comment
Artykuł
Data publikacji: 2005-05-23
Środki trwałe w budowie
Jak należy prowadzić ewidencję środków trwałych w budowie? W jaki sposób rozliczyć koszty wspólne dotyczące kilku środków trwałych w budowie?
dr Weronika Gackowska
Niemal każde przedsiębiorstwo prowadzące działalność gospodarczą, bez względu na jego status prawny oraz strukturę własności, nabywa środki trwałe. Księgi rachunkowe prowadzone zgodnie z ustawą o rachunkowości zawierają dane liczbowe m.in. o wartości, sposobie realizacji, źródłach finansowania, kosztach bezpośrednich i pośrednich środków trwałych. Ewidencja w tym zakresie prowadzona na koncie „Środki trwałe w budowie” jest podstawowym narzędziem do rzetelnego, wiarygodnego i sprawnego ustalania wartości początkowej nowych aktywów trwałych oraz raportowania o stanie robót. Głównym celem tego artykułu jest wskazanie na konieczność prowadzenia konta „Środki trwałe w budowie” nie tylko dla będących w budowie środków trwałych, ale także gotowych aktywów trwałych w trakcie modernizacji.
Ewidencja księgowa środków trwałych w budowie a źródła ich finansowania
Określenie inwestycyjnych możliwości przedsiębiorstwa oraz sformułowanie potrzeb na środki finansujące inwestycje jest często tak pracochłonne jak samo przedsięwzięcie. Podstawowym źródłem finansowania nowych aktywów trwałych są własne środki z zatrzymanego zysku netto po podziale oraz amortyzacja. Własne, wolne środki pieniężne mogą być przeznaczone na sfinansowanie zakupu gotowych środków trwałych, wytworzenie ich we własnym zakresie lub realizowanie prac budowlano-montażowych kończących się uzyskaniem środków trwałych gotowych do eksploatacji.
Pozostało 89% treści
Chcesz uzyskać dostęp? Skorzystaj z bezpłatnego abonamentu
Zobacz także
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
Szkolenie