Artykuł
Poradnia rachunkowa
Czy koszty transportu poniesione przy zakupie pozostałego środka trwałego podlegają uwzględnieniu w cenie jego nabycia
Jak zaewidencjonować darowiznę artykułów spożywczych
Czy remont pomieszczeń zwiększa wartość budynku
Czy w jednostce budżetowej można zwolnić z czynszu i jak to ująć
W jaki sposób zaksięgować likwidację środka trwałego
Czy w momencie ewidencji pozostałego środka trwałego (poniżej 10 tys.) w jednostce budżetowej należy doliczyć związane z jego zakupem koszty transportu lub jego montażu?
Stosownie do postanowień art. 40 ust. 1 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: u.f.p.) jednostki budżetowe są zobowiązane do prowadzenia rachunkowości zgodnie z przepisami ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (dalej u.r.) oraz zgodnie z przepisami wykonawczymi wydanymi na podstawie u.f.p.
Wartość aktywów w świetle zapisów art. 28 ust. 1 pkt 1 u.r. wycenia się według cen nabycia lub kosztów wytworzenia. Przez cenę nabycia rozumie się cenę zakupu składnika aktywów (art. 28 ust. 2 u.r.). Obejmuje ona kwotę należną sprzedającemu, bez podlegających odliczeniu VAT oraz podatku akcyzowego. W przypadku importu powiększa się ją o obciążenia o charakterze publicznoprawnym. Co ważne dla analizowanego pytania - powiększa się ją o koszty bezpośrednio związane z zakupem i przystosowaniem składnika aktywów do stanu zdatnego do używania lub wprowadzenia do obrotu, łącznie z kosztami transportu, jak też załadunku, wyładunku, składowania lub wprowadzenia do obrotu. Zaś obniża się ją o rabaty, opusty, inne podobne zmniejszenia i odzyski.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right