdawczości budżetowej. Skoro tak, to odnieść się należy do przepisów rozporządzenia ministra rozwoju i finansów z 9 stycznia 2018 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej. Wstępnie warto przypomnieć, że podane w zapytaniu sprawozdanie Rb-27S zostało oznaczono jako sprawozdanie z wykonania planu dochodów budżetowych samorządowej jednostki budżetowej/jednostki samorządu terytorialnego. Jego wzór znajduje się w załączniku nr 8 do ww. rozporządzenia.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right