Konsekwencje nieotrzymania faktury korygującej przez kupującego
W sierpniu 2010 r. nasza spółka zerwała umowę. Na poczet umowy była wpłacona zaliczka, udokumentowana fakturą, z której odliczyliśmy VAT. 5 września otrzymaliśmy zwrot zaliczki, pomniejszonej o umówione koszty. Do dziś nie otrzymaliśmy jednak faktury korygującej mimo monitów z naszej strony. Kiedy powinniśmy skorygować odliczony VAT? Czy sprzedawca jest zobligowany jakimś terminem?
Przepisy określają zasady korekty zmniejszającej VAT naliczony u nabywcy. Nabywca powinien tego dokonać w bieżącej deklaracji, tj. za miesiąc otrzymania faktury korygującej. Korekty VAT naliczonego można więc dokonać w bieżącej deklaracji pod warunkiem otrzymania faktury korygującej (art. 86 ust. 10a ustawy). O tym, kiedy sprzedawca ma podstawy do wystawienia faktury korygującej zmniejszającej VAT naliczony, stanowi art. 29 ust. 4 ustawy o VAT. Jak wynika z tego przepisu, podstawę opodatkowania zmniejsza się o: