Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2003-06-09

VAT

Zwrot VAT podróżnym

Kiedy obywatel polski może otrzymać zwrot podatku od towarów i usług zapłaconego w Polsce? Co powinien zawierać dokument wystawiony przez sprzedawcę? W jaki sposób podróżny może odebrać zapłacony podatek?

dr Dariusz Handor
pracownik administracji podatkowej, adiunkt w Wyższej Szkole Bankowej w Toruniu
prawo.autorzy@infor.pl
Podstawowym założeniem systemu opodatkowania VAT jest zachowanie neutralności opodatkowania dla podatników i opodatkowanie ostatecznej konsumpcji. Z tego też względu przepisy Unii Europejskiej, a w ślad za nimi także polskie normy prawne przewidują zwrot VAT za towary i usługi nabyte przez osoby lub podmioty zagraniczne.
W krajach UE zasady dokonywania zwrotu VAT podatnikom zagranicznym regulują: VIII oraz XIII Dyrektywa Rady Unii Europejskiej. VIII Dyrektywa Rady Unii Europejskiej z 6 grudnia 1979 r. (79/1072/EWG) w sprawie harmonizacji przepisów państw członkowskich dotyczących podatków obrotowych zawiera przepisy dotyczące zwrotu podatku od wartości dodanej podatnikom niezarejestrowanym na terytorium danego kraju. Z kolei XIII Dyrektywa Rady Unii Europejskiej z 17 listopada 1986 r. (86/560/EWG) w sprawie harmonizacji przepisów państw członkowskich dotyczących podatków obrotowych zawiera przepisy dotyczące zwrotu podatku od wartości dodanej podatnikom, którzy nie są zarejestrowani na terenie Wspólnoty.
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00