Data publikacji: 30.06.2018
Zezwolenie na wywóz odpadów
Obowiązki gmin oraz właścicieli nieruchomości dotyczące utrzymania czystości i porządku określa ustawa z 13 września 1996 r. o utrzymaniu porządku i czystości w gminach. Chodzi tu m.in. o zapewnienie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych. Czynności te mogą być wykonywane przez przedsiębiorców, jednak na prowadzenie przez nich działalności w tym zakresie konieczne jest uzyskanie zezwolenia wydawanego w drodze decyzji przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta właściwych ze względu na miejsce świadczenia tych usług. W tym celu należy złożyć wniosek, co wiąże się z obowiązkiem zapłaty opłaty skarbowej. Opłacie tej podlegają bowiem m.in. zezwolenia wydawane na wniosek zainteresowanego w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej według stawek określonych w części IV załącznika do ustawy o opłacie skarbowej. W załączniku tym nie były jednak do tej pory określone odrębne stawki za wydanie zezwolenia na czynności określone w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, co oznaczało, że podlegały one opłacie w wysokości przewidzianej dla innych zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej, tzn. 600 zł.