Interpretacja indywidualna z dnia 10 marca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.26.2025.1.RG
Prawo do odliczenia pełnych kwot podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki w związku z realizacją projektu.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
13 stycznia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 9 stycznia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia pełnych kwot podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki w związku z realizacją projektu pn. „…”.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Instytut … - … (dalej: Wnioskodawca lub Instytut) jest instytutem badawczym, funkcjonującym na podstawie ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (tekst jedn. Dz.U. z 2017 poz. 1158, z późn. zm.). Wnioskodawca posiada osobowość prawną. Zgodnie z przepisami ustawy o instytutach badawczych, do podstawowej działalności Instytutu należy prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych, przystosowywanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych do potrzeb praktyki oraz ich wdrażanie. W związku z prowadzoną działalnością podstawową Instytut może upowszechniać wyniki badań naukowych i prac rozwojowych.
Program badawczy Instytutu obejmuje wszystkie zagadnienia związane z produkcją …. Wskazane działania badawcze Instytutu nastawione są na komercjalizację ich wyników, czego zresztą wymaga ustawa o instytutach, która to działalność podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według zasad ogólnych.
Instytut może prowadzić działalność gospodarczą w zakresie określonym w statucie. Działalność gospodarcza jest wyodrębniona pod względem finansowym i rachunkowym z działalności statutowej Instytutu.
Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Instytut uczestniczy w przedsięwzięciu „…” (zwanym dalej Projektem).
Podstawą do przeprowadzenia Projektu jest dofinansowanie ze środków publicznych,
Zawarto umowę o dofinansowanie z Komisją Europejską (35% dofinansowanie na 35% wartości Projektu). 60% wartości Projektu będzie pokryte dofinansowaniem od Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW).
Zawarta będzie umowa konsorcjum - pomiędzy określonym przedsiębiorcą (zwanym dalej Liderem) a Instytutem i trzecim konsorcjantem (podmiot zagraniczny). Lider prowadzi działalność gospodarczą. Konsorcjum jest wymagane przez umowę o dofinansowanie z Komisją Europejską (KE). Będzie ono zawiązane w celu wspólnego wykonania działań przewidzianych w umowie dofinansowanie Projektu z KE.
Konsorcjanci zobowiążą się jednocześnie do wspólnej realizacji Projektu. Lider pośredniczy w przekazywaniu środków finansowych otrzymywanych jako dofinansowanie. Konsorcjanci zobowiązują się do współdziałania dla osiągnięcia celu, dla którego zostało powołane Konsorcjum, co obejmuje w szczególności przygotowanie wniosku o dofinansowania i realizację Projektu.
Konsorcjanci dzielą prace związane z realizacją Projektu w sposób zgodny z podziałem tych prac i obowiązków zawartym we wniosku o dofinansowanie.
Środki finansowanie otrzymane na podstawie umowy o dofinansowanie zostaną przekazane w całości na konto Lidera. Lider przekazuje środki finansowe partnerowi (Instytutowi) zgodnie kosztorysem Projektu określonym we wniosku o dofinansowanie. Lider oraz Instytut zobowiązali się do wspólnej realizacji pełnego zakresu Projektu.
Podział praw majątkowych do wyników badań przemysłowych i prac rozwojowych, będących rezultatem Projektu będzie następować w zgodzie z umową o dofinansowanie. Zakres praw majątkowych do wyników badań przemysłowych i prac rozwojowych, będących rezultatem Projektu przysługuje Liderowi i konsorcjantom w proporcji odpowiadającej faktycznemu ich udziałowi w całkowitej kwocie kosztów kwalifikowanych Projektu.
Tak więc przeprowadzenie przez Instytut działań w ramach Projektu będzie powodowało powstanie określonych praw po stronie Instytutu.
Projekt jest z założenia komercyjny. O gospodarczym charakterze świadczy przede wszystkim spodziewany efekt - wprowadzenie na rynek nowych produktów … znajdzie się w ofercie handlowej Lidera. Sprzedaż Produktów będzie prowadzona przez Lidera.
