Interpretacja indywidualna z dnia 18 marca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.102.2025.1.ENB
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
17 lutego 2025 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Jest Pani polskim rezydentem podatkowym. W dniu 8 stycznia 2024 r. otrzymała Pani odszkodowanie – świadczenie zdrowotne z Niemiec, z Ubezpieczenia Społecznego. Odszkodowanie jest wypłacone w związku z wypadkiem, do którego doszło w trakcie wykonywania pracy sezonowej w 2020 r. W otrzymanym zaświadczeniu z Ubezpieczenia Społecznego z Niemiec (Sozialversicherung) znajduje się informacja, iż świadczenie to jest wolne od podatku. Przekaz został zatytułowany „(...)”, jako kategorię operacji wskazano – „emerytura, renta”. Było to świadczenie jednorazowe (dwie kwoty). Bank pobrał od tego świadczenia podatek.
W styczniu 2025 r. w Urzędzie Skarbowym uzyskała Pani informacje, z których jednoznacznie wynika, że podatek od tego świadczenia nie powinien być pobrany.
Pytanie
Czy świadczenie z Ubezpieczenia Społecznego z Niemiec jest wolne od podatku w Polsce?
Pani stanowisko w sprawie
W Pani ocenie, z dokumentu potwierdzającego otrzymane świadczenie oraz informacji uzyskanej w Urzędzie Skarbowym jednoznacznie wynika, że otrzymana przez Panią kwota jest wolna od podatku.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
Stosownie zaś do art. 4a ww. ustawy:
Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
W myśl postanowień art. 18 ust. 2 umowy zawartej w dniu 14 maja 2003 r. między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku (Dz. U. z 2005 r. Nr 12, poz. 90):
Bez względu na postanowienia ustępu 1 niniejszego artykułu płatności otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w jednym Umawiającym się Państwie z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w tym drugim Państwie.
Przytoczony powyżej art. 18 ust. 2 umowy, odnosi się do płatności pochodzących z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych. Kryterium warunkującym zastosowanie tego przepisu jest źródło, z którego należności pieniężne są uzyskiwane. Sprawia ono, że dane świadczenie – niezależnie od jego nazwy w porządku prawnym danego państwa – jeśli ma umocowanie w obowiązkowym systemie ubezpieczeń socjalnych, to jest opodatkowywane zgodnie z ust. 2 cytowanego artykułu.
Niemieckie ustawowe ubezpieczenie społeczne składa się z pięciu działów:
·ustawowe ubezpieczenie na wypadek bezrobocia,
·ustawowe ubezpieczenie emerytalne,
·ustawowe ubezpieczenie zdrowotne,
·ustawowe ubezpieczenie od następstw wypadków,
·ustawowe ubezpieczenie pielęgnacyjne.
Świadczenia pochodzące z tych pięciu działów mogą mieć formę zasiłków jednorazowych lub bieżących świadczeń stałych. Świadczenia związane z wypadkami przy pracy, są świadczeniami z działu ubezpieczeń od następstw wypadków niemieckiego ustawowego ubezpieczenia społecznego.
Z powyżej wskazanego przepisu wynika, że świadczenia pochodzące z wszystkich pięciu działów niemieckiego ustawowego ubezpieczenia społecznego – bez względu na ich rodzaj – podlegają opodatkowaniu tylko w państwie źródła, tj. w Niemczech. Dotyczy to zarówno bieżących stałych świadczeń, jak i świadczeń jednorazowych pochodzących z wszystkich działów niemieckiego ustawowego ubezpieczenia społecznego.
Z opisu zdarzenia wynika, że jest Pani polskim rezydentem podatkowym. W dniu 8 stycznia 2024 r. otrzymała Pani odszkodowanie – świadczenie zdrowotne z Niemiec, z Ubezpieczenia Społecznego. Odszkodowanie jest wypłacone w związku z wypadkiem, do którego doszło w trakcie wykonywania pracy sezonowej w 2020 r. W otrzymanym zaświadczeniu z Ubezpieczenia Społecznego z Niemiec (Sozialversicherung) znajduje się informacja, iż świadczenie to jest wolne od podatku. Było to świadczenie jednorazowe (dwie kwoty). Bank pobrał od tego świadczenia podatek.
Skoro zatem w związku z wypadkiem przy pracy otrzymała Pani odszkodowanie – świadczenie zdrowotne, które pochodziło z niemieckiego ubezpieczenia społecznego to powinno ono podlegać opodatkowaniu – zgodnie z art. 18 ust. 2 umowy polsko-niemieckiej – tylko w Niemczech. Oznacza to, że otrzymane świadczenie nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w Polsce. Bank nie powinien więc od tego świadczenia pobierać zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, a Pani nie powinna go wykazywać w zeznaniu podatkowym w Polsce.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawyz dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.