Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2006-11-21

Inwentaryzacja majątku przedsiębiorstwa

Czym jest inwentaryzacja? Jak przygotować się do przeprowadzenia inwentaryzacji? W jaki sposób inwentaryzować udzielone pożyczki? Jak rozliczyć stwierdzone nadwyżki? Jak zaksięgować obciążenie pracownika odpowiedzialnego materialnie za zawinione niedobory?

Barbara Molska
Inwentaryzacja jest elementem rachunkowości, a to oznacza, że należy stosować wobec niej określone przepisy ustawy o rachunkowości. Sam obowiązek przeprowadzenia inwentaryzacji wynika nie tylko z przepisów rozdziału trzeciego ustawy o rachunkowości, ale także z nadrzędnych zasad rachunkowości. Jedną z takich zasad jest zasada wiarygodności danych zawartych w księgach rachunkowych jednostki. Zacytowana zasada polega na tym, że dane zawarte w dokumentacji księgowej w postaci zapisów księgowych są zgodne z faktycznym przebiegiem zdarzeń gospodarczych. Poznawcza funkcja inwentaryzacji jest szczególnie ważna dla właścicieli, zarządu, akcjonariuszy po to, by mogli na podstawie prawdziwych danych o majątku jednostki podejmować decyzje służące rozwojowi samej jednostki.
Cele inwentaryzacji
Inwentaryzacja jako spis posiadanego majątku jednostki ma na celu przede wszystkim ustalenie rzeczywistego stanu składników majątku oraz źródeł ich pochodzenia. W dalszej kolejności powinno nastąpić porównanie wyników ustaleń dokonanych w trakcie inwentaryzacji z danymi, które widnieją w księgach jednostki, a także ustalenie, wyjaśnienie i rozliczenie poprzez odpowiednie zapisy w księgach ewentualnych różnic kursowych.
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00