Obowiązki samorządów w zakresie raportowania schematów podatkowych
Instytucja raportowania schematów podatkowych obowiązuje w polskim porządku prawnym od 2019 r., a jako cel regulacji wskazywano dostarczenie administracji skarbowej informacji, która będzie wykorzystywana przez organy podatkowe do poprawy jakości systemu podatkowego. Obowiązki w zakresie obowiązkowego raportowania schematów podatkowych do Szefa KAS dotyczą także gmin. W artykule zwrócono uwagę na obowiązki, jakie musi podjąć gmina i jej jednostki organizacyjne po to, aby przygotować warunki do weryfikacji, czy wystąpił schemat podatkowy, a jeżeli tak, to wypełnić obowiązki z tego wynikające.
Uwagi wstępne – źródło regulacji
Z początkiem 2019 r. weszły w życie regulacje normujące zagadnienie schematów podatkowych, zasady ich zgłaszania, a przede wszystkim raportowania – rozdział 11a działu III ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (dalej: Ordynacja podatkowa). Pomimo że przepisy obowiązują już od ponad sześciu lat, cały czas budzą poważny niepokój zainteresowanych i tych, którym wydaje się, że powinni być zainteresowani. Niewątpliwie do tej pierwszej grupy zaliczyć należy jednostki samorządu terytorialnego i ich jednostki organizacyjne. Niestety, obawy, ale i problemy nie są wyimaginowane, a rzeczywiste. To oznacza, że jednostki samorządu terytorialnego oraz ich jednostki organizacyjne muszą być przygotowane do raportowania schematów podatkowych, a wcześniej do efektywnego monitorowania działań i ustalania, czy mają do czynienia ze schematami podatkowymi i czy w związku z tym prawodawca przydzielił im jakąś rolę. W szczególności konieczne jest wdrożenie procedury raportowania schematów podatkowych (dalej: MDR).