Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 13 lutego 2025 r., sygn. III SAB/Gd 440/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Bartłomiej Adamczak, Sędziowie: Sędzia WSA Jolanta Sudoł (spr.), Asesor WSA Maja Pietrasik, po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym w dniu 13 lutego 2025 r. sprawy ze skargi A. C. na bezczynność Wojewody Pomorskiego w sprawie udzielenia zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej 1. zobowiązuje Wojewodę Pomorskiego do rozpoznaniu wniosku skarżącego A. C. o udzielenie zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej w terminie 30 dni od daty otrzymania odpisu prawomocnego wyroku wraz z aktami sprawy; 2. stwierdza, że Wojewoda Pomorski dopuścił się bezczynności, która miała miejsce z rażącym naruszeniem prawa; 3. przyznaje od Wojewody Pomorskiego na rzecz skarżącego A. C. sumę pieniężną w wysokości 1.500 (tysiąc pięćset) złotych; 4. oddala skargę w pozostałej części; 5. zasądza od Wojewody Pomorskiego na rzecz skarżącego A. C. kwotę 100 zł (sto) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku wpłynęła, wniesiona przez A. C. - obywatela Rosji, skarga na bezczynność Wojewody Pomorskiego w sprawie wydania zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej.
W skardze zawarto wniosek o: stwierdzenie, że organ dopuścił się bezczynności; zobowiązanie organu do załatwienia wniosku skarżącego o udzielenie zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej w terminie 7 dni; zasądzenie na rzecz skarżącego od organu sumy pieniężnej w wysokości 5 000 zł; zasądzenie kosztów postępowania.
W uzasadnieniu skargi wskazano, że w dniu 1 czerwca 2023 r. skarżący osobiście złożył wniosek udzielenie zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej, a także odciski linii papilarnych oraz otrzymał stempel w paszporcie. Wniosek nie zawierał braków formalnych, termin załatwienia sprawy został wyznaczony na 15 grudnia 2023 r. (informacja o wyznaczeniu terminu znajdowała się na stronie internetowej Portalu Klienta). Termin ten upłynął bezskutecznie. Do dnia wniesienia skargi skarżący nie otrzymał decyzji. Sprawa od ponad roku, zgodnie z informacją dostępna na Portalu, znajduje się na etapie "analiza materiału dowodowego" (ostatnia zmiana statusu miała miejsce 22 sierpnia 2023 r.). Zwrócono przy tym uwagę, że organ nie zrealizował obowiązku wynikającego z art. 36 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca