Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 26 marca 2025 r., sygn. II SA/Gl 1340/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Wojciech Gapiński, Sędziowie Asesor WSA Aneta Majowska, Sędzia WSA Stanisław Nitecki (spr.), Protokolant Monika Rał, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 26 marca 2025 r. sprawy ze skargi W. S. (S.) na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Częstochowie z dnia 2 sierpnia 2024 r. nr SKO.4106.399.2024 w przedmiocie odmowy umorzenia nienależnie pobranych świadczeń z funduszu alimentacyjnego oddala skargę.
Uzasadnienie
Decyzją z 13 marca 2024 r., nr [...] wydaną na podstawie art. 104, art. 107 i art. 109 Kodeksu postępowania administracyjnego oraz art. 2 pkt 7 lit. d i pkt 10, art.12, art. 23 ust. 1, 1a, 5, 6, 7 i 8, art. 25 oraz art. 27 ust. 1, 1a, 2 i 3 ustawy z 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów (Dz. U. z 2023 r., poz. 1993) Prezydent Miasta C. odmówił W. S. (dalej jako strona lub skarżący) umorzenia kwoty 423,81 zł stanowiącej nienależnie pobrane świadczenia z funduszu alimentacyjnego ustalone i orzeczone odrębną decyzją tego organu z 4 stycznia 2024 r. nr [...] oraz kwoty 64,28 zł obejmującej odsetki ustawowe za opóźnienie - w tym ustalone w tej ostatniej decyzji odsetki w kwocie 55,26 zł oraz dalsze odsetki naliczane po dniu jej wydania do dnia spłaty całości orzeczonej do zwrotu kwoty naliczone od pierwszego dnia miesiąca następującego po dniu wypłaty świadczeń do dnia spłaty całości orzeczonej do zwrotu kwoty. W uzasadnieniu powyższej decyzji z 13 marca 2024 r. podniesiono, że wspomniane nienależnie pobrane świadczenia zostały wypłacone na osobę uprawnioną - małoletnią córkę skarżącego A. S. Skarżący wniósł o udzielenie ulgi w spłacie powyższej należności pismem z 4 lutego 2024 r. powołując się na trudną sytuacją materialną, zdrowotną i rodzinną dostarczając następnie, na potwierdzenie swoich wywodów, stosowną dokumentację. Analizując ten materiał dowodowy stwierdzono, że wyżej wymieniony nie posiada oszczędności ani zasobów pieniężnych, wychowuje dziecko samotnie, jest osobą bezrobotną bez prawa do zasiłku i sam nie uzyskuje dochodów. Źródłem utrzymania jego rodziny w lutym 2024 r. były natomiast wyłącznie świadczenia socjalne na kwotę ogółem 2.318,44 zł, a w tym: zasiłek rodzinny na córkę wraz z dodatkami (234 zł), zasiłek pielęgnacyjny córki (215,84 zł), dodatek mieszkaniowy (328,60 zł), świadczenia z funduszu alimentacyjnego na córkę (500 zł) oraz świadczenie wychowawcze na to dziecko (800 zł). Jakkolwiek zaś strona zadeklarowała wysokość miesięcznych kosztów utrzymania w wysokości 1.548,65 zł, to jednak udokumentowała w tych ramach kwotę jedynie 715,10 zł (w tym: czynsz: 448,65 zł oraz opłaty - za prąd: 125 zł i za gaz: 141,45 zł). W rezultacie, po uiszczeniu tych wydatków do dyspozycji skarżącego pozostaje miesięcznie kwota 1.603,34 zł, co pozwala uznać, że w przypadku jego rodziny nie istnieje zagrożenie bytu społecznego, a jej poziom życia jest powyżej społecznie akceptowanego minimum. Nadto dodano, że skarżący - poza zadłużeniem wobec [...] Centrum Świadczeń, nie ma innych zobowiązań finansowych a jego córka posiada wprawdzie orzeczenie o niepełnosprawności, jednak nie przedstawił on rachunków, które potwierdzałyby wydatki na jej leczenie, z kolei przychodnie wskazane przezeń w oświadczeniu świadczą pomoc w ramach Narodowego Funduszu Zdrowia czyli nieodpłatnie.