Data publikacji: 02.07.2018
VAT
Zwrot VAT podróżnym
Kiedy obywatel polski może otrzymać zwrot podatku od towarów i usług zapłaconego w Polsce? Co powinien zawierać dokument wystawiony przez sprzedawcę? W jaki sposób podróżny może odebrać zapłacony podatek?
dr Dariusz Handor
pracownik administracji podatkowej, adiunkt w Wyższej Szkole Bankowej w Toruniu
prawo.autorzy@infor.pl
Podstawowym założeniem systemu opodatkowania VAT jest zachowanie neutralności opodatkowania dla podatników i opodatkowanie ostatecznej konsumpcji. Z tego też względu przepisy Unii Europejskiej, a w ślad za nimi także polskie normy prawne przewidują zwrot VAT za towary i usługi nabyte przez osoby lub podmioty zagraniczne.
W krajach UE zasady dokonywania zwrotu VAT podatnikom zagranicznym regulują: VIII oraz XIII Dyrektywa Rady Unii Europejskiej. VIII Dyrektywa Rady Unii Europejskiej z 6 grudnia 1979 r. (79/1072/EWG) w sprawie harmonizacji przepisów państw członkowskich dotyczących podatków obrotowych zawiera przepisy dotyczące zwrotu podatku od wartości dodanej podatnikom niezarejestrowanym na terytorium danego kraju. Z kolei XIII Dyrektywa Rady Unii Europejskiej z 17 listopada 1986 r. (86/560/EWG) w sprawie harmonizacji przepisów państw członkowskich dotyczących podatków obrotowych zawiera przepisy dotyczące zwrotu podatku od wartości dodanej podatnikom, którzy nie są zarejestrowani na terenie Wspólnoty.