Interpretacja indywidualna z dnia 11 kwietnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.20.2025.2.WK
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy dokonanie aportu niepieniężnego przez Gminę – jednego członka Grupy, tj. wniesienie Infrastruktury do Spółki – innego członka Grupy, będzie stanowiło czynność niepodlegającą opodatkowaniu VAT (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) – jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
10 stycznia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 7 stycznia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie ustalenia:
1)czy dokonanie aportu niepieniężnego przez Gminę – jednego członka Grupy, tj. wniesienie Infrastruktury do Spółki – innego członka Grupy, będzie stanowiło czynność niepodlegającą opodatkowaniu VAT (pytanie oznaczone we wniosku nr 1);
2)czy w związku z wniesieniem aportem do Spółki Infrastruktury – Grupa VAT będzie zobowiązana do dokonania korekty VAT naliczonego od wydatków ponoszonych na Infrastrukturę (pytanie oznaczone we wniosku nr 2);
3)czy w sytuacji rozwiązania Grupy, po okresie na który została ona utworzona, Gmina bądź Spółka będą zobowiązane do dokonania korekty VAT naliczonego od wydatków związanych z Infrastrukturą (pytanie oznaczone we wniosku nr 3).
Uzupełnili go Państwo pismem z 17 lutego 2025 r. (wpływ 18 lutego 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca (dalej: Grupa) jest podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT) zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny.
Grupa powstała (…) r. zgodnie z art. 15a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 z późn. zm., dalej: ustawa o VAT). W skład Grupy wchodzą Gmina oraz X sp. z o.o. (dalej: Spółka). Gmina została wyznaczona na przedstawiciela Grupy.
W myśl art. 15a ust. 12a ustawy o VAT, Grupa wstępuje w prawa i obowiązki członków grupy VAT w zakresie podatku na okres, w jakim grupa ta posiada status podatnika. Zgodnie z umową zawartą pomiędzy Gminą i Spółką, Członkowie Grupy VAT otrzymują faktury od kontrahentów zewnętrznych w formie elektronicznej i papierowej. Faktury obejmują dane identyfikujące Grupę, w tym NIP Grupy oraz jej adres. Dodatkowo faktury obejmują dane, tj. nazwę i adres siedziby odpowiedniego Członka Grupy VAT, nabywającego towary oraz usługi, którego dotyczy faktura.
Analogicznie wystawiane są faktury dokumentujące sprzedaż dokonywaną przez Członków Grupy.
W wyniku przyjętego założenia co do sukcesji praw, Grupa przejmuje prawa i obowiązki pojedynczych członków tworzących Grupę, również w kwestii wystawiania faktur korygujących do faktur dokumentujących sprzedaż poszczególnych członków przed powstaniem Grupy VAT.
Gmina będąca organem władzy publicznej, realizuje zadania nałożone na nią przepisami prawa, w tym w szczególności ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 559 ze zm.) (dalej: ustawa o samorządzie gminnym).
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jednocześnie w myśl art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do katalogu zadań własnych Gminy, określonych w art. 7 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o samorządzie gminnym, należy między innymi zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, czy też dróg gminnych.
Gmina może powierzyć wykonywanie ww. zadań spółkom prawa handlowego. Tym samym, na terenie Gminy to Spółka wykonuje zadania z zakresu wodociągów i kanalizacji. Spółka dostarcza wodę oraz odprowadza ścieki od mieszkańców Gminy. Czynności te stanowią czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług.
Z uwagi na utworzenie Grupy VAT – obecnie ww. czynności są rozliczane dla celów VAT według odpowiednich stawek VAT w JPK_V7 Grupy.
Gmina jest właścicielem Infrastruktury wodno-kanalizacyjnej (dalej: Infrastruktura), przy pomocy której Spółka prowadzi działalność gospodarczą, polegającą na zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i odprowadzanie ścieków.
Gmina planuje przenieść część Infrastruktury wodno-kanalizacyjnej, za pomocą której świadczone są usługi dostawy wody oraz odbioru ścieków, na rzecz Spółki aportem.
W zamian za aport Gmina obejmie udziały w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki. Wartość aportu zostanie określona na podstawie wartości Infrastruktury.
Infrastruktura po dokonanym aporcie będzie wykorzystywana do dostarczania wody oraz odbioru ścieków od podmiotów zewnętrznych (czynności opodatkowane VAT), a w marginalnym, niewielkim zakresie na potrzeby wewnętrzne wykonywane na potrzeby Gminy (czynności niepodlegające VAT).
W przypadku zakończenia działania Grupy, po okresie na który została ona utworzona w umowie, Spółka będzie wykorzystywała Infrastrukturę do działalności opodatkowanej VAT.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu sprawy
1.Grupa VAT została utworzona (...) r. na okres 5 lat. Gmina planuje po tym okresie przedłużenie działania Grupy na kolejne lata. Grupa VAT została utworzona w celu bardziej efektywnego wykonywania zadań w szczególności w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Gminy. Celem Grupy jest współpraca Gminy ze Spółką w omawianym zakresie.
2.Zadane w rozpatrywanym wniosku pytania dotyczą wydatków na stworzenie Infrastruktury, tj. budowę, rozbudowę Infrastruktury, za pomocą której Grupa (Spółka) odpłatnie dostarcza wodę i odprowadza ścieki.
