Rachunek zysków i strat (wariant porównawczy)
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U. 2013 poz. 330).
Wersja obowiązująca od 1.01.2017 r.
Rachunek zysków i strat stanowi obowiązkowy element każdego sprawozdania finansowego – zarówno w przypadku jednostek stosujących uproszczone sprawozdania finansowe, jak i jednostek, których sprawozdania podlegają badaniom przez biegłych rewidentów.
W wariancie porównawczym rachunku zysków i strat wynik ustala się poprzez uwzględnianie kolejnych grup kosztów dzielonych ze względu na ich rodzaj. Przedstawione są koszty rodzajowe, które są kosztami danego okresu, a nie kosztami dotyczącymi sprzedaży dokonanej w danym roku. Eliminowany jest zatem wydźwięk sprzedaży produktów wyprodukowanych w danym roku, lecz sprzedanych w latach kolejnych, jak również produktów wyprodukowanych wcześniej a sprzedanych w roku, za który sporządza się sprawozdanie.
Sprawozdanie finansowe sporządza się na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych oraz na inny dzień bilansowy. Zasadą jest, że sprawozdanie sporządza się zgodnie z zasadami wskazanymi w ustawie o rachunkowości. Część jednostek może jednak odstąpić od zasad tam wskazanych na rzecz stosowania Międzynarodowych Standardów Rachunkowości (MSR). Decyzję w sprawie sporządzania sprawozdań finansowych zgodnie z MSR, przez jednostki, podejmuje organ zatwierdzający. Decyzja ta możliwa jest wyłącznie w przypadku:
- emitentów papierów wartościowych dopuszczonych, emitentów zamierzających ubiegać się lub ubiegających się o ich dopuszczenie do obrotu na jednym z rynków regulowanych krajów Europejskiego Obszaru Gospodarczego,
- jednostek wchodzących w skład grupy kapitałowej, w której jednostka dominująca sporządza skonsolidowane sprawozdanie finansowe zgodnie z MSR,
- oddziałów przedsiębiorcy zagranicznego, jeżeli przedsiębiorca ten sporządza sprawozdanie finansowe zgodnie z MSR.
Standardowe sprawozdanie finansowe składa się z:
- bilansu;
- rachunku zysków i strat;
- informacji dodatkowej, obejmującej wprowadzenie do sprawozdania finansowego oraz dodatkowe informacje i objaśnienia.
Sprawozdanie sporządza się w języku polskim i w walucie polskiej. Dane liczbowe można wykazywać w zaokrągleniu do tysięcy złotych, jeżeli nie zniekształca to obrazu jednostki zawartego w sprawozdaniu finansowym oraz w sprawozdaniu z działalności.
W rachunku zysków i strat wykazuje się oddzielnie przychody, koszty, zyski i straty oraz obowiązkowe obciążenia wyniku finansowego za bieżący i poprzedni rok obrotowy, a w przypadku sporządzania rachunku zysków i strat za inny okres sprawozdawczy wykazuje się oddzielnie przychody, koszty, zyski i straty oraz obowiązkowe obciążenia wyniku finansowego za bieżący okres sprawozdawczy oraz analogiczny okres sprawozdawczy poprzedniego roku obrotowego.
W przypadku gdy jednostka przewiduje zaprzestanie określonego zakresu działalności mającego wpływ na przychody i koszty przyszłych okresów sprawozdawczych, przy zachowaniu zasady kontynuacji - odpowiednie przychody i koszty z tym związane należy wykazać odrębnie od przychodów i kosztów działalności kontynuowanej.
Formularz przeznaczony dla jednostek innych niż banki, zakłady ubezpieczeń, zakłady reasekuracji i jednostki mikro składających sprawozdanie za rok 2016.
Wersja obowiązująca od 1.01.2016 r.
Rachunek zysków i strat stanowi obowiązkowy element każdego sprawozdania finansowego – zarówno w przypadku jednostek stosujących uproszczone sprawozdania finansowe, jak i jednostek, których sprawozdania podlegają badaniom przez biegłych rewidentów.
W wariancie porównawczym rachunku zysków i strat wynik ustala się poprzez uwzględnianie kolejnych grup kosztów dzielonych ze względu na ich rodzaj. Przedstawione są koszty rodzajowe, które są kosztami danego okresu, a nie kosztami dotyczącymi sprzedaży dokonanej w danym roku. Eliminowany jest zatem wydźwięk sprzedaży produktów wyprodukowanych w danym roku, lecz sprzedanych w latach kolejnych, jak również produktów wyprodukowanych wcześniej a sprzedanych w roku, za który sporządza się sprawozdanie.
Sprawozdanie finansowe sporządza się na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych oraz na inny dzień bilansowy. Zasadą jest, że sprawozdanie sporządza się zgodnie z zasadami wskazanymi w ustawie o rachunkowości. Część jednostek może jednak odstąpić od zasad tam wskazanych na rzecz stosowania Międzynarodowych Standardów Rachunkowości (MSR). Decyzję w sprawie sporządzania sprawozdań finansowych zgodnie z MSR, przez jednostki, podejmuje organ zatwierdzający. Decyzja ta możliwa jest wyłącznie w przypadku:
- emitentów papierów wartościowych dopuszczonych, emitentów zamierzających ubiegać się lub ubiegających się o ich dopuszczenie do obrotu na jednym z rynków regulowanych krajów Europejskiego Obszaru Gospodarczego,
- jednostek wchodzących w skład grupy kapitałowej, w której jednostka dominująca sporządza skonsolidowane sprawozdanie finansowe zgodnie z MSR,
- oddziałów przedsiębiorcy zagranicznego, jeżeli przedsiębiorca ten sporządza sprawozdanie finansowe zgodnie z MSR.
Standardowe sprawozdanie finansowe składa się z:
- bilansu;
- rachunku zysków i strat;
- informacji dodatkowej, obejmującej wprowadzenie do sprawozdania finansowego oraz dodatkowe informacje i objaśnienia.
Sprawozdanie sporządza się w języku polskim i w walucie polskiej. Dane liczbowe można wykazywać w zaokrągleniu do tysięcy złotych, jeżeli nie zniekształca to obrazu jednostki zawartego w sprawozdaniu finansowym oraz w sprawozdaniu z działalności.
W rachunku zysków i strat wykazuje się oddzielnie przychody, koszty, zyski i straty oraz obowiązkowe obciążenia wyniku finansowego za bieżący i poprzedni rok obrotowy, a w przypadku sporządzania rachunku zysków i strat za inny okres sprawozdawczy wykazuje się oddzielnie przychody, koszty, zyski i straty oraz obowiązkowe obciążenia wyniku finansowego za bieżący okres sprawozdawczy oraz analogiczny okres sprawozdawczy poprzedniego roku obrotowego.
W przypadku gdy jednostka przewiduje zaprzestanie określonego zakresu działalności mającego wpływ na przychody i koszty przyszłych okresów sprawozdawczych, przy zachowaniu zasady kontynuacji - odpowiednie przychody i koszty z tym związane należy wykazać odrębnie od przychodów i kosztów działalności kontynuowanej.
Formularz przeznaczony dla jednostek innych niż banki, zakłady ubezpieczeń, zakłady reasekuracji i jednostki mikro.