Zmiany dla podatników CIT w 2011 r.
Od 1 stycznia 2011 r. obowiązuje wiele zmian w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych. Przedstawiamy najobszerniejszą z nowelizacji, wprowadzającą 17 zmian w treści ustawy. Zmiany doprecyzowują m.in. zasady opodatkowania dochodów uzyskiwanych z tytułu udziału w spółkach niebędących osobami prawnymi. Przepisy nowelizacji mają, co do zasady, zastosowanie do uzyskanych dochodów/poniesionych strat od 1 stycznia 2011 r. Podatnicy mający rok podatkowy inny od kalendarzowego, który rozpoczął się przed 1 stycznia 2011 r., powinni stosować w tym roku przepisy u.p.d.o.p. w brzmieniu obowiązującym do końca 2010 r.
Sławomir Biliński
konsultant podatkowy
Definicja spółek niebędących osobą prawną
Nowość stanowi wprowadzenie do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych definicji spółki niebędącej osobą prawną (patrz słowniczek).
Wprowadzenie tej definicji oznacza, że spółki, które są podatnikami podatku dochodowego, nie będą mogły być uznane za spółki "niebędące osobami prawnymi". Dotyczy to spółek z siedzibą w innym państwie, jeżeli są w nim traktowane jak osoby prawne i podlegają w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania.
Nowe zwolnienia od podatku
Do tej pory zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych były wyłącznie fundusze polskie, tj. utworzone i działające na podstawie wskazanych przepisów ustaw. Z punktu widzenia prawa wspólnotowego oznacza to nierówne traktowanie funduszy inwestujących na rynku polskim, a tym samym naruszanie zasady swobody przepływu kapitału. Po nowelizacji zwolnieniem takim, jak przewidziane w art. 6 ust. 1 pkt 10 u.p.d.o.p., objęte są również fundusze zagraniczne, tj. fundusze inwestycyjne i emerytalne, utworzone na podstawie przepisów ustrojowych, innych niż RP, państw członkowskich UE i EOG (art. 6 ust. 1 pkt 10a u.p.d.o.p. po nowelizacji).
Nowelizacja wprowadza zastrzeżenie, że nowe zwolnienia można stosować, pod warunkiem istnienia podstawy prawnej, do uzyskania przez organ podatkowy informacji podatkowych od organu podatkowego państwa, w którym podatnik ma siedzibę. Taka podstawa prawna powinna być zawarta w umowie o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innej ratyfikowanej umowie międzynarodowej, której stroną jest Polska. Takie zastrzeżenie ma pozwalać organom podatkowym na przeprowadzenie efektywnego postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej w sytuacji podejrzenia o uchylanie się od opodatkowania przez podatników korzystających z omawianych zwolnień.