comment
Artykuł
Data publikacji: 2002-09-04
Ustalanie stanu aktywów i pasywów
Inwentaryzacja
Ustawa o rachunkowości zawiera bardzo ogólne zasady przeprowadzania inwentaryzacji. Dlatego dla sprawnego, szybkiego i rzetelnego inwentaryzowania konieczne jest oparcie się na dorobku praktyki. Z jednej strony gwarantuje to obniżenie kosztów całej operacji, z drugiej zaś przyczynia się do zmniejszenia liczby popełnianych błędów.
Karol Żerdnowski
Jednym z kluczowych zagadnień związanych z procedurą zamknięcia ksiąg rachunkowych jednostki i sporządzeniem rocznego sprawozdania finansowego jest przeprowadzenie inwentaryzacji składników aktywów i pasywów. Wyniki prac inwentaryzacyjnych mają bowiem bezpośredni wpływ na dane ewidencyjne dotyczące aktywów i pasywów prezentowanych w sprawozdaniu finansowym.
Metody inwentaryzacji
Ogólnie biorąc, inwentaryzacja składników aktywów i pasywów jednostki polega na ustaleniu ich rzeczywistego stanu na określony dzień (zwykle na dzień bilansowy). Ustalenie rzeczywistego stanu składników aktywów i pasywów w drodze inwentaryzacji musi być przez jednostkę udokumentowane. Istnieją rozmaite sposoby przeprowadzania inwentaryzacji, zaś zastosowanie danego sposobu jest uzależnione od rodzaju składników inwentaryzowanych aktywów i pasywów.
Generalnie można spotkać trzy podstawowe sposoby przeprowadzania inwentaryzacji:
• Spis z natury - polegający na pomiarze, ważeniu lub liczeniu składników majątkowych. Ta metoda stosowana jest przede wszystkim w odniesieniu do środków trwałych i środków trwałych w budowie w postaci maszyn i urządzeń, zapasów (materiałów, towarów, produkcji nie zakończonej oraz wyrobów gotowych), środków pieniężnych, czeków, weksli, papierów wartościowych.
• Uzgodnienie szeroko rozumianych rozrachunków (czyli należności i zobowiązań) z kontrahentami jednostki, a więc np. bankami, odbiorcami, dostawcami. Uzgodnienie takie składa się z dwóch etapów: najpierw - jednostka informuje kontrahenta o wysokości i składnikach salda należności od niego lub zobowiązania wobec niego, następnie zaś kontrahent potwierdza to saldo lub wskazuje ewentualne różnice, podając równocześnie ich przyczyny (np. przesunięcia w czasie, brak dokumentów, kwestie sporne).
Pozostało 97% treści
Chcesz uzyskać dostęp? Skorzystaj z bezpłatnego abonamentu
Zobacz także
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
Szkolenie