Interpretacja indywidualna z dnia 14 kwietnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.126.2025.1.KO
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
14 lutego 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku od towarów i usług, który dotyczy zwolnienia od podatku świadczonej usługi najmu lokalu mieszkalnego.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zaistniałego stanu faktycznego
Jako wynajmujący ma Pan podpisaną umowę najmu lokalu mieszkalnego z osobą prywatną na czas określony 12 miesięcy, z możliwością przedłużenia na kolejny okres w postaci aneksu do umowy. Najemca wykorzystuje lokal na cele mieszkaniowe dla zakwaterowania czterech osób, całej swojej rodziny. Jako wynajmujący jest Pan osobą fizyczną i jednocześnie aktywnym płatnikiem podatku VAT. W umowie zapisane jest że najemca będzie wykorzystywał lokal wyłącznie na cele mieszkaniowe, i że najemca nie może umieścić w lokalu siedziby żadnej firmy ani innej organizacji, oraz że w lokalu nie może być prowadzona działalność gospodarcza ani inna zorganizowana działalność (np. prowadzona przez fundacje, organizacje pozarządowe, itd.). Według Ustawy o podatku od towarów i usług art. 43 ust. 1 pkt 36 zwalania się od podatku usługi w zakresie wynajmowania lub wydzierżawiania nieruchomości o charakterze mieszkalnym lub część nieruchomości, na własny rachunek, wyłącznie na cele mieszkaniowe. Najemca na bazie podpisanej umowy wpłaca comiesięczny czynsz w wysokości określonej w umowie na Pana konto, i kwota ta jest zwolniona z podatku VAT. Najemca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą pod adresem wskazanym w CEIDG jako stałe miejsce wykonywania działalności gospodarczej innym niż adres wynajmowanego na cele mieszkaniowe lokalu. Najemca wskazał w CEIDG adres wynajmowanego lokalu, miejsca zamieszkania, jako adres do doręczeń dla swojej jednoosobowej działalności gospodarczej.
Pytania
Czy w przypadku wskazania wynajmowanego lokalu jako adresu wyłącznie do doręczeń w CEIDG dla swojej jednoosobowej działalności gospodarczej prowadzonej w całości i zarejestrowanej pod innym adresem:
1.Nadal obowiązuje zwolnienie z VAT dla usługi najmu tego lokalu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36?
2.Czy też usługa najmu tego lokalu powinna zostać podzielona proporcjonalnie na część dotyczącą celów mieszkaniowych i nie mieszkaniowych i usługa najmu dla części mieszkalnej będzie zwolniona z VAT a dla części niemieszkalnej przeznaczona powinna zostać obciążona podatkiem VAT? I jak w takim przypadku zdefiniować proporcje podziału?
3.Czy też usługa najmu tego lokalu w całości powinna być obciążona podatkiem VAT w przypadku wskazania go jako adresu do doręczeń dla prowadzonej w innym miejscu działalności gospodarczej ?
Pana stanowisko w sprawie
W przypadku wskazania wynajmowanego lokalu wykorzystywanego przez najemcę na cele mieszkaniowe jako adresu do doręczeń w CEIDG dla swojej jednoosobowej działalności gospodarczej prowadzonej i zarejestrowanej w całości pod innym adresem obowiązuje zwolnienie z VAT usługi w zakresie jego wynajmu tego lokalu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku w zakresie podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
W oparciu o art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę.
Należy wskazać, że umowa najmu jest cywilnoprawną umową nakładającą na strony – zarówno wynajmującego, jak i najemcę – określone przepisami obowiązki.
Jak wynika z art. 659 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.):
Przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.
Najem jest więc umową dwustronnie zobowiązującą i wzajemną. Wynajmujący oddaje rzeczy do używania a najemca płaci umówiony czynsz. Umówiony między stronami czynsz jest wynagrodzeniem za możliwość korzystania z cudzej rzeczy i stanowi świadczenie wzajemne należne za używanie lokalu przez jego najemcę.
Zatem najem stanowi odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy, a Pan jest z tego tytułu podatnikiem VAT. W konsekwencji usługa najmu, która jest świadczona przez Pana podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Ustawodawca przewidział zwolnienie niektórych czynności od podatku VAT. Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.
Zgodnie z treścią art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi w zakresie wynajmowania lub wydzierżawiania nieruchomości o charakterze mieszkalnym lub części nieruchomości, na własny rachunek, wyłącznie na cele mieszkaniowe lub na rzecz społecznych agencji najmu, o których mowa w art. 22a ust. 1 ustawy z dnia 26 października 1995 r. o społecznych formach rozwoju mieszkalnictwa (Dz.U. z 2023 r. poz. 790 i 1114).
