Modernizacja finansowana z funduszu remontowego
Spółdzielnia tworzy fundusz na remonty zasobów mieszkaniowych. Świadczenia na ten fundusz regularnie zbiera od członków spółdzielni i właścicieli lokali. Ponieważ spółdzielnia planuje ocieplenie budynków (termomodernizację), chce na ten cel zaciągnąć kredyt. Czy fundusz remontowy może być powiększony o środki z kredytu? Na jakie cele mogą być wykorzystane środki odpisane na ten fundusz?
Fundusz remontowy jest specyficznym funduszem funkcjonującym obowiązkowo w spółdzielniach, a dobrowolnie - we wspólnotach mieszkaniowych. Konto "Fundusz remontowy" nieraz wykazuje nietypowe saldo - saldo ujemne, jeżeli wydatki na remont są finansowane kredytem. Jak więc powinno wyglądać poprawne księgowanie na tym koncie, tj. jak należy rozliczać wydatki finansowane z funduszu? Fundusz musi odzwierciedlać środki posiadane na wydatki z niego finansowane.
Fundusz remontowy w spółdzielniach mieszkaniowych jest tworzony obligatoryjnie na podstawie art. 6 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, zgodnie z którym fundusz ten nie jest przypisany właścicielowi lokalu i w przypadku zbycia lokalu nie podlega zwrotowi na rzecz wpłacającego. Ze względu na to, że rachunkowość spółdzielni mieszkaniowej podlega ustawie o rachunkowości, fundusz ten powinien zostać wykazany w sprawozdaniu finansowym spółdzielni.
Istnienie funduszu remontowego we wspólnotach mieszkaniowych nie jest obligatoryjne.
Wspólnoty mieszkaniowe nie mają obowiązku tworzenia funduszu remontowego. Mimo to większość wspólnot mieszkaniowych posiada fundusz remontowy, gdyż jego utworzenie ułatwia zgromadzenie środków niezbędnych do przeprowadzenia remontu zasobów mieszkaniowych. Nie narusza to przepisów prawa, ponieważ zgromadzenie funduszu remontowego w odpowiedniej wysokości, umożliwiającej pokrycie kosztów prac remontowych, jest zgodne z art. 3 ust. 2 i innymi przepisami ustawy o własności lokali (tak w wyroku SN z 22 kwietnia 2010 r., sygn. akt V CSK 367/09).