3.Wydatki na Infrastrukturę, o których mowa w rozpatrywanym wniosku, były ponoszone przez Gminę od roku 2014.
4.Przedmiotem aportu będzie Infrastrukturawodno-kanalizacyjna, w tym sieci wodociągowe i kanalizacyjne, oczyszczalnia ścieków, stacje uzdatniania wody, etc. Infrastruktura niezbędna do prowadzenia działalności wodno-kanalizacyjnej. Przedmiotem aportu będą:
(…)
5.Aport zostanie przekazany na podstawie aktu notarialnego.
6.W skład infrastruktury będącej przedmiotem aportu wchodzą:
a)budynki w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 2 ustawy Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 725 ze zm.): Hydrofornia i stacja uzdatniania wody, przepompownie ścieków,
b)budowle w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane; sieci kanalizacyjne oraz wodociągowe.
7.Infrastruktura będąca przedmiotem aportu jest trwale związana z gruntem.
Pytanie nr 8. Organu:
Czy przedmiotem aportu jest również grunt, na którym posadowiona jest Infrastruktura? Jeśli tak, to należy wskazać nr działek.
Odpowiedź Wnioskodawcy:
Nie, zasadniczo przedmiotem aportu nie będzie grunt.
Pytanie nr 9. Organu:
Czy w związku z poniesieniem ww. wydatków na Infrastrukturę, których dotyczą zadane przez Państwa pytania – doszło do:
a)nabycia/wytworzenia środków trwałych/poniesienia nakładów na modernizację środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa każdego z nich przekracza 15.000 zł? Jeśli tak, należy je wymienić wraz z podaniem daty oddania ich do użytkowania;
b)wytworzenia nieruchomości, o którym mowa w art. 2 pkt 14a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), dalej zwaną ustawą? Jeśli tak, należy je wymienić wraz z podaniem daty oddania ich do użytkowania.
Odpowiedź Wnioskodawcy:
W związku z poniesieniem ww. wydatków na Infrastrukturę, których dotyczą zadane pytania – doszło do: nabycia/wytworzenia środków trwałych/poniesienia nakładów na modernizację środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa każdego z nich przekracza 15.000 zł oraz wytworzenia nieruchomości, o którym mowa w art. 2 pkt 14a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), dalej zwaną ustawą.
(…).
10. (…).
11.Gmina na ten moment nie zna dokładnej daty, w której planuje dokonać aportu Infrastruktury. Aport ma nastąpić w roku (...).
Pytanie nr 12. Organu:
Czy okres korekty poszczególnych składników będących przedmiotem aportu wchodzących w skład Infrastruktury będzie obowiązywał w okresie trwania Grupy VAT? Jeśli, nie to należy wskazać, kiedy dokładnie zostanie rozwiązana Grupa VAT i jaki okres korekty będzie jeszcze obowiązywał na poszczególnych składnikach będących przedmiotem aportu wchodzących w skład Infrastruktury?
Odpowiedź Wnioskodawcy:
Tak, okres korekty poszczególnych składników będących przedmiotem aportu wchodzących w skład Infrastruktury będzie obowiązywał w okresie trwania Grupy VAT.
Grupa VAT została zawarta na okres 5 lat – tj. do (...) r. Gmina planuje, przed (...) r. przedłużyć działanie Grupy na kolejne lata.
W sytuacji gdyby Grupa VAT ulegała rozwiązaniu – w zakresie części majątku okres korekty nie minie.
(…).
Pytanie nr 13. Organu:
Kto ponosił/będzie ponosił wydatki na Infrastrukturę, które obejmują zadane ze wniosku pytania, Gmina, Spółka, czy Grupa VAT?
Odpowiedź Wnioskodawcy:
Gmina ponosiła wydatki na Infrastrukturę, którą obejmują zadane w rozpatrywanym wniosku pytania.
Pytanie nr 14. Organu:
Na kogo (na jaki podmiot) są/będą wystawiane faktury dokumentujące ponoszone wydatki na Infrastrukturę, które obejmują zadane we wniosku pytania, na Gminę, Spółkę, czy na Grupę VAT?
Odpowiedź Wnioskodawcy:
Do (…) r. faktury były wystawiane na Gminę – dotyczy to wydatków na większość majątku wskazane w rozpatrywanym wniosku. W przypadku kilku inwestycji – realizowanych po roku i 2024 część faktur była wystawiona na Grupę VAT.
Pytanie nr 15. Organu:
Czy przedmiotem Państwa wniosku są wydatki ponoszone na Infrastrukturę w okresie przed utworzeniem Grupy VAT, czy po jej utworzeniu? Jeśli przed to kto dokładnie i kiedy ponosił ww. wydatki.
Odpowiedź Wnioskodawcy:
Przedmiotem wniosku są wydatki ponoszone na Infrastrukturę w szczególności w okresie przed utworzeniem Grupy VAT. W przypadku:
(…),
wydatki były ponoszone zarówno przed jak i po utworzeniu Grupy VAT.
Pytanie nr 16. Organu:
W związku z informacją w opisie sprawy, że:
Gmina jest właścicielem infrastruktury wodno-kanalizacyjnej (dalej: Infrastruktura), przy pomocy, której Spółka prowadzi działalność gospodarczą, polegającą na zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i odprowadzenie ścieków.
proszę o wskazanie:
1)od kiedy dokładnie Infrastruktura jest wykorzystywana przez Spółkę?
