Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2021-01-28

Co zmieniła ostatnia nowelizacja specustawy o COVID-19

Zagadnienie

Dla kogo

Tak było

Tak jest

Podstawa prawna

Zatrudnianie i pomoc niepełnosprawnym

Nowe zasady rekompensaty dla pracodawców

Pracodawcy, w szczególności zakłady aktywności zawodowej (ZAZ)

Pracownicy niepełnosprawni

Dotychczas pracodawca będący ZAZ mógł ubiegać się o rekompensatę wynagrodzenia wypłaconego pracownikom niepełnosprawnym. Do wniosku trzeba było dołączyć m.in. zestawienie przychodów z działalności za IV kwartał poprzedniego roku oraz kopie umów, które nie mogły być wykonane z powodu COVID-19.

Na złożenie wniosku było 30 dni od dnia wypłacenia wynagrodzeń pracownikom.

Obecnie ZAZ może ubiegać się o rekompensatę poniesionych za dany miesiąc kosztów płacy. Nowością są trzy sposoby ustalenia kwoty tej rekompensaty, w zależności od liczby dni przestoju w danym miesiącu i spadku przychodu. Do wniosku o pomoc finansową nie trzeba już dołączać zestawienia przychodów i kopii niewykonanych umów. Wymagane są natomiast m.in. oświadczenia o liczbie dni przestoju w miesiącu objętym wnioskiem oraz o wysokości przychodu osiągniętego w miesiącach wskazywanych we wniosku.

Teraz wniosek o rekompensatę składa się w terminie dwóch miesięcy, licząc od ostatniego dnia miesiąca, którego on do tyczy.

Art. 1 pkt 5 nowelizacji w art. 15a specustawy zmienia ust. 1, ust. 3 pkt 3, ust. 4 i ust. 5 oraz dodaje ust. 4a.

Art. 1 pkt 10 nowelizacji zmienia art. 15zzf1 specustawy.

Art. 25 nowelizacji.

Zmiana terminu obniżenia wpłat na PFRON

Pracodawcy

Obniżenie wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych o 5 proc. dla firm z certyfikatem dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami następowało, począwszy od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym o uzyskaniu certyfikatu zawiadomiono zarząd funduszu.

Doprecyzowano, że obniżenie wpłat na PFRON dla firm z odpowiednim certyfikatem będzie teraz liczone, począwszy od wpłat należnych za miesiąc poprzedzający miesiąc, w którym pracodawca zawiadomił fundusz o uzyskaniu certyfikatu.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00