Jak gmina powinna rozliczać w VAT odpłatne udostępnianie wiat na targowisku
Gmina posiada targowisko miejskie, którym samodzielnie zarządza. Na podstawie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych pobiera opłatę targową od wszystkich handlujących na jej terenie. Opłata ta jest daniną publiczną, pobieraną niezależnie od należności za korzystanie z powierzchni handlowych targowiska. Wstęp na targowisko jest ogólnodostępny, a możliwość prowadzenia sprzedaży na nim zależy od uiszczenia opłaty targowej ustalonej uchwałą rady miejskiej. Na powierzchni handlowej targowiska znajdują się:
- zadaszone stanowiska handlowe do sprzedaży mobilnej, gdzie zainteresowane podmioty mogą prowadzić sprzedaż wyłącznie pod warunkiem uiszczenia opłaty targowej oraz
- od 1 marca 2025 r. także zadaszone wiaty handlowe, gdzie prowadzona jest sprzedaż stała.
Wiaty udostępniane są zainteresowanym podmiotom na podstawie umów dzierżawy. Gmina będzie pobierać ustalony w umowie czynsz dzierżawny, przy czym dzierżawca jest zobowiązany także do uiszczenia opłaty targowej.
Zawarcie umowy dzierżawy wiaty nie jest obowiązkowe. Oznacza to, że jeśli umowa nie zostanie zawarta, w dalszym ciągu możliwe jest zajęcie przez sprzedawcę stanowiska handlowego bez uiszczenia czynszu dzierżawnego, pod warunkiem że są dostępne wolne stanowiska. Z tytułu umów dzierżawy gmina (jako podatnik VAT czynny) wystawia na rzecz handlujących faktury oraz rozlicza podatek należny, który wykazuje w składanych plikach JPK V7M. Czynsz najmu wiat jest rozliczany miesięcznie (miesiące kalendarzowe) i wynosi 300 zł netto. Termin jego płatności czynszu jest określony z góry i przypada na 20. dzień danego miesiąca.