2)na podstawie jakiej umowy cywilnoprawnej zawartej pomiędzy Gminą a Spółką, Spółka wykorzystuje ww. Infrastrukturę?
3)w jaki sposób Gmina wykorzystywała/wykorzystuje/będzie wykorzystywała Infrastrukturę od momentu oddania do użytkowania do przeniesienia jej aportem do Spółki?
4)czy Gmina do momentu przeniesienia Infrastruktury aportem do Spółki, będzie pobierała jakiejkolwiek opłaty związane z jej użytkowaniem? Jeśli tak, to jakie, od kogo, za jakie konkretnie czynności i czy opłaty te były/są/będą opodatkowane podatkiem od towarów i usług?
5)czy przed podjęciem decyzji o wniesieniu Infrastruktury aportem do Spółki Gmina dokonywała jakiegokolwiek odliczenia podatku VAT od wydatków ponoszonych w ramach Infrastruktury będących przedmiotem wniosku?
6)w jaki sposób obecnie Spółka realizuje prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadań w zakresie dostarczania wody oraz odbierania ścieków z terenu Gminy, przede wszystkim czy stosuje prewspółczynnik, jaki?
7)do jakich czynności Gmina wykorzystywała/wykorzystuje Infrastrukturę od dnia oddania do użytkowania do momentu wniesienia aportem do Spółki, tj. czy do czynności:
a)opodatkowanych podatkiem od towarów i usług;
b)zwolnionych od podatku od towarów i usług (prosimy podać powód zwolnienia);
c)niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług? Informacji należy udzielić oddzielnie dla każdego budynku/budowli lub ich części oddzielnie.
Odpowiedź Wnioskodawcy:
Gmina chce wskazać, że:
1)Infrastruktura jest wykorzystywana przez Spółkę od momentu oddania jej do użytkowania (daty podane w odpowiedzi na pytanie nr 10). Spółka bowiem działa od roku 2009 i od tego momentu Gmina przekazuje jej Infrastrukturę;
2)Spółka wykorzystuje Infrastrukturę na podstawie umowy dzierżawy oraz użyczenia;
3)Gmina wykorzystywała/wykorzystuje/będzie wykorzystywała Infrastrukturę od momentu oddania do użytkowania do przeniesienia jej aportem do Spółki – do działalności wodno-kanalizacyjnej. Po oddaniu do użytkowania Infrastruktury Gmina udostępniała i udostępnia ją Spółce na podstawie umowy.
4)Nie, Gmina do momentu przeniesienia Infrastruktury aportem do Spółki, nie będzie pobierała jakiekolwiek opłaty związane z jej użytkowaniem. Infrastruktura jest wykorzystywana do świadczenia odpłatnych czynności w zakresie dostawy wody i odprowadzania ścieków.
5)Przed podjęciem decyzji o wniesieniu Infrastruktury aportem do Spółki Gmina dokonywała odliczenia podatku VAT od wydatków ponoszonych w ramach Infrastruktury będących przedmiotem rozpatrywanego wniosku. W tym, Gmina dokonywała odliczenia w pełnej wysokości (100%) w związku z umową dzierżawy, po utworzeniu Grupy, Gmina dokonuje odliczenia prewspółczynnikiem VAT (który wynosi odpowiednio 100%, 98% - w zależności od roku).
6)Zarówno Gmina i Spółka dokonują odliczenia od wydatków na działalność wodno-kanalizacyjną przy zastosowaniu prewspółczynnika VAT skalkulowane na podstawie kryterium ilości wody i ścieków – dostarczanych i odprowadzanych. Możliwość stosowania takiej proporcji zostało potwierdzone przez Grupę VAT w wydanej na jej wniosek interpretacji indywidualnej.
7)Gmina wykorzystywała/wykorzystuje Infrastrukturę od dnia oddania do użytkowania do momentu wniesienia aportem do Spółki, tj. do czynności: a) opodatkowanych podatkiem od towarów i usług; b) niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Gmina oddawała Infrastrukturę w drodze dzierżawy bądź użyczenia, od momentu utworzenia Grupy infrastruktura jest wykorzystywana do działalności mieszanej – opodatkowanej i niepodlegającej VAT – przez Grupę VAT.
Pytanie nr 17. Organu:
Czy podmiot, który ponosił wydatki na Infrastrukturę do dnia aportu, które obejmują zadane we wniosku pytania, dokonywał odliczenia podatku naliczonego od ww. wydatków? Jeśli tak, to od kiedy, w jakiej wysokości i w jaki sposób? Jeśli nie, to dlaczego.
Odpowiedź Wnioskodawcy:
Nie dotyczy – aport jeszcze nie nastąpił. Niemniej jednak z uwagi na funkcjonowanie Grupy VAT – Spółce i Gminie przysługuje prawo do odliczenia prewspółczynnikiem i po dokonaniu aportu prawo to będzie nadal realizowane.
Pytanie nr 18. Organu:
W opisie sprawy wskazali Państwo, że: „Infrastruktura po dokonanym aporcie będzie wykorzystywana do dostarczania wody oraz odbioru ścieków od podmiotów zewnętrznych (czynności opodatkowane VAT), a w marginalnym, niewielkim zakresie na potrzeby wewnętrzne wykonywane na potrzeby Gminy (czynności niepodlegające VAT)”, w związku z powyższym, należy wskazać konkretnie kto będzie wykorzystywał Infrastrukturę po dokonanym aporcie? Spółka, czy Grupa VAT?