Wnioskodawcy będzie jednak przysługiwać udział w sprzedaży Produktu. Instytut ma w założeniu otrzymywać z tego tytułu odrębny strumień środków finansowych - przekazywanych przez Lidera. Szczegółowe postanowienia ws. udziału Instytutu w sprzedaży Produktu będą sprecyzowane w przyszłości na mocy odrębnej umowy (pomiędzy Liderem a Instytutem). Uzyskanie udziału w sprzedaży jest jednak spodziewanym i zakładanym efektem Projektu. Uzyskanie udziału w sprzedaży będzie się wiązało po stronie z wykonaniem obrotu opodatkowanego podatkiem VAT.
Udział w sprzedaży jest niezależny od dofinansowania (dofinansowania nie stanowią pokrycia przyszłego udziału w sprzedaży Produktu). Udział w sprzedaży będzie uzyskany obok dofinansowania.
Udział w sprzedaży jest związany z prawami, jakie powstaną po stronie Instytutu w wyniku realizacji Projektu. Wykorzystanie tych praw będzie niezbędne Liderowi dla prowadzenia produkcji i sprzedaży Produktów. Tak więc uzyskanie udziału nastąpi w zamian za korzystanie przez Lidera z praw Instytutu.
Wnioski o dofinansowanie Projektu zostały skierowane do KE i NFOŚiGW. Obie instytucie finansują te same działania (ten sam Projekt).
Wniosek do KE ma trzech wnioskodawców: Lidera i Instytut oraz trzeciego konsorcjanta. Wskazano w nim, że celem Projektu jest opracowanie: konkretnego produktu (produktów): … (dalej: Produkt lub Produkty). Charakterystyka Produktu jest dokładnie opisana w Projekcie. Produkt ma odpowiadać zwłaszcza celom ochrony stanu gleby.
Projekt zawiera szczegółowe postanowienia dotyczące stworzenia Produktów odpowiadających potrzebom potencjalnych nabywców, z zachowaniem potrzeb środowiska naturalnego. Działania w ramach Projektu obejmować będą m.in. …. W umowie o dofinansowanie wprost zakłada się rozpoczęcie wytwarzania i sprzedaży Produktów przez Lidera.
Projekt podzielony jest na 6 pakietów roboczych (…):
(…)
Instytut będzie zasadniczo prowadził prace badawcze w ramach WP3, zwłaszcza badania pilotażowe dotyczące zastosowania Produktów oraz wykonanie analiz gleby i roślin. Wnioskodawca weźmie także udział w … (zarządzanie i koordynowanie).
Ponadto będą prowadzone działania informacyjne w ramach WP6: plan komunikacji, rozpowszechniania i wykorzystania wyników projektu; działania w zakresie komunikacji i podnoszenia świadomości; analiza biznesowa i IPR; projektowanie i testowanie modeli biznesowych; strategia eksploatacji i planowanie biznesowe. Czynności informacyjne będą dotyczyć Produktu, stanowiąc zasadniczo jego promocję.
Zasadniczo Projekt nie przewiduje, że jego wyniki będą szeroko rozpowszechniane w sposób nieodpłatny - poza działaniami, które stanowić będą w istocie promocję Produktu. Tak więc, w ramach Projektu, Wnioskodawca nie będzie nieodpłatnie upowszechniać wyników (wiedzy), co stanowiłoby przejaw działalności statutowej Wnioskodawcy - niebędącej działalnością gospodarczą.
W ramach Projektu, Instytut będzie kupował towary (określone w umowie o dofinansowanie). Nabywane będą także usługi. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług związanych z realizacją Projektu, w części realizowanej przez Wnioskodawcę, będą wystawiane na Wnioskodawcę. Nabycia będą obejmować w szczególności: wyposażenie, materiały, sprzęt, usługi obce niezbędne do realizacji Projektu oraz do promocji, opłaty związane z uzyskaniem dostępu do wiedzy (np. opłaty konferencyjne). Nabywane towary i usługi będą powiązane wyłącznie z wykonywaną działalnością gospodarczą - przygotowaniem i wprowadzeniem do komercyjnego obrotu Produktu (w sprzedaży którego Instytut będzie miał udział).
Wnioskodawca nie przewiduje, żeby wyniki Projektu były przez niego wykorzystywane do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.
Wnioskodawca nie zamierza wykorzystywać efektów Projektu do czynności zwolnionych z podatku VAT.
