Artykuł
W pandemii rola komisji rewizyjnej w radzie gminy nie słabnie, a nabiera znaczenia
Jej działania są kluczowe dla oceny prawidłowości i legalności czynności podejmowanych nie tylko przez wójta, lecz także przez spółki zależne. To szczególnie istotne w okresie, gdy wydatki należy planować rozważnie i oszczędnie
Komisja rewizyjna, podobnie jak i inne komisje rady gminy, to organy wewnętrzne, które podlegają wyłącznie radzie gminy w całym spektrum swojej działalności. Mówi o tym art. 21 ustawy o samorządzie gminnym (dalej: u.s.g.), z którego m.in. wynika, że rada gminy ze swojego grona może powoływać stałe i doraźne komisje do określonych zadań, ustalając przedmiot działania oraz skład osobowy. Komisje podlegają radzie gminy, przedkładają jej plan pracy oraz sprawozdania z działalności. Z punktu widzenie umiejscowienia komisji rewizyjnej w strukturze organizacyjnej gminy znaczenie mają art. 15 ust. 1 oraz art. 18a ust. 1 i 4 u.s.g. Z pierwszej regulacji wynika, że z zastrzeżeniem art. 12 organem stanowiącym i kontrolnym w gminie jest rada gminy. Zgodnie zaś z drugą regulacją rada gminy kontroluje działalność wójta, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych gminy i w tym celu powołuje komisję rewizyjną. Komisja ta wykonuje zadania zlecone przez radę w zakresie kontroli, nie naruszając uprawnień kontrolnych innych komisji, powoływanych przez radę gminy na podstawie art. 21 ust. 1 u.s.g. Oznacza to, że komisja rewizyjna jest organizmem podległym radzie gminy i nie ma wobec niej władczych uprawnień, wykonuje jedynie czynności w ramach funkcji kontrolnej rady gminy, na jej zlecenie i w zakresie przez nią określonym.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right