Odpowiedź Wnioskodawcy:
Grupa VAT, jako podatnik VAT, będzie dokonywała rozliczenia VAT należnego z uwagi na świadczone przez członka Grupy – Spółkę – odpłatne czynności w zakresie dostarczania wody i ścieków. To Spółka wykonuje te czynności, lecz z uwagi na Grupę VAT – to Grupa dokonuje rozliczenia ich w JPK.
Pytanie nr 19. Organu:
Do jakich czynności, po wniesieniu aportem Infrastruktury do Spółki, Spółka będzie wykorzystywała Infrastrukturę, tj. czy do czynności:
a)opodatkowanych podatkiem od towarów i usług;
b)zwolnionych od podatku od towarów i usług (prosimy podać powód zwolnienia);
c)niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
Odpowiedź Wnioskodawcy:
Po wniesieniu aportem Infrastruktury do Spółki, Spółka będzie wykorzystywała Infrastrukturę do czynności:
a)opodatkowanych podatkiem od towarów i usług;
b)niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług
do momentu działania Grupy VAT.
W sytuacji rozwiązania Grupy VAT w roku (...) (jeżeli nie nastąpi przedłużenie działania Grupy) Spółka będzie wykorzystywała Infrastrukturę wyłącznie do działalności opodatkowanej VAT.
Pytanie nr 20. Organu:
Czy wydatki dotyczące Infrastruktury, objęte zakresem zadanych we wniosku pytań, po przeniesieniu Infrastruktury aportem do Spółki, to wydatki:
a)przyporządkowane do danego członka Grupy VAT, tj. Spółki czy
b)przyporządkowane do całej Grupy VAT, których nie ma możliwości przyporządkowania do członka ostatecznie wykorzystującego nabyte towary/usługi, tj. Spółki?
Odpowiedź Wnioskodawcy:
Gmina poniosła już wydatki związane z Infrastrukturą, po dokonaniu aportu Infrastruktura będzie własnością Spółki. Wydatki dotyczące Infrastruktury, objęte zakresem zadanych we wniosku pytań, po przeniesieniu Infrastruktury aportem do Spółki, to wydatki przyporządkowane do Spółki.
Pytanie nr 21. Organu:
Jeśli wydatki, objęte zakresem wniosku, po przeniesieniu Infrastruktury aportem do Spółki, są/będą przyporządkowane do danego członka Grupy VAT, tj. Spółki, to do jakich czynności wydatki te ostatecznie będą przez tego członka wykorzystywane w ramach jego działalności, tj. czy do czynności opodatkowanych, zwolnionych czy niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT?
Jeśli ww. wydatki będą wykorzystywane do wszystkich ww. czynności to czy jest/będzie możliwość przyporządkowania wydatków i kwot podatku naliczonego do poszczególnych rodzajów czynności wykonywanych przez członka?
Odpowiedź Wnioskodawcy:
Po wniesieniu aportem Infrastruktury do Spółki, Spółka będzie wykorzystywała Infrastrukturę do czynności:
a)opodatkowanych podatkiem od towarów i usług;
b)niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług
do momentu działania Grupy VAT.
W sytuacji rozwiązania Grupy VAT w roku (...) (jeżeli nie nastąpi przedłużenie działania Grupy) Spółka będzie wykorzystywała Infrastrukturę wyłącznie do działalności opodatkowanej VAT.
Pytanie nr 22. Organu:
Czy wydatki, dotyczące Infrastruktury, których dotyczą zadane pytania, będą wykorzystywane, po przeniesieniu Infrastruktury aportem do Spółki, do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy? Proszę dokładnie wskazać do jakich celów będzie wykorzystywana Infrastruktura.
Odpowiedź Wnioskodawcy:
Wydatki, dotyczące Infrastruktury, których dotyczą zadane pytania, będą wykorzystywane, po przeniesieniu Infrastruktury aportem do Spółki, do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Infrastruktura będzie służyła do odpłatnego dostarczania wody i odprowadzania ścieków (działalność gospodarcza). W marginalnym zakresie będzie wykorzystywana do dostarczania wody i odprowadzania ścieków z budynków gminnych. Z uwagi na to stosowany jest do odliczeń prewspółczynnik VAT.
Pytanie nr 23. Organu:
W sytuacji, gdy wydatki, dotyczące Infrastruktury, których dotyczą zadane pytania, wykorzystywane, po przeniesieniu Infrastruktury aportem do Spółki, będą wykorzystywane zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, to czy będzie możliwość przyporządkowania wydatków w całości do celów działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czy będzie możliwość bezpośredniej alokacji nabywanych towarów i usług do działalności gospodarczej, jak i działalności pozostającej poza sferą podatku VAT?
Odpowiedź Wnioskodawcy:
W zakresie wybranych wydatków będzie możliwość bezpośredniej alokacji nabywanych towarów i usług do działalności gospodarczej, jak i działalności pozostającej poza sferą podatku VAT. W zakresie części wydatków taka alokacja nie będzie możliwa.
