Kłopotliwy obowiązek zgłaszania beneficjentów rzeczywistych w fundacjach i stowarzyszeniach
Już 31 stycznia 2022 r. mija termin dokonania zgłoszenia do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych (CRBR) przez fundacje i stowarzyszenia rejestrowe zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS) przed 31 października 2021 r. Brak realizacji tego obowiązku lub podanie nieprawdziwych danych może skutkować karą w wysokości nawet 1 mln zł. Tymczasem w takich organizacjach wskazanie właściwych osób jako beneficjentów rzeczywistych może być problematyczne i czasochłonne oraz wymagać przeanalizowania wielu kwestii.
Stary obowiązek, nowi zgłaszający
Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych nie jest niczym nowym. Został wprowadzony do polskiego porządku prawnego ustawą z 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1132 ze zm., dalej: ustawa AML), która implementuje dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/849 z 20 maja 2015 r. w sprawie zapobiegania wykorzystywaniu systemu finansowego do prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu (dalej: dyrektywa AML IV).