Najważniejsze orzecznictwo w 2021 r. - podsumowanie
Lockdown na wiosnę, szczególne rozwiązania ustawowe, wprowadzenie jako standardu rozpraw niejawnych, a później rozpraw online (ruszyły na dobre w czerwcu i lipcu) - to wydarzenia, które w dużej mierze odcisnęły piętno na orzecznictwie sądów administracyjnych w 2021 r. Innymi słowy, był to kolejny rok, w którym pandemia COVID-19 rzutowała na rozpatrywanie spraw podatkowych. Te nadzwyczajne okoliczności i rozwiązania mają wpływ również na nasze tegoroczne zestawienie, bo część wyroków trafia do opinii publicznej z opóźnieniem - dopiero gdy zostaną opublikowane pisemne uzasadnienia.
Jak co roku zwracamy uwagę na wyroki, które kształtują linie orzecznicze w sprawie sposobu opodatkowania różnego rodzaju zdarzeń, a także te, które zmieniają dotychczasowe podejście. Liczymy na to, że przygotowany przez nas bilans roku, przegląd najistotniejszych orzeczeń będzie wskazówką dla podatników, przedsiębiorców, a także organów podatkowych. Kładziemy nacisk na orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości UE, uchwały Naczelnego Sądu Administracyjnego, wyroki NSA i wojewódzkich sądów administracyjnych. W 2021 r. zapadł tylko jeden wyrok Trybunału Konstytucyjnego w sprawie podatkowej.
Przy opisach poszczególnych spraw - tam, gdzie było to możliwe - wskazujemy również linie orzecznicze. ©℗
Opr. Łukasz Zalewski
TSUE
Polska może stosować podatek handlowy
sygn. akt C-562/19 P
Wyrok tSUE
z 16 marca 2021 r.
O CO TOCZYŁ SIĘ SPÓR
Spór sprowadzał się do tego, czy polski podatek od sprzedaży detalicznej narusza prawo europejskie. Polska już w 2019 r. wygrała spór o podatek handlowy w Sądzie Unii Europejskiej (wyrok z 16 maja 2019 r., sygn. T 836/16 i T 624/17). Uznał on, że polskie przepisy są zgodne z unijnymi. Komisja Europejska odwołała się jednak od tego wyroku do Trybunału Sprawiedliwości UE. Zdaniem KE polski podatek stanowi niedozwoloną pomoc dla mniejszych przedsiębiorstw, które nie będą płacić daniny. Obciąży on zasadniczo większe podmioty. W związku z wyrokiem SUE i odwołaniem polski rząd zawiesił pobór podatku od sprzedaży detalicznej do końca 2020 r. Od 1 stycznia 2021 r. wszedł on w życie, gdyż po korzystnej opinii rzecznik generalnej TSUE z 15 października 2020 r. rząd uznał, że prawdopodobnie wyrok TSUE będzie również korzystny. Juliane Kokott oceniła, że polski podatek od sprzedaży detalicznej nie narusza przepisów unijnych o pomocy publicznej. Dotyczy to również progresywnej skali opodatkowania, jaką przewiduje polski podatek handlowy. Rzeczniczka zwróciła uwagę m.in. na to, że progresywne opodatkowanie zakłada również projektowany przez KE podatek od usług cyfrowych.