Artykuł
Jak korzystać z art. 15zzzzzn2 specustawy o COVID-19
Nowe rozwiązanie dotyczące przywrócenia terminów spraw administracyjnych, choć z założenia przydatne dla stron postępowania, są jednak tak skonstruowane, że urzędnicy boją się je stosować. Wyjaśniamy poniżej niektóre wątpliwości
Od 16 grudnia w specustawie o COVID-19 znajduje się art. 15zzzzzn2, który z założenia ma stanowić dodatkową ochronę prawną dla stron w postępowaniu administracyjnym - w przypadku niedochowania przez nie określonych terminów procesowych. Zgodnie w nim organ administracji publicznej, stwierdzając np. spóźnienie w złożeniu pisma czy odwołania, wyznacza stronie dodatkowe 30 dni na złożenie wniosku o przywrócenie terminu.
Nowa regulacja odnosi się wprost do instytucji przywrócenia terminu, który od dawna istnieje w kodeksie postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.) w art. 58. Przepis covidowy go nie zastępuje, ale uzupełnia. O ile obie regulacje dotyczą terminów o charakterze procesowym, o tyle art. 15zzzzzn2 odnosi się również do terminów o charakterze materialnoprawnym, [ramka] z tym że w ust. 1 zawiera zamknięty katalog terminów, w stosunku do których może być zastosowany, o czym piszemy dalej.
Podstawowe rozróżnienie
-
keyboard_arrow_right