Interpretacja indywidualna z dnia 28 lutego 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-1.4011.650.2024.4.NC
Możliwość zastosowania 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 70.22.20.0.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
10 grudnia 2024 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki ryczałtu dla świadczonych usług. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwania – pismami z 9 stycznia oraz 6 i 27 lutego 2025 r. (daty wpływu). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego zawarty we wniosku oraz jego uzupełnieniach
Od grudnia 2024 roku prowadzona przez Panią działalność koncentruje się na świadczeniu usług doradczych i strategicznych w zakresie marketingu, zarządzania projektami oraz analizy danych. Działalność ta obejmuje następujący zakres:
-planowanie strategii marketingowych, (...);
-estymacja ilości pracy (...);
-analiza danych i wsparcie techniczne (...);
-monitorowanie narzędzi technicznych (...);
-monitorowanie postępu prac (...);
-alokację i zarządzanie zasobami (...);
-identyfikowanie ryzyk i tworzenie planów zapobiegania im oraz reagowania na ryzyka powstałe w projekcie;
-opracowywanie dokumentacji projektowej (...);
-ustalanie i zarządzanie budżetem projektu.
Od stycznia 2025 roku zamierza Pani rozliczać przychody z działalności w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Doprecyzowała Pani, że pojęcie „usług doradczych i strategicznych z zakresu zarządzania projektami” odnosi się do szerokiego doradztwa w zakresie optymalizacji procesów biznesowych, w tym m.in. planowania, estymacji zasobów, identyfikacji ryzyk, a także kontroli postępu prac w realizowanych projektach. Projekty te mogą dotyczyć wszelkich działań w obszarze marketingu (...).
W poprzednim roku podatkowym (2024 r.) przychody osiągnięte z prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej nie przekroczyły równowartości 2 000 000 euro przeliczonej na złote polskie według średniego kursu ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października 2023 roku.
Pani usługi nie są objęte żadnymi wyłączeniami z opodatkowania ryczałtem, o których mowa w art. 8 ustawy, ponieważ świadczy Pani usługi doradcze, które nie są związane z działalnością wymienioną w tym artykule (np. działalnością w zakresie aptek, handlu częściami do pojazdów mechanicznych, wytwarzaniem wyrobów opodatkowanych akcyzą).
Potwierdziła Pani, że do końca 2024 roku prowadziła dokumentację podatkową w formie „książki przychodów i rozchodów” właściwej dla opodatkowania na zasadach ogólnych, w 2025 roku prowadzi Pani dokumentację podatkową w formie ewidencji przychodów, która jest zgodna z przepisami dotyczącymi ryczałtu ewidencjonowanego. Ewidencjonuje Pani wszystkie przychody związane z prowadzoną działalnością doradczą.
Nie uzyskuje Pani innych przychodów podlegających opodatkowaniu.
Doprecyzowała Pani, że świadczy wszystkie wymienione zadania w ramach jednej umowy, obejmującej cały zakres usług. W umowie szczegółowo określone są obowiązki dotyczące planowania strategii marketingowych, zarządzania projektami, analizy danych i wsparcia technicznego oraz zarządzania budżetem i dokumentacją.
Wyjaśniając, jaka usługa/usługi są przedmiotem umowy, na podstawie której świadczy Pani opisane zadania, wskazała Pani, że przedmiotem umowy jest świadczenie usług doradczych i zarządczych w zakresie marketingu, zarządzania projektami, analizy danych oraz wsparcia technicznego. W umowie zakres obowiązków został określony w następujący sposób:
-planowanie strategii marketingowej:(...);
-zarządzanie projektem: (...);
-analiza danych oraz wsparcie techniczne: (...);
-zarządzanie dokumentacją oraz budżetem: (...).
Zakres umowy obejmuje powyższe usługi jako całość, bez wyodrębniania ich jako odrębnych świadczeń.
W umowie wynagrodzenie jest określone jako stała jednorazowa lub miesięczna kwota za świadczenie usług zgodnie z zakresem obowiązków określonym w umowie. Nie przewidziano dodatkowych kosztów ani rozliczeń godzinowych – wynagrodzenie obejmuje całość usług świadczonych w danym okresie.
Wyjaśniając, jaka usługa jest dokumentowana fakturą, jak jest określona nazwa tej usługi na fakturze, wskazała Pani, że na fakturze pojawia się ogólna nazwa usługi, np. „Usługa za MM.RRRR zgodnie z umową z dnia DD.MM.RRR”. W opisie faktury nie są wyszczególnione konkretne usługi, takie jak planowanie strategii marketingowych czy zarządzanie projektami. W praktyce jest to jednorodna pozycja odnosząca się do całości usług świadczonych w danym okresie, a szczegóły dotyczące konkretnych działań (...) nie są uwzględnione w samej fakturze.
W ramach tej jednej umowy świadczy Pani jedną całościową usługę, za którą przysługuje Pani wynagrodzenie określone w umowie. Faktura dokumentuje tę usługę w całości, obejmującą wszystkie zadania. Usługa ta jest traktowana jako jednolity pakiet, a wynagrodzenie jest ustalane na podstawie tej kompleksowej usługi, bez rozbicia na poszczególne czynności.