Bezpośrednim beneficjentem czynności wykonywanych przez Instytut w związku z realizacją Projektu, na które Instytut otrzymuje dofinansowanie będzie sam Instytut. Instytut uzyska bowiem określone prawa majątkowe w części odpowiadającej kosztów kwalifikowanych Projektu dotyczących Instytutu.
Większość wydatków Instytutu w ramach Projektu będzie pokryta dofinansowaniem (od KE i od NFOŚiGW). W niewielkim zakresie (5%) występuje wkład własny Instytutu. Koszty finansowe dofinansowaniem odnoszą się wyłącznie do realizowanego Projektu.
Realizacja Projektu następuje poprzez konsorcjum (Lider, Instytut i trzeci podmiot) dzięki otrzymywanemu dofinansowaniu. Konsorcjum zostaje zawarte w celu wykonania Projektu i uzyskania dofinansowania na ten cel. Bez uzyskania dofinansowania konsorcjum nie miałoby racji bytu. W tym sensie, realizacja Projektu jest uzależniona od otrzymanego dofinansowania.
Projekt jest wykonywany wspólnie w ramach konsorcjum. Dofinansowanie jest jedno i dotyczy Projektu jako całości. Bez uzyskania dofinansowania przez Instytut, Projekt nie byłby realizowany. Wniosek o dofinansowanie zakłada, że dofinansowanie otrzymają wspólnie Lider, Instytut oraz trzeci konsorcjant (nie jest przewidziana, nawet teoretycznie, sytuacja, gdyby dofinansowanie otrzymał np. sam Lider). Realizacja Projektu bez dofinansowania nie miałaby miejsca.
Wartość dofinansowania i pokrywanych nim kosztów jest z góry określona (wynika z wniosków o dofinansowanie). Kwoty które Instytut ewentualnie uzyska w ramach udziału w sprzedaży Produktów nie są określone.
Realizacja Projektu, a zwłaszcza prawidłowość rozliczanych wydatków, są kontrolowane przez Instytucje dofinansowujące.
Tak więc kwota ta będzie w istocie zatwierdzana przez KE i NFOŚiGW. Wysokość dofinansowania zależy od wydatków jakie będą ponoszone w ramach Projektu.
Pytanie
Czy Wnioskodawcy będzie przysługiwać pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków ponoszonych w ramach Projektu?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, Wnioskodawcy będzie przysługiwać pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków ponoszonych w ramach Projektu.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (...).
Prawo do odliczenia podatku naliczonego jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem podatnika, wynikającym z samej konstrukcji podatku VAT. Prawo to gwarantuje zachowanie zasady neutralności podatku dla podatników, która realizowana jest właśnie poprzez umożliwienie podatnikowi obniżenia podatku należnego o kwoty podatku zapłaconego przy nabyciu towarów i usług, związanych z jego działalnością gospodarczą. Dzięki zasadzie neutralności to ostateczny konsument (nabywca towaru lub usługi) ponosi koszt podatku VAT, a nie podatnik (pośredniczący w obrocie gospodarczym). Tym samym zasada ta sprowadza się do zapewnienia podatnikowi tego podatku prawa do uniknięcia obciążenia kosztem naliczonego podatku, dzięki możliwości jego odliczenia. W konsekwencji podatnik VAT nie może być obarczony jego ekonomicznym kosztem.
Przedmiotem pytania są wydatki ponoszone przez Instytut w ramach Projektu. Wydatki te wymieniono we wniosku o dofinansowanie. Są one więc określone i ustalone. Ich finansowanie ma mieć w 95% źródło w dofinansowaniu od KE i od NFOŚiGW.
W konsekwencji, prawo do odliczenia trzeba rozpatrywać w kontekście całego Projektu. Projekt ma zaś charakter komercyjny. Jego celem jest opracowanie Produktów, które będą przedmiotem sprzedaży.
Czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT są m.in. odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju (art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT).
Z perspektywy Instytutu, efektem Projektu będzie uzyskanie pewnego udziału we wskazanej sprzedaży.
Powyższa okoliczność przesądza o istnieniu prawa do odliczenia. Po pierwsze bowiem, Projekt ma charakter całkowicie komercyjny - zakładane jest wdrożenie jego wyników w działalności gospodarczej.
