Data publikacji: 02.07.2018
Analiza fundamentalna jako jedna z metod wyboru spółek giełdowych wartych zainwestowania (cz. 2)
Inwestowanie na giełdzie zdecydowanie nie jest zajęciem, które polecałabym laikom i amatorom przygód. Jest to zajęcie wymagające wysokiego profesjonalizmu, bowiem tylko wówczas możemy świadomie wpływać na nasze zyski. Brak wiedzy z dziedziny inwestowania na giełdzie w większości przypadków może skończyć się poniesieniem wysokich strat.
Izabela Wilk
doktorantka w Katedrze Finansów
Akademii Ekonomicznej w Katowicach
W dwuczęściowym cyklu artykułów przedstawiam podstawy wiedzy z zakresu metod podejmowania decyzji inwestorskich w akcje spółek giełdowych. W pierwszej części cyklu opublikowanej w „Prawie Przedsiębiorcy” nr 6 zaprezentowałam dwie metody wspomagające decyzje inwestycyjne. Pierwsza dotyczyła możliwości budowania optymalnego portfela akcji różnych spółek (tzw. analiza portfelowa). Druga opisana metoda - tzw. analiza techniczna - dotyczyła podejmowania decyzji w oparciu o analizę wykresów dotyczących cen akcji, wolumenu obrotów, koniunktury giełdowej i trendów przedstawianych na wykresach (stąd właśnie nazwa „analiza techniczna”).
Niniejszy artykuł poświęcony jest ostatniej z metod podejmowania decyzji o inwestycji w akcje spółek giełdowych i dotyczy analizy fundamentalnej.
Analiza fundamentalna
Trzecią z metod oceny przyszłych zmian cen akcji jest analiza fundamentalna, która kieruje się zasadą, iż pierwszym krokiem, jaki należy uczynić w procesie wyboru spółek wartych zainwestowania, jest dokładne zbadanie rynku, kolejnym natomiast - inwestowanie na nim. W tym celu studiuje się wyniki finansowe spółek i prospekty emisyjne. Źródłami informacji stosowanymi w analizie fundamentalnej są: prospekt emisyjny, roczny raport, analizy rynkowe przygotowane przez analityków, wskaźniki.
Nie należy przy tym ignorować takich czynników, jak sytuacja polityczna i gospodarcza kraju, czy też koniunktura międzynarodowa, pamiętając, że żadna spółka nie może działać w oderwaniu od konkurentów ani ogólnej sytuacji rynkowej. Każda spółka posiada własne otoczenie, które stanowi zbiór potencjalnych szans i zagrożeń. Celem jest oczywiście odnalezienie takiej spółki, która ma dobre podstawy (fundamenty) pomyślnego i trwałego rozwoju.