Wskazała Pani, że w przypadku Pani usług, które stanowią jedną całość, właściwe będzie przypisanie ich do jednej grupy, uwzględniając bardziej szczegółowy opis czynności. W związku z tym, po przeanalizowaniu sytuacji, uznaje Pani za zasadne zakwalifikowanie usług do jednej, „uprzywilejowanej” pozycji PKWiU 70.22.20.0, która nadaje całej usłudze zasadniczy charakter.
Ostatecznie, w uzupełnieniu z 27 lutego 2025 r. przedstawiła Pani szczegółowy opis usług świadczonych w ramach zawartej z Klientem umowy:
·Planowanie strategii marketingowych:
–na czym polega: (...);
–zakres: (...);
–efekt: (...)
–wykorzystanie przez zleceniodawcę(...).
·Estymacja ilości pracy i zasobów:
–na czym polega: (...);
–zakres: (...);
–efekt: (...);
–wykorzystanie przez zleceniodawcę: (...).
·Zarządzanie postępem prac oraz alokacja zasobów:
–na czym polega: (...);
–zakres: (...);
–efekt: (...);
–wykorzystanie przez zleceniodawcę: (...).
•Zarządzanie ryzykiem oraz opracowanie dokumentacji projektowej:
–na czym polega:(...);
–zakres: (...);
–efekt: (...);
–wykorzystanie przez zleceniodawcę: (...).
•Monitorowanie procesów realizacji projektów marketingowych:
–na czym polega: (...);
–zakres: (...);
–efekt: (...);
–wykorzystanie przez zleceniodawcę(...).
•Nadzór nad budżetem i kosztami projektów marketingowych:
–na czym polega(...);
–zakres: (...);
–efekt: (...);
–wykorzystanie przez zleceniodawcę: (...).
·Zarządzanie projektami marketingowymi:
–na czym polega: (...);
–zakres: (...);
–efekt: (...);
–wykorzystanie przez zleceniodawcę: (...).
Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 27 lutego 2025 r.)
Czy przychody uzyskane z tytułu świadczenia usług doradczych w zakresie planowania strategii marketingowych, zarządzania projektami, analizy danych oraz zarządzania budżetem mogą być opodatkowane ryczałtem według stawki 8,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym?
Pani stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 27 lutego 2025 r.)
Po dokładnym przeanalizowaniu przepisów oraz wskazówek dotyczących klasyfikacji usług, potwierdza Pani, że świadczone usługi mieszczą się w jednej całościowej grupie PKWiU 70.22.20.0, która obejmuje „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”. Zgodnie z zasadą klasyfikacji, podlega klasyfikacji cała usługa, a nie jej poszczególne czynności, o ile te czynności nie stanowią odrębnych usług. Pani usługi obejmują kompleksowe doradztwo marketingowe, zarządzanie projektami, analizę danych oraz nadzór nad budżetami, co składa się na jeden spójny proces zarządzania.
W związku z tym, zakwalifikowanie Pani usług do grupy PKWiU 70.22.20.0 jest zasadne.
W odniesieniu do możliwości opodatkowania tych przychodów ryczałtem, potwierdza Pani, że jest uprawniona do zastosowania stawki ryczałtu w wysokości 8,5%, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, pod warunkiem, że działalność ta nie zostanie objęta przepisami wyłączającymi możliwość zastosowania ryczałtu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163):
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
–prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
–w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ustawy i zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Dla rozróżnienia rodzajów tych działalności, ustawodawca posłużył się m.in. grupowaniami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676). Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU, przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
‒15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów
‒8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
W przedstawionym we wniosku opisie wskazała Pani, żeprowadzona działalność koncentruje się na świadczeniu usług doradczych i strategicznych w zakresie marketingu, zarządzania projektami oraz analizy danych. Przedmiotem umowy, na podstawie której świadczy Pani swoje zadania jest świadczenie usług doradczych i zarządczych w zakresie marketingu, zarządzania projektami, analizy danych oraz wsparcia technicznego. W umowie zakres obowiązków został określony w następujący sposób: planowanie strategii marketingowej: (...); zarządzanie projektem: (...); analiza danych oraz wsparcie techniczne: (...); zarządzanie dokumentacją oraz budżetem: (...). Zakres umowy obejmuje powyższe usługi jako całość, bez wyodrębniania ich jako odrębnych świadczeń. Wskazała Pani, że w przypadku Pani usług, które stanowią jedną całość, właściwe będzie przypisanie ich do jednej grupy, uwzględniając bardziej szczegółowy opis czynności. W związku z tym, po przeanalizowaniu sytuacji, uznała Pani za zasadne zakwalifikowanie usług pozycji PKWiU 70.22.20.0, która nadaje całej usłudze zasadniczy charakter.
Przenosząc powołane przepisy na grunt niniejszej sprawy stwierdzić należy, że jeśli faktycznie będzie Pani uzyskiwać przychody z tytułu świadczenia usług, które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0 i które – jak wynika z okoliczności przedstawionych w opisie sprawy – nie będą usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem, to zastosowanie będzie miała stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Niemniej jednak zastrzec należy, że ww. stawka nie znajdzie zastosowania w przypadku świadczenia usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), dla których ustawodawca przewidział stawkę ryczałtu w wysokości 15%, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ww. ustawy.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego). Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Panią nieprawidłowego grupowania PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Pani waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.