W oparciu o powołany wyżej przepis, ze zwolnienia od podatku od towarów i usług korzysta wyłącznie świadczenie usług wynajmu nieruchomości na cele mieszkalne. Zastosowanie zwolnienia jest uzależnione od spełnienia przesłanek obiektywnych, dotyczących charakteru wynajmowanego lokalu (lokal mieszkalny) oraz subiektywnych, dotyczących przeznaczenia wynajmowanego lokalu (cel mieszkaniowy).
W oparciu o powołany wyżej przepis, ze zwolnienia od podatku od towarów i usług korzysta wyłącznie świadczenie usług wynajmu nieruchomości na cele mieszkalne.
Powyższe wskazuje, że przesłanki do zastosowania zwolnienia są następujące:
-świadczenie usługi na własny rachunek,
-charakter mieszkalny nieruchomości,
-mieszkaniowy cel najmu lub dzierżawy.
Zaistnienie wszystkich powyższych przesłanek skutkuje zastosowaniem zwolnienia od podatku. Brak któregokolwiek z powyższych elementów nie pozwala natomiast na zastosowanie zwolnienia i w konsekwencji następuje opodatkowanie świadczonej usługi.
Z opisu sprawy wynika, że jako wynajmujący ma Pan podpisaną umowę najmu lokalu mieszkalnego z osobą prywatną na czas określony 12 miesięcy, z możliwością przedłużenia na kolejny okres w postaci aneksu do umowy. Najemca wykorzystuje lokal na cele mieszkaniowe dla zakwaterowania czterech osób, całej swojej rodziny. Jako wynajmujący jest Pan osobą fizyczną i jednocześnie aktywnym płatnikiem podatku VAT. W umowie zapisane jest że najemca będzie wykorzystywał lokal wyłącznie na cele mieszkaniowe, i że najemca nie może umieścić w lokalu siedziby żadnej firmy ani innej organizacji, oraz że w lokalu nie może być prowadzona działalność gospodarcza ani inna zorganizowana działalność (np. prowadzona przez fundacje, organizacje pozarządowe, itd.). Najemca na bazie podpisanej umowy wpłaca comiesięczny czynsz w wysokości określonej w umowie na Pana konto, i kwota ta jest zwolniona z podatku VAT. Najemca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą pod adresem wskazanym w CEIDG jako stałe miejsce wykonywania działalności gospodarczej innym niż adres wynajmowanego na cele mieszkaniowe lokalu. Najemca wskazał w CEIDG adres wynajmowanego lokalu, miejsca zamieszkania, jako adres do doręczeń dla swojej jednoosobowej działalności gospodarczej.
Pana wątpliwości dotyczą możliwości zastosowania zwolnienia od podatku dla świadczonej przez Pana usługi najmu lokalu mieszkalnego.
Mając zatem na uwadze wyżej przytoczone przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że na gruncie tej sprawy – są spełnione wyżej opisane przesłanki do zastosowania zwolnienia tj. świadczy Pan usługę na własny rachunek, lokal ma charakter mieszkalny, Najemca wykorzystuje lokal na cele mieszkaniowe dla zakwaterowania czterech osób, całej swojej rodziny.
Zatem świadczona przez Pana usługa najmu lokalu mieszkalnego najemcy wyłącznie na cele mieszkaniowe korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT. W przedstawionej sytuacji podał Pan, że najemca wskazał w CEIDG adres wynajmowanego lokalu, miejsca zamieszkania, jako adres do doręczeń dla swojej jednoosobowej działalności gospodarczej. Zatem, w tym konkretnym przypadku, usługi wynajmu lokalu mieszkalnego z przeznaczeniem wyłącznie na cele mieszkaniowe korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o podatku od towarów i usług.
W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
W związku uznaniem Pana stanowiska w zakresie pytania nr 1 za prawidłowe, nie udzielam odpowiedzi na pytania nr 2 i 3, gdyż stały się bezprzedmiotowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym albo opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zaistniałego stanu faktycznego podanym przez Pana w złożonym wniosku.
Zaznaczyć należy, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, z którego wynika, że przedmiotem wynajmu jest lokal mieszkalny wykorzystywany przez najemcę wyłącznie na cele mieszkaniowe i przy założeniu, że rzeczywiście najemca nie będzie wykonywał w nim żadnych czynności związanych z działalnością gospodarczą. Przy czym podkreślenia wymaga, że fakt złożenia przez najemcę wyłącznie oświadczenia pozostaje bez wpływu na opodatkowanie przedmiotowej czynności. Powyższe oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
-Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zaistniałego stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
-Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
-Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.