Artykuł
MF: Skutki zwolnień z opłaty śmieciowej trzeba wykazać w Rb-27S
Dla większości jednostek może być to zaskoczenie, bo niektórzy eksperci i część RIO mieli wcześniej inne zdanie. Najgorzej jednak, że sprawozdanie trzeba przekazać jeszcze dziś i czasu na zmiany jest mało
Zgodnie z art. 6k ust. 4a ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (dalej: u.c.p.g.) rada gminy w drodze uchwały może zwolnić w części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi kompostujących bioodpady stanowiące odpady komunalne w kompostowniku przydomowym, proporcjonalnie do zmniejszenia kosztów gospodarowania odpadami komunalnymi z gospodarstw domowych. Zdaniem niektórych ekspertów i np. RIO w Opolu zwolnienie takie wynika wprost z ustawy, jest więc zwolnieniem ustawowym. Dlatego wcześniej wskazywali, że skutków ustalonego przez radę gminy zwolnienia w części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi ww. właścicieli nie należy wykazywać w sprawozdaniu Rb-27S. Ministerstwo Finansów ma jednak inne zdanie, co wynika z odpowiedzi udzielonej na pytanie DGP. Tym samym gminy już nie powinny mieć wątpliwości: skutki zwolnień z opłaty śmieciowej w związku z kompostowaniem odpadów należy wykazać w sprawozdaniu Rb-27S. I wydaje się, że nie ma co czekać na decyzję właściwej regionalnej izby obrachunkowej, bo choć stanowisko MF nie jest źródłem prawa, to przy sprawozdaniach budżetowych zazwyczaj to ono ma głos decydujący. - Jeśli jest stanowisko resortu finansów, to RIO i jednostki podległe się go trzymają - nawet gdy wydaje się ono kontrowersyjne. Przy czym moim zdaniem tym razem MF ma rację - tłumaczy radca prawny Marcin Nagórek.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right