Przede wszystkim dokonywane wydatki są powiązane z całością Projektu. W ostatecznym rozrachunku, efektem podejmowanych przez Instytut działań - głównie prac badawczych - a więc także ponoszonych wydatków - będzie więc wykonywanie czynności opodatkowanych. Wnioskodawca nie będzie natomiast wykorzystywał posiadanych praw do innych celów, w tym do wykonywania czynności zwolnionych z podatku VAT albo niepodlegających opodatkowaniu.
Z całokształtu Projektu wynika, iż rezultaty wykonanych prac mają być wykorzystywane jedynie w odniesieniu do przedstawionego Projektu. Uznać więc trzeba, że w ramach Projektu podejmowane będą działania mające cel nie tyle ogólny i nieokreślony badawczy (polegający na zdobywaniu wiedzy), co ukierunkowany na konkretny rezultat, jakim jest wytworzenie urządzenia i wprowadzenie go do sprzedaży.
Sprzedaż urządzeń będzie prowadzona przez Lidera. Niezbędny będzie przy tym udział Instytutu (który będzie posiadał określone prawa do wyników Projektu) - za co Instytutowi będzie przysługiwać udział w sprzedaży Produktów.
Działania przewidziane w Projekcie są przeprowadzane w ramach konsorcjum. Tym niemniej zachowana jest odrębność członków konsorcjum: Lidera i Instytutu. Z perspektywy Instytutu, końcowym efektem działań w ramach konsorcjum będzie uzyskanie udziałów w sprzedaży.
Do tego konkretnego celu posłużą Instytutowi prawa uzyskane poprzez realizację Projektu.
Tak więc, wydatki ponoszone przez Instytut w założeniu prowadzą do powstania po stronie Instytut określonych praw. A prawa te będą wykorzystywane do przeprowadzenia czynności opodatkowanych.
Od początku jest więc przewidywane, że ponoszone przez Instytut wydatki mają prowadzić do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Z punktu widzenia Instytutu niewątpliwy jest tym samym związek nabywanych towarów i usług z dalszymi czynnościami opodatkowanymi, co zaś stanowi przesłankę do odliczenia podatku naliczonego od tych wydatków.
Już w momencie ponoszenia wydatków można będzie zidentyfikować ich ostateczny cel, jakim jest udział w sprzedaży Produktów. Ponadto należy uznać, że rzeczona sprzedaż będzie z punktu widzenia Instytutu zasadniczym skutkiem realizacji Projektu. Projekt jak wskazano, polega bowiem nie tyle na ogólnych badaniach naukowych, a na osiągnięciu konkretnego celu. To z tym celem należy łączyć ponoszone wydatki.
Dodatkowo trzeba podkreślić, że jeśli, tak jak w omawianym przypadku, działalność badawcza może być przyporządkowana do konkretnej sprzedaży opodatkowanej VAT, to należy mówić o prawie do odliczenia podatku naliczonego. Prace badawcze w rozpatrywanej sytuacji trzeba łączyć z wyraźnie określoną działalnością komercyjną, a nie z ogólną działalnością naukową Instytutu.
Można zauważyć, że pomiędzy przeprowadzeniem badań, a osiągnięciem zakładanych rezultatów (komercjalizacja - sprzedaż Produktu) nastąpi znaczny upływ czasu (nawet kilka lat). Tak więc osiągnięcie efektów Projektu, a także wykonywanie wskazanych wyżej czynności opodatkowanych, będzie zasadniczo oddalone w czasie. Okoliczność ta nie wpływa jednak negatywnie na prawo do odliczenia. Warunkiem odliczenia jest bowiem dokonanie zakupu z zamiarem jego wykorzystania do działalności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT.
Na marginesie, bez znaczenia pozostaje tutaj okoliczność, iż ww. wydatki finansowane są z dofinansowania, gdyż przepisy określające zasady odliczania podatku VAT nie warunkują realizacji ww. prawa bądź jego zakresu od źródła finansowania (środki własne, czy też środki należące do osoby trzeciej). O powyższym prawie decyduje jedynie związek ww. zakupów z działalnością opodatkowaną Instytutu.