Pytanie nr 24. Organu:
Czy po przeniesieniu Infrastruktury przez Gminę aportem na Spółkę, Spółka będzie organizować swoje działania w ramach przekazanej Infrastruktury całkowicie samodzielnie, czy w porozumieniu z Grupą VAT?
Odpowiedź Wnioskodawcy:
Spółka organizuje swoje działania samodzielnie, przy uwzględnieniu obowiązujących taryf oraz przepisów prawa. Spółka obecnie wykonuje działalność wodno-kanalizacyjną i po otrzymaniu aportu będzie nadal taką działalność wykonywać. Jednocześnie Spółka jest członkiem Grupy VAT zatem rozliczenia VAT będą wykazywane przez Grupę w JPK – zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Pytanie nr 25. Organu:
Kiedy dojdzie do zakończenia funkcjonowania Grupy VAT?
Odpowiedź Wnioskodawcy:
Umowa Grupy została zawarta na okres 5 lat, tym samym do końca (...) r. Na ten moment Gmina i Spółka – planują przedłużenie działania Grupy na kolejne lata – nie zostało jednak ustalone do kiedy z uwagi na obecna umowę Grupy, która będzie jeszcze obowiązywała kilka lat.
Pytania (oznaczone we wniosku nr 1)
Czy dokonanie aportu niepieniężnego przez Gminę – jednego członka Grupy, tj. wniesienie Infrastruktury wskazanej we wniosku, do Spółki – innego członka Grupy, będzie stanowiło czynność niepodlegającą opodatkowaniu VAT?
Państwa stanowisko w sprawie
Stanowisko Grupy
Dokonanie aportu niepieniężnego przez Gminę – jednego członka Grupy, tj. wniesienie Infrastruktury wskazanej we wniosku, do Spółki – innego członka Grupy, będzie stanowiło czynność niepodlegającą opodatkowaniu VAT.
Uzasadnienie stanowiska Grupy
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, zgodnie z którym przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Natomiast, przepis art. 7 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, rozumie się wszelkie czynności, polegające na przeniesieniu prawa do rozporządzania towarem jak właściciel.
Ponadto w myśl przepisu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 w niniejszej ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT, w tym również przeniesienie praw do wartość; niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano tej czynności.
Stosownie natomiast do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, za podatników uznaje się osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza – jak stanowi art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z kolei, zgodnie z ust. 6 przedmiotowej regulacji, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Grupa występuje w charakterze podatnika VAT. Czynności dokonywane pomiędzy jej członkami, tj. tzw. czynności wewnątrz Grupy VAT, nie stanowią czynności podlegających opodatkowaniu VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie ustalenia, czy dokonanie aportu niepieniężnego przez Gminę – jednego członka Grupy, tj. wniesienie Infrastruktury do Spółki – innego członka Grupy, będzie stanowiło czynność niepodlegającą opodatkowaniu VAT (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) – jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu tym podatkiem podlegają:
1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2)eksport towarów;
3)import towarów na terytorium kraju;
4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
W ujęciu tego przepisu, pojęcie „dostawa towarów” obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu.
Zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Zatem zgodnie z powołanymi przepisami, nieruchomości w tym grunty, spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.
Jak stanowi art. 2 pkt 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Aport to wkład na utworzenie lub powiększenie majątku spółki, który daje prawo do udziału w jej zyskach. Przedmiotem aportu mogą być pieniądze (aporty pieniężne), rzeczy lub prawa (aporty rzeczowe) oraz umiejętności, kompetencje techniczne czy zawodowe.
W związku z wniesieniem wkładu do spółki realizują się dwa rodzaje świadczeń ekonomicznych:
-wnoszący wkład (aport) przenosi na spółkę, do której dokonuje wkładu, prawo do rozporządzania określonymi składnikami majątku,
-w zamian za aport wnoszący otrzymuje pewne uprawnienia (udziały) mające określoną wartość.
Taka transakcja ma zatem charakter odpłatny. Odpłatność może przybierać różne formy – nie jest konieczne, aby została ustalona lub dokonana w pieniądzu. Odpłatnością jest więc także np. otrzymanie udziałów spółki, w związku z którym wnoszący aport uzyskuje pewną wymierną korzyść.
Wniesienie aportu do spółki prawa handlowego lub cywilnego – w zależności od tego co jest jego przedmiotem – spełnia definicję odpłatnej dostawy towarów lub odpłatnego świadczenia usług. Tym samym, w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy, uznawane jest za sprzedaż, ponieważ odbywa się za wynagrodzeniem: istnieje bowiem bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług, a otrzymanym wynagrodzeniem w formie wyrażonych pieniężnie udziałów.
W sytuacji zatem, gdy przedmiotem aportu są towary w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy i gdy czynność ta prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, mamy do czynienia z odpłatną dostawą towarów w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy.
Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem musi być wykonana przez podatnika.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Jak wynika z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Według przepisu art. 15a ust. 1 ustawy:
Podatnikiem, o którym mowa w art. 15, może być również grupa podmiotów powiązanych finansowo, ekonomicznie i organizacyjnie, które zawrą umowę o utworzeniu grupy VAT.
