Artykuł
Nowelizacja ustawy śmieciowej. Choć opłatę można wyliczyć bardziej elastycznie niż do tej pory, wybór właściwej metody może okazać się trudniejszy
Z działania systemu gospodarki odpadami komunalnymi nikt nie wydaje się zadowolony, szczególnie mieszkańcy miast i gmin z powodu coraz wyższych opłat za odbiór śmieci [tabela]. Gminy i miasta również, bo system jest nieszczelny i się nie bilansuje. I wreszcie państwo z powodu nie najlepszej efektywności działania systemu. Czy sytuację poprawi ostatnia nowelizacja przepisów, czyli ustawa z 11 sierpnia o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz ustawy o odpadach (Dz.U. z 2021 r. poz. 1648), która weszła w życie 23 września? Odpowiedź na to pytanie nie jest oczywista.
Tabela. Rosnące koszty
Dochody z opłat oraz wydatki na gospodarowanie odpadami w latach 2018-2020 oraz w pierwszym półroczu 2021 r.*
rozdział 90002 | 2018 | 2019 | 2020 | I półrocze 2020 | I półrocze 2021 |
dochody | 2 163 | 2 379 | 3 320 | 1 551 | 1 877 |
wydatki | 2 377 | 3 038 | 3 947 | 1 925 | 1 966 |
* Podane w mln zł. Na podstawie sprawozdań Rb-27S i Rb-28S
dopłaty
Nowelizacja wprowadza możliwość częściowego finansowania systemu gospodarowania odpadami z dochodów własnych gminy niepochodzących z opłat za śmieci. Co ważne, możliwość dopłacania do śmieci przez gminę czy miasto nie oznacza rezygnacji z zasady bilansowania dochodów z opłat i wydatków na gospodarowanie odpadami. Dopłata powinna wynikać z formalnej decyzji gminy bądź miasta. Zgodnie z nowo dodanym art. 6r ust. 2da, rada gminy lub miasta może postanowić, w drodze uchwały, o pokryciu części kosztów gospodarowania odpadami komunalnymi z dochodów własnych niepochodzących z pobranej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, w przypadku gdy:
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right