Data publikacji: 19.09.2006
Specyfikacja istotnych warunków zamówienia publicznego a VAT
Czym jest specyfikacja istotnych warunków zamówienia? Czy jej wydanie stanowi odpłatną dostawę towarów bądź odpłatne świadczenie usług i - co za tym idzie - czy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
Isabelle Leila Wierzbicka*
Wskazanie potrzeb zamawiającego, szacowanie wartości zamówienia oraz sporządzenie przez wykonawców ofert odpowiadających rzeczywistemu zapotrzebowaniu zamawiającego stanowią kwintesencję specyfikacji warunków zamówienia. Zamawiający, dokonując zamówienia w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, związany jest przepisami prawa, w tym w szczególności ustawą z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych, a także dyrektywą Rady z 14 czerwca 1993 r. dotyczącą koordynacji procedur w zakresie udzielania zamówień publicznych na dostawy (93/36/EWG).
Zgodnie z art. 29 ustawy - Prawo zamówień publicznych, zamawiający ma obowiązek opisania przedmiotu zamówienia w sposób jednoznaczny i wyczerpujący, za pomocą dostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń z uwzględnieniem wszystkich wymagań i okoliczności mogących mieć wpływ na sporządzenie oferty. Wydaje się, że zwrot „dostatecznie dokładne i zrozumiałe określenia” należałoby odnieść do konkretnego języka fachowego, który wykorzystywany jest w danej branży. Opisanie w sposób dokładny dla profesjonalisty przedmiotu zamówienia stanowi również ochronę dla samego zamawiającego, nie dając podstaw do przyjęcia twierdzenia, że doszło w tym zakresie do naruszenia przepisów prawa. Przedmiot zamówienia powinien być opisany za pomocą w miarę obiektywnych cech jakościowych i technicznych.
W praktyce funkcjonowania regulacji prawnych normujących kwestie zamówień publicznych największe problemy stwarza interpretacja art. 29 ust. 2 prawa zamówień publicznych, który wskazuje, że przedmiotu zamówienia nie można opisywać w taki sposób, który mógłby utrudniać uczciwą konkurencję. Interpretacji tego wymogu nie można dokonywać bez właściwej analizy art. 7 ustawy, który to statuuje w ogólności zasadę uczciwej konkurencji, a także zasadę równego traktowania wykonawców. Jeśli chodzi o zakaz wynikający z art. 29 ust. 2 ustawy, to należy stwierdzić, że dopuszcza on nakazanie zamawiającemu doprowadzenie do pewnej konkurencji pomiędzy wykonawcami, którzy mogą spełnić postawione wymogi w zakresie przedmiotu dostawy, bez jednoczesnego ograniczania dostępu do samego zamówienia. W wyroku Zespołu Arbitrów z 28 czerwca 2000 r., UZP/ZO/0-602/00, podano, iż „(…) wskazanie w specyfikacji istotnych warunków zamówień wymogów technicznych dotyczących przedmiotu zamówienia trudnych do spełnienia dla odwołującego lub innego oferenta nie stanowi dostatecznej podstawy do uznania, że przedmiot zamówienia określony został w sposób naruszający zasadę z art. 29 ust. 2 ustawy o zamówieniach publicznych” [uwaga: Prawo zamówień publicznych]. Natomiast sam „przetarg organizowany jest w celu wyboru oferty najkorzystniejszej dla użytkownika, a nie najlepszej w świetle jakichś obiektywnych kryteriów” - tak wskazał Sąd Okręgowy w Warszawie w wyroku z 16 czerwca 2003 r., sygn. akt V Ca 1213/02.