Artykuł
Będą problemy z uchronieniem dróg przed ciężkimi pojazdami
Choć nowelizacja ustawy o drogach publicznych przewiduje wiele możliwości do wprowadzenia zakazów dla ciężkiego ruchu na drogach nieprzystosowanych do tego konstrukcyjnie, to nie będzie wolno ich stosować na odcinkach wybudowanych lub zmodernizowanych z unijnej kasy
Ustawa o zmianie ustawy o drogach publicznych (dalej nowela u.d.p.) oraz niektórych innych ustaw z 18 grudnia 2020 r. (Dz.U. z 2021 r. poz. 54), która wejdzie w życie 13 marca, stanowi wykonanie wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej sprzed dwóch lat. TSEU stwierdził w nim, że Polska naruszyła postanowienia dyrektywy Rady 96/53/WE ustanawiającej dla niektórych pojazdów maksymalne dopuszczalne wymiary w ruchu krajowym i obciążeń w ruchu międzynarodowym. Polegało ono na tym, że przejazd pojazdu załadowanego według unijnego standardu 11,5 t/oś i wykonującego przewóz międzynarodowy był możliwy po drodze o dopuszczalnym nacisku 10 lub 8 t/oś tylko po wcześniejszym wykupieniu zezwolenia dla pojazdu nienormatywnego. Jego brak skutkował nałożeniem kar administracyjnych na przewoźnika.
opinia eksperta
Samorządy nie mają wyboru
dr Maria Jędrzejczak Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Wyłączenie zakazu poruszania się pojazdów ciężkich po drogach publicznych jedynie na podstawie kryterium pochodzenia środków finansowych, z których sfinansowano budowę danej drogi, należy uznać za niezrozumiałe. Przesłanka ta nie odnosi się ani do stanu technicznego drogi, ani do otoczenia danej drogi, na który ruch pojazdów ciężkich może wywierać szczególnie negatywny wpływ (np. istniejących wokół drogi form ochrony przyrody).
Co istotne, regulacja nie pozostawia wyboru organom samorządowym w zakresie jej wprowadzenia w życie. Artykuł 41 ust. 7 pkt 1 ustawy o drogach publicznych brzmi: „Nie można wprowadzić ani ustanowić zakazu na drogach publicznych lub ich odcinkach, które zostały wybudowane lub przebudowane z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, przez okres pięciu lat od dnia oddania drogi lub jej odcinka do użytkowania”. Ustawodawca nie pozostawił władzom lokalnym w tym zakresie wyboru związanego z możliwością wprowadzenia takiego zakazu dla wskazanych dróg publicznych.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right