Podsumowując, Wnioskodawcy będzie przysługiwać pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków ponoszonych w ramach Projektu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej ustawą:
W zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że:
W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
W myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą może mieć charakter pośredni lub bezpośredni.
Aby stwierdzić, czy podatnikowi podatku od towarów i usług przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, należy zbadać wyłącznie związek ponoszonych wydatków z wykonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi, przy czym związek ten musi mieć charakter niewątpliwy. Podatnik musi wykazać związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Istnienie związku między nabywanymi towarami i usługami a transakcjami opodatkowanymi podatnika jest traktowane jako niezbędny wymóg powstania prawa do odliczenia podatku również w Dyrektywie 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11 grudnia 2006 r. str. 1 ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE. Stanowisko powyższe znajduje również potwierdzenie w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
Dyrektywa 2006/112/WE jako fundamentalną cechę podatku od wartości dodanej wskazuje zasadę neutralności podatku. Cechą podatku od wartości dodanej, wskazaną w ust. 2 art. 1 ww. Dyrektywy, jest faktyczne obciążenie ciężarem podatku od wartości dodanej jedynie konsumpcji towarów i usług. Z treści tego przepisu należy wnioskować, że podatek ten nie powinien obciążać podmiotów biorących udział w obrocie towarami i usługami, niebędących ich ostatecznymi odbiorcami. Należy jednak zwrócić uwagę, że zgodnie z postanowieniami art. 1, podatek powinien być naliczany na wszystkich stadiach obrotu, z etapem sprzedaży detalicznej włącznie. Mechanizmem zapewniającym obciążenie podatkiem wyłącznie ostatecznych odbiorców towarów i usług, przy jednoczesnym naliczaniu podatku na każdym etapie obrotu, jest wskazane w ust. 2, prawo do odliczenia od podatku należnego podatku zapłaconego przy nabyciu towarów i usług. Ograniczenie prawa do odliczenia podatku przez podatnika, podobnie jak wszelkie odstępstwa od zasady powszechności opodatkowania, powinny mieć charakter wyjątkowy i mogą być wprowadzane jedynie na podstawie wyraźnych przepisów prawa.
Szczegółowe zasady realizacji prawa do odliczenia podatku zawierają przepisy Tytułu X Dyrektywy 2006/112/WE. Z tego powodu należy uznać, że przepisy tego Tytułu należą bez wątpienia do najistotniejszych regulacji ww. Dyrektywy. Neutralność podatku od wartości dodanej dla podatnika wyraża się, m.in. dążeniem do poszukiwania, wdrażania i ochrony rozwiązań legislacyjnych zapewniających stan prawny, w którym wartość podatku zapłaconego przez podatnika w cenie zakupywanych przez niego towarów i usług wykorzystywanych do celów działalności opodatkowanej, nie będzie stanowić dla podatnika ostatecznego kosztu. Podatnik musi mieć zapewnioną możliwość odzyskania podatku naliczonego związanego ze swoją działalnością opodatkowaną. Wszelkie korzystne dla podatnika konsekwencje wynikające z koncepcji neutralności podatku, są traktowane w doktrynie wspólnego systemu VAT, jako fundamentalne prawo podatnika, nie zaś jako jego przywilej.
Zasada neutralności podatku VAT, a także kwestia pośredniego związku pomiędzy podatkiem naliczonym VAT a czynnościami opodatkowanymi jako warunku wystarczającego do zachowania prawa do odliczenia VAT były przedmiotem licznych orzeczeń TSUE, m.in. wyrok z 15 stycznia 1998 r. w sprawie C-37/95 (Państwo Belgijskie v. Ghent Coal Terminal NV), wyrok z 22 lutego 2001 r. w sprawie C-408/98 (Abbey National plc v. Commissioners of Customs & Excise), wyrok z 26 maja 2005 r. w sprawie C-465/03 (Kretztechnik AG v. Finanzamt Linz), wyrok z 27 września 2001 r. w sprawie C-16/00 (CIBO Participations SA v. Directeur régional des impôts du Nord-Pas-de-Calais). TSUE podkreślał, że co do zasady, prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przysługuje podatnikom wówczas, gdy istnieje bezpośredni związek poniesionych wydatków ze sprzedażą opodatkowaną. Jednakże, brak bezpośredniego związku z konkretną czynnością podlegającą opodatkowaniu nie wyklucza prawa do odliczenia podatku VAT w przypadku tzw. kosztów ogólnych działania podatnika, o ile koszty te mogą być przypisane do działalności podatnika podlegającej opodatkowaniu VAT.
