Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Formularz

TEMATY:
TEMATY:

OT Zmiana (zwiększenie / zmniejszenie) wartości środka trwałego

Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U. 2021 poz. 217).


Druk dwustronny

Dokument przyjęcia środka trwałego do używania (OT) ma za zadanie ustalić, w jakim terminie podatnik rozpoczął korzystanie z przyjętego do używania majątku. Zapisów dotyczących środków trwałych dokonuje się w ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych najpóźniej w miesiącu przekazania ich do używania. Stąd dokument OT powinien datą odpowiadać dacie przyjęcia do używania. Późniejszy termin wprowadzenia uznaje się za ujawnienie środka trwałego. Dokument OT powinien wskazywać informacje o danym środku trwałym oraz obejmować wszystkie dane związane ze tym środkiem trwałym, który zostaje wprowadzony do ewidencji.
 
Podatnicy prowadzący podatkową księgę przychodów i rozchodów są obowiązani do prowadzenia ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, zawierającej, z zastrzeżeniem ust. 3, co najmniej:
1)   liczbę porządkową dokumentu;
2)   datę nabycia;
3)   datę przyjęcia do używania;
4)   określenie dokumentu stwierdzającego nabycie;
5)   określenie środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej;
6)   symbol Klasyfikacji Środków Trwałych;
7)   wartość początkową;
8)   stawkę amortyzacyjną.
 
Dokument OT nie stanowi sam w sobie podstawy do dokonywania odpisów amortyzacyjnych. Podatnik zobowiązany jest bowiem oprócz dokumentu OT prowadzić na bieżąco ewidencje środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych. W razie braku ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywane odpisy amortyzacyjne nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.
Zmiany w stanie składników majątku trwałego dokumentowane są poprzez sporządzanie również następujących druków:
• likwidacja środka trwałego – LT
• przekazanie/ przyjęcie środka trwałego – PT
• zmiana miejsca użytkowania – MT.
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00