Artykuł
Czy pracownik może zawrzeć dwie umowy o pracę z jednym pracodawcą
Przepisy kodeksu pracy nie zabraniają pracodawcy zatrudniać tego samego pracownika na podstawie dwóch umów o pracę. Jednak każda z tych umów powinna dotyczyć pracy innego rodzaju.
Monika Frączek
W razie zawarcia dwóch umów o pracę dotyczących pracy tego samego rodzaju może zostać pracodawcy postawiony zarzut obchodzenia przepisów o czasie pracy. Z tego względu Sąd Najwyższy orzekł, że z tym samym pracodawcą, w zakresie wykonywania pracy tego samego rodzaju, pracownik może pozostawać tylko w jednym stosunku pracy (wyrok SN z 13 marca 1997 r., sygn. akt I PKN 43/97).
PRZYKŁAD
Pracownik jest zatrudniony jako pracownik obsługi klienta. W ramach swojej pracy udziela informacji (osobiście i telefonicznie) o sprzedawanej usłudze. Pracodawca zawarł z nim dodatkową umowę o pracę na 1/4 etatu na stanowisko - specjalista ds. promocji. Jednak w ramach tej pracy również udziela on (osobiście i telefonicznie) informacji o sprzedawanej usłudze. Pracodawca czas pracy w ramach każdej z zawartych umów wylicza oddzielnie. W tym przypadku pracodawca obchodzi przepisy o czasie pracy, ponieważ mimo innej nazwy stanowiska, pracownik - na podstawie dwóch umów - wykonuje taką samą pracę. A zatem jego czas pracy z dwóch umów powinien być zliczany i praca w ramach 1/4 etatu (wykonywana po godzinach zakończenia pracy z całego etatu jako pracownik obsługi klienta) powinna być potraktowana jako praca nadliczbowa.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right