Stosownie do art. 15a ust. 2 ustawy:
Grupę VAT mogą utworzyć podatnicy:
1)posiadający siedzibę na terytorium kraju lub
2)nieposiadający siedziby na terytorium kraju, w zakresie, w jakim prowadzą działalność gospodarczą na terytorium kraju za pośrednictwem oddziału położonego na terytorium kraju.
Na podstawie art. 2 pkt 47 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o grupie VAT rozumie się przez to grupę podmiotów powiązanych finansowo, ekonomicznie i organizacyjnie, zarejestrowaną jako podatnik podatku.
Stosownie do art. 2 pkt 48 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o przedstawicielu grupy VAT rozumie się przez to podmiot reprezentujący grupę VAT w zakresie obowiązków tej grupy.
Ww. przepisy przewidują możliwość uzyskania statusu podatnika podatku od towarów i usług przez grupę podatników ściśle powiązanych finansowo, ekonomicznie i organizacyjnie. Regulacja ta implementuje do krajowego porządku prawnego art. 11 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L z 2006 r. nr 347/1 ze zm.), zgodnie z którym:
Po konsultacji z komitetem doradczym ds. podatku od wartości dodanej (zwanym dalej „Komitetem ds. VAT”), każde państwo członkowskie może uznać za jednego podatnika osoby mające siedzibę na terytorium tego samego państwa członkowskiego, które będąc niezależnymi pod względem prawnym, są ściśle powiązane pod względem finansowym, ekonomicznym i organizacyjnym.
Głównym skutkiem wprowadzenia systemu grupowego rozliczania VAT, przewidzianego w Dyrektywie 2006/112/WE, jest umożliwienie traktowania podmiotów, którzy są ściśle powiązani pod względem finansowym, ekonomicznym i organizacyjnym, nie jako odrębnych podatników VAT, lecz jako jednego podatnika. Innymi słowy, pewna liczba ściśle powiązanych ze sobą podatników ulega połączeniu w jednego nowego podatnika do celów VAT.
Jak wynika z art. 15a ust. 1 ustawy, w celu założenia przez dwa lub więcej podmiotów grupy VAT, konieczne jest, aby podmioty te były powiązane finansowo, ekonomicznie, organizacyjnie oraz, aby zawarły umowę o utworzeniu grupy VAT. Warunki utworzenia grupy VAT zostały szczegółowo wymienione w art. 15a ust. 3 – ust. 5 ustawy. W przepisach tych wskazano jak należy interpretować wymagane powiązania finansowe, ekonomiczne i organizacyjne.
W myśl art. 15a ust. 3 ustawy:
Podatników uważa się za powiązanych finansowo, jeżeli jeden z podatników będących członkiem grupy VAT posiada bezpośrednio ponad 50% udziałów (akcji) w kapitale zakładowym lub ponad 50% praw głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających, lub ponad 50% prawa do udziału w zysku, każdego z pozostałych podatników będących członkami tej grupy.
Zgodnie z art. 15a ust. 4 ustawy:
Podatników uważa się za powiązanych ekonomicznie, jeżeli:
1)przedmiot głównej działalności członków grupy VAT ma taki sam charakter lub
2)rodzaje działalności prowadzonej przez członków grupy VAT uzupełniają się i są współzależne, lub
3)członek grupy VAT prowadzi działalność, z której w całości lub w dużej mierze korzystają inni członkowie grupy VAT.
Przez powiązania o charakterze ekonomicznym należy rozumieć nie tylko taki sam charakter głównej działalności członków grupy, ale także uzupełnianie się i współzależność prowadzonej działalności czy też prowadzenie działalności w całości lub w dużej mierze wykorzystywanej przez członków grupy.
Powiązanie ekonomiczne należy uznać za istniejące, jeśli działalność członków grupy VAT jest tego samego rodzaju, nawet jeżeli ich działania są prowadzone w różnych sektorach gospodarki.
Komplementarna lub wzajemna działalność członków, może natomiast obejmować przypadki, gdy towary lub usługi wytwarzane przez członka grupy VAT są niezbędne do działania dla innych członków oraz przypadki, w których towary lub usługi są konsumowane wspólnie.
Natomiast działalność członków grupy VAT, którzy całkowicie lub częściowo działają na korzyść innych członków, może obejmować przypadki, w których podmiot bezpośrednio dostarcza towary lub usługi innemu członkowi, nawet jeśli działalność tego ostatniego nie jest koniecznie zależna od tych dostaw lub usług.
Natomiast stosownie do art. 15a ust. 5 ustawy:
Podatników uważa się za powiązanych organizacyjnie, jeżeli:
1)prawnie lub faktycznie, bezpośrednio lub pośrednio, znajdują się pod wspólnym kierownictwem, lub
2)organizują swoje działania całkowicie lub częściowo w porozumieniu.
Całkowicie lub częściowo dzielone struktury zarządzania skutkują podejmowaniem decyzji w grupie VAT przez jeden podmiot, który zapewnia strategiczne przywództwo dla całej grupy VAT będącej już w rozumieniu VAT pojedynczym podatnikiem. Obecność takiego podmiotu zarządzającego działającego poprzecznie w całej grupie VAT można ustalić na podstawie jego miejsca w hierarchii (np. dzielone kierownictwo najwyższego szczebla) lub rodzaju działań, o których ma prawo decydować (np. wspólnego zarządzania sprawami prawnymi lub zagadnieniami finansowymi). Podmiot taki powinien być w stanie narzucić swoją wolę innym członkom grupy VAT podlegającym jakiejś formie nadzoru i rozliczalności.
