Wielkanocne wydatki JST: co wolno sfinansować, a co jest zakazane
Zakup stroików, paczek dla dzieci pracowników czy organizacja spotkania świątecznego – to tylko niektóre z wydatków planowanych w urzędach i instytucjach publicznych. Trzeba jednak pamiętać, że nie wszystkie można pokryć z budżetu jednostki. Według ekspertów kluczowe znaczenie ma nie tylko klasyfikacja budżetowa, ale przede wszystkim ich cel i podstawa materialno-prawna.
wydatki w firmie a w jednostce – różne reguły
W zakresie wydatkowania m.in. w okresie przedświątecznym jednostki sektora finansów publicznych nie działają jak firmy. Na to zwraca uwagę Barbara Jagiełło, księgowa, i podkreśla, że w przypadku podmiotów prywatnych możliwe jest finansowanie np. paczek czy spotkań świątecznych ze środków obrotowych, a ocena ich celowości należy do pracodawcy. Firmy mogą np. zaliczyć wydatki na catering czy dekoracje do kosztów uzyskania przychodu – o ile są związane z prowadzeniem działalności. W jednostkach sektora finansów publicznych (m.in. JST) – jak zaznacza ekspertka – wydatki muszą mieć uzasadnienie wynikające z przepisów szczególnych lub zadań jednostki oraz być zgodne z ustawą z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Jak wskazuje jej art. 44 ust. 2: każdy wydatek publiczny musi być dokonany na podstawie konkretnego tytułu prawnego.
Choć przepisy kodeksu pracy (np. art. 16 i art. 94) mówią o obowiązku zaspokajania potrzeb pracowników (bytowych, kulturalnych, socjalnych), to w sektorze publicznym ich realizacja musi się odbywać przede wszystkim zgodnie z zasadami finansów publicznych. Dla m.in. JST obowiązują więc bardziej rygorystyczne zasady niż w firmach, jeśli chodzi o wydatkowanie środków. W ich przypadku wydatki muszą wynikać z konkretnego zadania lub podstawy prawnej, muszą być zaplanowane i ujęte w planie finansowym, muszą być odpowiednio udokumentowane i sklasyfikowane. Jeśli któryś z tych warunków nie jest spełniony – nawet drobny zakup może być uznany za niegospodarność, a nawet naruszenie dyscypliny finansów publicznych.