Refakturowanie kosztów na podwykonawców
Wykonujemy roboty budowlano-montażowe na rzecz inwestorów, zatrudniając przy tym podwykonawców. Ponosimy także wszelkie koszty związane z pozyskaniem kontraktu, ubezpieczeniem oraz zabezpieczeniem należytego wykonania robót. W umowach z podwykonawcami zawarta jest m.in. klauzula o proporcjonalnym udziale w kosztach ubezpieczenia budowy od ryzyka budowlanego, zużycia wody, energii elektrycznej, ogrzewania, nadzoru. Kosztami wykupu polisy ubezpieczeniowej i gwarancji ubezpieczeniowych obciążani są wykonawcy robót przez wystawione faktury VAT. Na pozostałe koszty są wystawiane refaktury bez doliczania marży. Zawarta z ubezpieczycielem umowa dotyczy tylko odpowiedzialności naszej firmy jako głównego wykonawcy. Jak należy udokumentować obciążenie podwykonawców kosztami związanymi z realizacją budowy? Czy obciążając ich kosztami ubezpieczenia i gwarancji ubezpieczeniowych, należy wystawiać notę, rachunek czy fakturę VAT ze stawką 22 proc.?