W myśl art. 15a ust. 6 ustawy:
Warunek istnienia powiązań finansowych, ekonomicznych i organizacyjnych pomiędzy członkami grupy VAT musi być spełniony nieprzerwanie przez okres, w jakim ta grupa posiada status podatnika.
Podczas całego okresu istnienia grupy VAT zachodzić muszą wszystkie trzy typy powiązań, o których mowa w art. 15a ust. 6 ustawy.
Kolejne warunki, które winna spełnić grupa VAT zostały określone w art. 15a ust. 7, ust. 8 oraz ust. 9 ustawy:
7.Podmiot może być członkiem tylko jednej grupy VAT.
8.Grupa VAT nie może być członkiem innej grupy VAT.
9.Grupa VAT nie może być rozszerzona o innych członków, ani pomniejszona o któregokolwiek z członków wchodzących w jej skład.
Dodatkowo, zgodnie z art. 15a ust. 10 ustawy:
Umowa o utworzeniu grupy VAT jest sporządzana na piśmie i zawiera co najmniej:
1)nazwę grupy VAT z dodatkowym oznaczeniem „grupa VAT” lub „GV”;
2)dane identyfikacyjne podatników tworzących grupę VAT, w tym dane dotyczące oddziału w przypadku podatnika nieposiadającego siedziby na terytorium kraju, oraz wysokość kapitału zakładowego każdego z tych podatników;
3)wskazanie przedstawiciela grupy VAT, wyznaczonego spośród jej członków;
4)dane identyfikacyjne udziałowców (akcjonariuszy) i wysokość ich udziału w kapitale zakładowym podatników tworzących grupę VAT, posiadających ponad 50% udziałów (akcji) w kapitale zakładowym tych podatników;
5)wskazanie okresu, na jaki grupa VAT została utworzona, nie krótszego niż 3 lata.
Grupa VAT traci status podatnika w przypadku, gdy przestanie spełniać warunki, od których uzależnione jest jej funkcjonowanie lub upłynie termin na jaki została utworzona.
Jak już zostało wspomniane, grupę VAT mogą utworzyć podmioty spełniające jednocześnie warunki wszystkich trzech powiązań (finansowych, ekonomicznych i organizacyjnych) pomiędzy sobą, które zostały wymienione w art. 15a ust. 3, ust. 4 i ust. 5 ustawy. Powiązania finansowe, ekonomiczne i organizacyjne muszą istnieć w trakcie zawiązywania grupy VAT oraz trwać nieprzerwanie przez okres na jaki grupa VAT została powołana. Co ważne, jeden podmiot może być członkiem tylko jednej grupy VAT. Z kolei, grupa VAT nie może być członkiem innej grupy VAT.
Pomiędzy podmiotami tworzącymi grupę VAT muszą istnieć łącznie następujące powiązania:
1)finansowe – występują, gdy jeden z podmiotów będących członkiem grupy VAT posiada bezpośrednio ponad 50% udziałów (akcji) w kapitale zakładowym lub ponad 50% praw głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających, lub ponad 50% prawa do udziału w zysku, każdego z pozostałych podmiotów będących członkami tej grupy;
2)ekonomiczne – występują, jeżeli przedmiot głównej działalności członków grupy VAT ma taki sam charakter lub rodzaje działalności prowadzonej przez członków grupy VAT uzupełniają się i są współzależne, lub członek grupy VAT prowadzi działalność, z której w całości lub w dużej mierze korzystają inni członkowie grupy VAT;
3)organizacyjne – występują, jeżeli prawnie lub faktycznie, bezpośrednio lub pośrednio, podmioty w grupie VAT znajdują się pod wspólnym kierownictwem, lub organizują swoje działania całkowicie lub częściowo w porozumieniu.
Odnośnie Państwa wątpliwości wskazać należy, że na podstawie art. 8c ustawy:
1.Dostawa towarów i świadczenie usług dokonane przez członka grupy VAT na rzecz innego członka tej samej grupy VAT nie podlegają opodatkowaniu.
2.Dostawę towarów i świadczenie usług dokonane przez członka grupy VAT na rzecz podmiotu spoza tej grupy VAT uważa się za dokonane przez tę grupę VAT.
3.Dostawę towarów i świadczenie usług dokonane na rzecz członka grupy VAT przez podmiot spoza tej grupy VAT uważa się za dokonane na rzecz tej grupy VAT.
4.Dostawę towarów i świadczenie usług dokonane przez oddział będący członkiem grupy VAT na rzecz:
1)podatnika nieposiadającego siedziby na terytorium kraju, który utworzył ten oddział,
2)innego oddziału podatnika, o którym mowa w pkt 1, położonego poza terytorium kraju
– uważa się za dokonane przez grupę VAT na rzecz podmiotu, który do niej nie należy.
5.Dostawę towarów i świadczenie usług dokonane na rzecz oddziału będącego członkiem grupy VAT przez:
1)podatnika nieposiadającego siedziby na terytorium kraju, który utworzył ten oddział,
2)inny oddział podatnika, o którym mowa w pkt 1, położony poza terytorium kraju
– uważa się za dokonane na rzecz grupy VAT przez podmiot spoza tej grupy.
