Logo z AI: jak bezpiecznie budować markę
Sztuczna inteligencja otwiera nowe możliwości dla biznesu, także w zakresie tworzenia znaków towarowych. Czy jednak takie znaki można rejestrować? Jak uniknąć kosztownych roszczeń ze strony innych przedsiębiorców?
Znak towarowy to znacznie więcej niż samo logo. To oznaczenie – m.in. słowo, symbol, kolor, kształt towaru czy opakowania a nawet dźwięk – które pozwala odróżnić produkty i usługi jednego przedsiębiorcy od innych. Tworząc swoją markę, warto zawczasu pomyśleć o prawnym uregulowaniu jej ochrony.
Dla większości przedsiębiorców oczywistym już jest, że zlecając stworzenie odpowiedniego logotypu agencji brandingowej czy grafikowi, należy dopilnować zawarcia w umowach odpowiednich postanowień dotyczących przeniesienia praw autorskich. Jednak w dobie prężnie rozwijającej się sztucznej inteligencji, coraz częściej stawia się na skorzystanie z narzędzi nią wspieranych, co wiąże się z powstawaniem nowych wyzwań natury prawnej.
Rola znaku towarowego w budowaniu marki
Podstawową funkcją znaku towarowego jest odróżnienie danego towaru lub usługi od towarów i usług oferowanych przez podmioty działające na tym samym rynku. Innymi słowy, znak towarowy pozwala konsumentowi na rozpoznanie i jednoznaczne zidentyfikowanie, kto jest producentem czy dostawcą towarów i usług, z których korzysta. Identyfikacja marki niesie za sobą również pewne wyobrażenie o jakości usługi czy towaru oferowanego przez dany podmiot. To z kolei składa się na funkcję jakościową, zwaną również gwarancyjną. W świadomości konsumenckiej istnieją „lepsze” i „gorsze” jakościowo marki w danej kategorii. Kupując więc towar sygnowany konkretnym symbolem, konsument otrzymuje swego rodzaju zapewnienie, że produkt ten spełnia określone cechy i gwarantuje konkretną jakość. Ma to również związek z funkcją ochrony przejrzystości rynku i konsumenta. Funkcja ta wyraża się chociażby zakazem rejestracji oznaczeń mylących.