Zatem niezbędnym warunkiem odliczenia VAT jest istnienie związku pomiędzy zakupami a konkretną transakcją opodatkowaną. Prawo do odliczenia podatku naliczonego powinno przysługiwać podatnikowi w takim zakresie, w jakim działalność podatnika daje to prawo. Aby odliczenie podatku było dopuszczalne, transakcja powodująca naliczenie podatku winna pozostawać w ścisłym związku z transakcjami, które rodzą prawo do odliczenia. W ten sposób prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług zakłada, że poczynione wydatki stanowią element cenotwórczy transakcji obciążonych podatkiem należnym, rodzącym prawo do jego odliczenia.
Z opisu sprawy wynika, że są Państwo czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zamierzają Państwo uczestniczyć w przedsięwzięciu „…”. Celem Projektu jest opracowanie: konkretnego produktu (produktów): …. Zawarta będzie umowa konsorcjum - pomiędzy określonym przedsiębiorcą (zwanym dalej Liderem) a Instytutem i trzecim konsorcjantem (podmiot zagraniczny). Konsorcjum jest wymagane przez umowę o dofinansowanie z Komisją Europejską (KE). Projekt jest z założenia komercyjny. O gospodarczym charakterze świadczy przede wszystkim spodziewany efekt - wprowadzenie na rynek nowych produktów … znajdzie się w ofercie handlowej Lidera. Bezpośrednim beneficjentem czynności wykonywanych przez Instytut w związku z realizacją Projektu, na które Instytut otrzymuje dofinansowanie będzie sam Instytut. Instytut uzyska bowiem określone prawa majątkowe w części odpowiadającej kosztów kwalifikowanych Projektu dotyczących Instytutu. Udział w sprzedaży jest związany z prawami, jakie powstaną po stronie Instytutu w wyniku realizacji Projektu. Wykorzystanie tych praw będzie niezbędne Liderowi dla prowadzenia produkcji i sprzedaży Produktów. Tak więc uzyskanie udziału nastąpi w zamian za korzystanie przez Lidera z praw Instytutu. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług związanych z realizacją Projektu, w części realizowanej przez Wnioskodawcę, będą wystawiane na Wnioskodawcę.
Na tle przedstawionych okoliczności sprawy Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia pełnych kwot podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki w związku z realizacją projektu pn. „…”.
Z okoliczności sprawy wynika, że realizacja ww. projektu jest związana z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez Państwa w ramach prowadzonej działalności, gdyż – jak Państwo wskazali – projekt jest z założenia komercyjny. Sprzedaż Produktów będzie prowadzona przez Lidera a Państwu będzie przysługiwać udział w sprzedaży Produktu. Udział w sprzedaży jest związany z prawami, jakie powstaną po stronie Instytutu w wyniku realizacji Projektu. Wykorzystanie tych praw będzie niezbędne Liderowi dla prowadzenia produkcji i sprzedaży Produktów. Tak więc uzyskanie udziału nastąpi w zamian za korzystanie przez Lidera z praw Instytutu. Uzyskanie udziału w sprzedaży jest spodziewanym i zakładanym efektem Projektu. Uzyskanie udziału w sprzedaży będzie się wiązało po stronie z wykonaniem obrotu opodatkowanego podatkiem VAT. Ponadto nie przewidują Państwo, żeby wyniki Projektu były przez Państwa wykorzystywane do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług oraz nie zamierzają Państwo wykorzystywać efektów Projektu do czynności zwolnionych z podatku VAT.
W związku z powyższym stwierdzić należy, że mają Państwo prawa do odliczenia pełnych kwot podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki w związku z realizacją projektu pn. „…”, skoro efekty projektu będą wykorzystywane przez Państwa do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego będzie Państwu przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, lub gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie ustalone, że wydatki poniesione przez Państwa nie służą/nie będą służyły wyłącznie do czynności opodatkowanych, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.