Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Porada

TEMATY:
TEMATY:
Data publikacji: 2021-07-24

Jaki PIT i VAT przy odszkodowaniu otrzymanym po spaleniu się hali produkcyjnej

Podatnik VAT czynny produkuje stolarkę budowlaną. Przedsiębiorca posiada m.in. halę produkcyjną stanowiącą środek trwały jego firmy. Jest ona amortyzowana metodą liniową z zastosowaniem ustawowej 2,5-proc. rocznej stawki amortyzacyjnej, a została wprowadzona do środków trwałych w listopadzie 2009 r. W hali tej 24 lutego 2021 r. wybuchł pożar, w wyniku czego zniszczeniu uległ cały budynek oraz wszystko, co się w nim znajdowało. Hala nie mogła być dalej użytkowana i została całkowicie rozebrana. Przedsiębiorca podjął decyzję o budowie nowej i rozpoczął proces inwestycyjny (m.in. zawarł umowę z wykonawcą, złożył wnioski o pozwolenia budowlane itd.). Nowa hala będzie stanowić dla przedsiębiorcy środek trwały i zostanie zaliczona zgodnie z Klasyfikacją Środków Trwałych do tego samego rodzaju co ta, która uległa spaleniu. Inwestycja ma zostać oddana do użytkowania w I lub w II kwartale 2022 r. Hala, która spłonęła, była ubezpieczona i przedsiębiorca otrzymał 26 lipca 2021 r. od firmy ubezpieczeniowej odszkodowanie w kwocie 1 400 000 zł. Podstawą jego wypłaty była polisa. Na zlecenie ubezpieczyciela został przygotowany raport dotyczący likwidacji szkody, w którym oszacowano jej wartość. W sprawie pożaru śledztwo prowadziła policja. Z uwagi na niewykrycie sprawcy przestępstwa wydała ona 11 czerwca 2021 r. postanowienie o umorzeniu śledztwa (zatwierdzone przez prokuraturę rejonową). Przedsiębiorca (poszkodowany) nie wniósł zażalenia na to postanowienie. Prognozuje on, że nakłady na budowę nowej hali przekroczą 1 400 000 zł, a zatem cała kwota otrzymanego odszkodowania zostanie wydatkowana na ten cel w latach 2021-2022. Przedsiębiorca zamierza do otrzymanego odszkodowania zastosować zwolnienie z podatku. W takim przypadku nie zaliczy on w koszty uzyskania przychodów odpisów z tytuły zużycia hali od tej części jej wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie hali, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym (zwolnionym z podatku). Przedsiębiorca rozlicza PIT na zasadach podatku liniowego, prowadząc księgi rachunkowe, a VAT i zaliczki na PIT opłaca na zasadach ogólnych za okresy miesięczne. Jak powinien rozliczyć na gruncie PIT oraz VAT otrzymane od ubezpieczyciela odszkodowanie z tytułu zniszczenia hali produkcyjnej w wyniku pożaru?

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00