Poradnia ubezpieczeniowa
- Od czego zależy obowiązek odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne za zleceniobiorcę, który jednocześnie prowadzi działalność gospodarczą
- Czy rozpoczęcie świadczenia usług w ramach działalności gospodarczej na rzecz byłego pracodawcy po wpisie na listę adwokatów pozwoli na skorzystanie z ulgi na start
- Jak obliczyć część oskładkowaną składnika wynagrodzenia wypłacanego także za okres pobierania świadczeń chorobowych
Nasz klient zamierza zawrzeć umowę zlecenia z osobą, która prowadzi działalność gospodarczą. Zakres umowy zlecenia nie jest związany z prowadzoną działalnością. Czy należy odprowadzić za tę osobę składki na ubezpieczenia społeczne?
To zależy od podstawy wymiaru składek z działalności gospodarczej. Dlatego płatnik (zleceniodawca) powinien odebrać od zleceniobiorcy stosowne oświadczenie o wysokości tej podstawy z prowadzonej przez niego jednocześnie działalności.
W opisywanej sprawie występuje zbieg tytułów ubezpieczeniowych. Zasady opłacania składek zostały określone w art. 9 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych (dalej: ustawa systemowa). I tak, zgodnie z jego ust. 2a, zleceniobiorca prowadzący jednocześnie pozarolniczą działalność podlega obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym z tytułu tej działalności, jeżeli z tytułu wykonywania umowy zlecenia podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe jest niższa od najniższej podstawy wymiaru składek dla osób prowadzących pozarolniczą działalność, o której mowa w art. 18 ust. 8 ustawy systemowej. Wymaganym progiem jest więc 60 proc. prognozowanego na dany rok przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia (8673 zł). Zleceniobiorca może być dobrowolnie objęty ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi również z tytułu umowy zlecenia. Przepis ten wskazuje wyraźnie, że zleceniobiorca prowadzący jednocześnie pozarolniczą działalność, z której opłaca składki zgodnie z art. 18a albo art. 18c ustawy systemowej, podlega obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym z obu tytułów.