DO-1 Deklaracja o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi nieruchomość zamieszkała, sygn. DO-1
Niniejsza deklaracja stanowi podstawę do wystawienia tytułu wykonawczego, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz.U. z 2012 r. poz. 1015 z późn. zm.).
W przypadku niezłożenia deklaracji Prezydent Miasta określi w drodze decyzji wysokość opłaty, biorąc pod uwagę szacunki, w tym średnią ilość odpadów powstających na nieruchomościach o podobnym charakterze.
Obowiązek ponoszenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi powstaje za każdy miesiąc, w którym na danej nieruchomości zamieszkuje mieszkaniec.
Wyliczoną opłatę uiszcza się zgodnie z Uchwałą Rady Miasta w sprawie określenia terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
W przypadku zmiany danych będących podstawą ustalenia wysokości należnej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, właściciel nieruchomości obowiązany jest złożyć nową deklarację w terminie 14 dni od dnia nastąpienia zmiany. Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi w zmienionej wysokości należna jest za miesiąc, w którym nastąpiła zmiana.
Do korekty deklaracji należy dołączyć pisemne uzasadnienie przyczyn korekty, zgodnie z art. 81 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.)
Jeżeli deklarację składa pełnomocnik właściciela nieruchomości do deklaracji należy dołączyć pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji.Pełnomocnik dołącza oryginał pełnomocnictwa lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa. Adwokat, radca prawny lub doradca podatkowy może sam uwierzytelnić odpis udzielonego mu pełnomocnictwa. Złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii podlega opłacie skarbowej w wysokości17,00 zł. Pełnomocnictwo udzielone małżonkowi, rodzicom, dziadkom, dzieciom, rodzeństwu jest zwolnione od opłaty skarbowej.
Termin składania deklaracji: 14 dni od dnia zamieszkania na danej nieruchomości pierwszego mieszkańca (art. 6m ust. 1 Ustawy) lub 14 dni od dnia, w którym nastąpiły zmiany danych będących podstawą ustalenia wysokości należnej opłaty (art. 6m ust. 2 ustawy).
Podmiot zobowiązany do złożenia deklaracji: Właściciel nieruchomości, na której zamieszkują mieszkańcy, położonej na terenie Gminy Miasta Gdańska. Przez właścicieli rozumie się także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością (art. 2 ust. 1pkt4 Ustawy). Jeżeli nieruchomość jest zabudowana budynkiem wielolokalowym, w którym ustanowiono odrębną własność lokalu, obowiązki właściciela nieruchomości wspólnej oraz właściciela lokalu obciążają wspólnotę mieszkaniową albo spółdzielnię mieszkaniową (art. 2 ust. 3 ustawy).
Niniejsza deklaracja stanowi podstawę do wystawienia tytułu wykonawczego, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 17 czerwca 1966r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz.U. 2019 r., poz. 1438 z późn. zm.)
W przypadku zaprzestania zamieszkiwania mieszkańców na danej nieruchomości (np. na skutek czasowego opuszczenia nieruchomości na okres dłuższy niż 1 pełen miesiąc kalendarzowy) właściciel nieruchomości ma prawo do złożenia nowej deklaracji, w celu zgłoszenia ustania obowiązku uiszczania opłaty, wpisując jednocześnie w sekcji B. w poz. 4 przyczynę złożenia deklaracji (oraz w poz. 48. lub poz. 53. – 0 zł). W przypadku ponownego zamieszkania mieszkańca na nieruchomości, jej właściciel jest obowiązany złożyć nową deklarację w terminie 14 dni od daty ponownego zamieszkania, wypełniając wszystkie wymagane pola. W przypadku zbycia nieruchomości, dotychczasowy właściciel nieruchomości w terminie 14 dni od daty zmiany właściciela składa deklarację, zgłaszając ustanie obowiązku uiszczania opłaty, wpisując jednocześnie w sekcji B w poz. 4 przyczynę złożenia deklaracji. Nowy właściciel nieruchomości ma obowiązek złożyć deklarację w terminie 14 dni od daty zamieszkania na nieruchomości, zaznaczając w sekcji B w poz. 3 pierwszy kwadrat.
Deklaracja o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składa właściciel nieruchomości, na której zamieszkują mieszkańcy w rozumieniu ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
Każdy właściciel nieruchomości, który złożył deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi ma prawo dostępu do treści swoich danych oraz do ich poprawiania.
Obowiązek podania danych wynika z art. 6m ust. 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jednolity Dz. U. z 2013 r. poz. 1399).
Każdej osobie przysługuje prawo do kontroli przetwarzania danych, które jej dotyczą.
Informacje dotyczące deklaracji, aktualności oraz instrukcja wypełniania deklaracji znajdują się na stronie Urzędu Miasta Łodzi.
Deklaracja o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi - Rzeszów
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012 r., poz. 391 z późn. zm).
Składający:
Właściciele nieruchomości zamieszkałych oraz właściciele nieruchomości niezamieszkałych, na których powstają odpady (właściciele nieruchomości w rozumieniu ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach).
Termin składania deklaracji:
14 dni od dnia zamieszkania na danej nieruchomości pierwszego mieszkańca lub powstania na danej nieruchomości odpadów komunalnych, bądź 14 dni od dnia wystąpienia zmian danych będących podstawą ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Pierwszą deklarację należy złożyć w terminie do 20 czerwca 2013 r.
Informacje dotyczące gospodarki odpadami komunalnymi, deklaracji dostępne na stronie: www.bip.erzeszow.pl