Artykuł
Jak dobrze realizować nowe przepisy o czystości i porządku w gminach
Ustawa z 11 sierpnia 2021 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz ustawy o odpadach (Dz.U. z 2021 r. poz. 1648; dalej: u.c.p.g.) wymusza na jednostkach samorządu terytorialnego wprowadzenie wielu zmian do zasad funkcjonowania gminnych systemów gospodarowania odpadami komunalnymi. Co więcej, również wiele z dotychczasowych zapisów ustawowych nie jest dla gmin jednoznacznych. Obok odpowiadamy na niektóre ze zgłaszanych wątpliwości.
O co samorządowcy pytają na szkoleniach
Strażnicy mogą karać za brak segregacji
problem Od roku mamy straż gminną, która realizuje wiele zadań związanych z porządkiem publicznym. Zastanawiamy się, czy strażnicy mogliby też wystawiać mandaty za niewłaściwą segregację śmieci przez mieszkańców?
odpowiedź Jak najbardziej. Uprawnienie dla straży gminnych/miejskich do wystawiana mandatów z powyższego tytułu wynika z par. 2 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia ministra spraw wewnętrznych i administracji w sprawie wykroczeń, za które strażnicy straży gminnych są uprawnieni do nakładania grzywien w drodze mandatu karnego. Z kolei obowiązek prowadzenia przez właścicieli nieruchomości selektywnej zbiórki odpadów komunalnych nakłada art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o czystości i porządku w gminach (dalej: u.c.p.g.). Nieprzestrzeganie tego obowiązku sankcjonowane jest karą grzywny wymierzaną na podstawie art. 10 ust. 2 u.c.p.g. Grzywna ta możliwa jest do wymierzenia w dwojaki sposób - albo w drodze mandatu karnego wystawianego m.in. właśnie przez straż gminną/miejską (do 500 zł), albo przez sąd (do 5000 zł).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right