Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2021-01-25

Jak korzystać z art. 15zzzzzn2 specustawy o COVID-19

Nowe rozwiązanie dotyczące przywrócenia terminów spraw administracyjnych, choć z założenia przydatne dla stron postępowania, są jednak tak skonstruowane, że urzędnicy boją się je stosować. Wyjaśniamy poniżej niektóre wątpliwości

Od 16 grudnia w specustawie o COVID-19 znajduje się art. 15zzzzzn2, który z założenia ma stanowić dodatkową ochronę prawną dla stron w postępowaniu administracyjnym - w przypadku niedochowania przez nie określonych terminów procesowych. Zgodnie w nim organ administracji publicznej, stwierdzając np. spóźnienie w złożeniu pisma czy odwołania, wyznacza stronie dodatkowe 30 dni na złożenie wniosku o przywrócenie terminu.

Nowa regulacja odnosi się wprost do instytucji przywrócenia terminu, który od dawna istnieje w kodeksie postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.) w art. 58. Przepis covidowy go nie zastępuje, ale uzupełnia. O ile obie regulacje dotyczą terminów o charakterze procesowym, o tyle art. 15zzzzzn2 odnosi się również do terminów o charakterze materialnoprawnym, [ramka] z tym że w ust. 1 zawiera zamknięty katalog terminów, w stosunku do których może być zastosowany, o czym piszemy dalej.

Podstawowe rozróżnienie

Zobacz także
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00