MF o zmianach w zakresie raportowania schematów podatkowych (MDR)
28 marca 2025 r. na stronie Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany projekt ustawy o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw. Jedną z kluczowych zmian - zapowiadanych przez resort finansów - jest ograniczenie raportowania schematów podatkowych (MDR). Projekt zakłada również, że schematy zgłaszane do urzędów skarbowych, nie będą mogły być przedmiotem indywidualnych interpretacji podatkowych. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 roku.
Kiedy nie zgłaszać leasingu operacyjnego jako schematu podatkowego – interpretacja ogólna MF »»»
„Proponowane przez nas w projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej zmiany w MDRach to efekt długiej dyskusji w Ministerstwie Finansów. Obecnie obowiązujące przepisy dotyczące MDRów to przykład gold platingu, bo do unijnych regulacji nakazujących raportowanie transgranicznych schematów podatkowych zostały dołączone przepisy, nakazujące raportowanie schematów krajowych. Minister finansów zapowiedział likwidację 70 proc. obowiązków informacyjnych i tego dotrzymamy” – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman.
MDR to wynikający z unijnych przepisów obowiązek informowania Szefa Krajowej Administracji Skarbowej o wykorzystywaniu schematów podatkowych. Schemat podatkowy to - w dużym uproszczeniu – uzyskiwanie legalnej korzyści podatkowej poprzez odpowiednie zastosowanie przepisów podatkowych, np. wskutek podpisania umowy lub szeregu umów między spółkami. Przy czym przepisy unijne wymagają informowania o zastosowaniu transgranicznych schematów podatkowych, a w polskich przepisach został dołożony obowiązek informowania o krajowych schematach podatkowych. Projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej pozostawia jednak obowiązek informowania o części schematów krajowych.
Proponowane w projekcie rozwiązania doprowadzą do poważnej redukcji obowiązków informacyjnych, związanych z MDRami. Przede wszystkim chodzi o informacje o schematach już wdrożonych przez podatników.
„W roku 2023 przedsiębiorcy złożyli ok. 1,2 tys. MDRów, dotyczących działań transgranicznych, 8 tys. MDRów krajowych. Dotyczą one planowanego zastosowania schematów podatkowych. Dodatkowo zostało złożonych 15 tysięcy MDRów, które raportują już zastosowane schematy, czyli relacjonujące działania z przeszłości, czyli tzw. MDR-3. I te ostatnie staramy się mocno ograniczyć. Przykładem może być to, że jeśli ktoś zastosował schemat w podatku VAT, to faktycznie musi składać MDR co miesiąc. Po zmianach będzie to robił zasadniczo raz w roku. Szacujemy, że po zmianach liczba MDR-3, dotyczących zastosowanych działań, spadnie o 90 proc., czyli z 15 tys. zrobi się 1,5 tys.” – stwierdził wiceminister.
W projekcie znalazły się także przepisy likwidujące obowiązek wprowadzania przez firmy wewnętrznych procedur, związanych z raportowaniem schematów podatkowych. Brak takich procedur groził wysokimi karami, które również zostaną zlikwidowane.
„Rezygnujemy z tego, podatnik może sobie ułożyć procedury pracy we własnej firmie, jak chce. Poza tym ograniczamy kary, bo one były naprawdę nieadekwatne. Kary mogą sięgać 720 stawek dziennych, co daje 44 mln zł, tymczasem my je ograniczamy do ok. 15 mln zł maksymalnie” – dodał Jarosław Neneman.
Podkreślił, że resort finansów już wcześniej rozpoczął ograniczanie obowiązków, związanych z MDRami. Wskazał na wydaną na początku roku interpretację ogólną, według której umowa leasingu zazwyczaj nie jest schematem podatkowym. Ocenił, że dzięki niej już zniknęło ok. 6 proc. obowiązków informacyjnych.
„I w tym kierunku będziemy szli. W projekcie nowelizacji są dyspozycje dla ministra finansów, aby mógł rozporządzeniem ograniczać obowiązki informacyjne związane z MDRami i z tego rozwiązania zamierzamy korzystać na dużą skalę. Po prostu będziemy informować, że taki schemat uznajemy za dopuszczalny i nie zamierzamy nic w tej sprawie robić, sprawa została przeanalizowana, zaakceptowana i podatnicy już nie muszą nas o takim działaniu informować” – powiedział wiceminister Neneman.
W projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej znalazł się zapis, według którego schematy podatkowe raportowane do organów skarbowych nie będą mogły być przedmiotem interpretacji indywidualnych. Zdaniem doradców podatkowych to utrudni wyjaśnianie nieprecyzyjnych przepisów, które funkcjonują w zakresie raportowania.
„Trzeba pamiętać, że na wydanie interpretacji czeka się maksymalnie 3 miesiące. Wprawdzie operacyjnie Krajowa Informacja Skarbowa wydaje interpretacje średnio w ciągu 2 miesięcy, ale to i tak jest dłuższy termin niż ten, który dotyczy MDRów, bo je należy złożyć w terminie 30 dni, a Szef KAS ma tylko 7 dni na nadanie numeru schematu podatkowego (NSP). Więc gdyby to podlegało interpretowaniu, to Szef Krajowej Administracji Skarbowej i tak musiałby przyjąć takiego MDR-a, który jednocześnie podlegałby interpretowaniu przez KIS. Gdyby zaś hipotetycznie skrócić jakoś terminy, to podatnik najpierw występowałby o interpretację, a potem i tak musiałby składać MDR do Szefa KAS. Z kolei sytuacja, kiedy najpierw pytam o interpretację, a następnie, po 3 miesiącach, składam wniosek do KAS, oznaczałaby, że podatnik złamał przepisy. Bo faktycznie on już w momencie zapytania o interpretację powinien składać MDRa” – mówił wiceminister.
Dodał, że w projekcie znajdują się także rozwiązania, które faktycznie pozwolą podatnikom szybciej uzyskać potrzebne im informacje niż gdyby chcieli składać wniosek o interpretację podatkową.
Marek Siudaj (PAP)