6.Dostawę towarów i świadczenie usług dokonane na rzecz oddziału będącego członkiem grupy VAT utworzonej w państwie członkowskim innym niż Rzeczpospolita Polska, przez podatnika posiadającego siedzibę na terytorium kraju, który utworzył ten oddział, uważa się za dokonane na rzecz tej grupy VAT.
7.Dostawę towarów i świadczenie usług dokonane przez oddział będący członkiem grupy VAT utworzonej w państwie członkowskim innym niż Rzeczpospolita Polska, na rzecz podatnika posiadającego siedzibę na terytorium kraju, który utworzył ten oddział, uważa się za dokonane przez tę grupę VAT.
W świetle powołanych przepisów, w przypadku utworzenia grupy VAT – dostawy oraz usługi świadczone wewnątrz grupy VAT nie będą stanowiły transakcji dla celów VAT, tj. dostawa towarów lub świadczenie usług wewnątrz grupy nie będą opodatkowane podatkiem VAT. Z kolei w transakcjach z podmiotami spoza grupy VAT, grupa VAT będzie uznawana jako jeden podatnik.
Przechodząc na grunt rozpatrywanej sprawy, należy wskazać, że Grupa VAT jest podatnikiem podatku VAT zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny. Grupa powstała (...) r. zgodnie z art. 15a ustawy. W skład Grupy wchodzą Gmina oraz X sp. z o.o. Gmina została wyznaczona na przedstawiciela Grupy. Grupa VAT została utworzona (...) r. na okres 5 lat. Gmina planuje po tym okresie przedłużenie działania grupy na kolejne lata. Grupa VAT została utworzona w celu bardziej efektywnego wykonywania zadań w szczególności w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Gminy. Celem Grupy jest współpraca Gminy ze Spółką w omawianym zakresie. Ponadto, Gmina planuje przenieść część Infrastruktury wodno-kanalizacyjnej, za pomocą której świadczone są usługi dostawy wody oraz odbioru ścieków, na rzecz Spółki aportem. W zamian za aport Gmina obejmie udziały w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki. Wartość aportu zostanie określona na podstawie wartości Infrastruktury. Gmina na ten moment nie zna dokładnej daty, w której planuje dokonać aportu Infrastruktury. Aport ma nastąpić w roku (...). Przedmiotem aportu będzie Infrastruktura wodno-kanalizacyjna, w tym sieci wodociągowe i kanalizacyjne, oczyszczalnia ścieków, stacje uzdatniania wody, etc. Infrastruktura niezbędna do prowadzenia działalności wodno-kanalizacyjnej. Przedmiotem aportu będą: (…). Przedmiotem aportu nie będzie grunt.
Mając zatem na uwadze powyższe w świetle powołanych przepisów uznać należy, że w okolicznościach rozpatrywanej sprawy, wskazali Państwo, że (...) r. na okres 5 lat została utworzona Grupa VAT. W powołanych wyżej przepisach nie ma zastrzeżenia co do konieczności posiadania osobowości prawnej lub szczególnej formy prawnej. Nie występują także wyłączenia, które uniemożliwiałyby wprost zawiązanie grupy VAT w ramach jednostki samorządu terytorialnego i utworzonej przez nią spółki.
W przypadku utworzenia grupy VAT – jak wskazałem wyżej – dostawy oraz usługi świadczone wewnątrz grupy VAT nie będą stanowiły transakcji dla celów VAT, o czym stanowi art. 8c ust. 1 ustawy. Dostawy towarów i świadczenie usług dokonywane pomiędzy podmiotami należącymi do tej samej grupy VAT nie stanowią czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W przedmiotowej sprawie oznacza to, że czynność wniesienia aportu niepieniężnego przez Gminę w postaci infrastruktury wodno-kanalizacyjnej, będącej własnością Gminy do spółki nie spowoduje obowiązku naliczenia i odprowadzenia podatku VAT.
Podsumowanie
Dokonanie aportu niepieniężnego przez Gminę – jednego członka Grupy, tj. wniesienie Infrastruktury wodno-kanalizacyjnej, do Spółki – innego członka Grupy, będzie stanowiło czynność niepodlegającą opodatkowaniu VAT.
Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
W niniejszej interpretacji rozpatrzono wniosek w zakresie ustalenia, czy dokonanie aportu niepieniężnego przez Gminę – jednego członka Grupy, tj. wniesienie Infrastruktury do Spółki – innego członka Grupy, będzie stanowiło czynność niepodlegającą opodatkowaniu VAT (pytanie oznaczonego we wniosku nr 1). Natomiast w zakresie ustalenia, czy w związku z wniesieniem aportem do Spółki Infrastruktury – Grupa VAT będzie zobowiązana do dokonania korekty VAT naliczonego od wydatków ponoszonych na Infrastrukturę (pytanie oznaczonego we wniosku nr 2) oraz ustalenia, czy w sytuacji rozwiązania Grupy, po okresie na który została ona utworzona, Gmina bądź Spółka będą zobowiązane do dokonania korekty VAT naliczonego od wydatków związanych z Infrastrukturą (pytanie oznaczonego we wniosku nr 3) 11 kwietnia 2025 r. zostało wydane postanowienie o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia nr 0112-KDIL1-1.4012.198.2025.1.WK.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Interpretacja ta została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Informuję, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy oraz własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z (...) r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.