Wyrok WSA w Lublinie z dnia 7 lutego 2025 r., sygn. I SA/Lu 583/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Monika Kazubińska-Kręcisz Sędziowie Sędzia WSA Andrzej Niezgoda Asesor sądowy Jakub Polanowski (sprawozdawca) Protokolant Asystent sędziego Kamil Pietrucha po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 24 stycznia 2025 r. sprawy ze skargi P. SCA z siedzibą w L. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Lublinie z dnia 30 lipca 2024 r., nr 0601-IOD-2.4100.64.2024.12, w przedmiocie odmowy zwrotu zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych I. uchyla zaskarżoną decyzję oraz decyzję Naczelnika Lubelskiego Urzędu Skarbowego w Lublinie z dnia 28 grudnia 2023 r., nr 0671-SPZ-4.4100.250.2023.10; II. zasądza od Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Lublinie na rzecz P. SCA z siedzibą w L. kwotę 12.920 (dwanaście tysięcy dziewięćset dwadzieścia) złotych z tytułu zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Decyzją z 30 lipca 2024 r. Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Lublinie (dalej: Dyrektor, organ odwoławczy, organ), działając na podstawie art. 233 § 1 pkt 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.; dalej: O.p.), utrzymał w mocy decyzję Naczelnika Lubelskiego Urzędu Skarbowego w Lublinie (dalej: Naczelnik, organ pierwszej instancji, organ podatkowy) z 28 grudnia 2023 r., znak: 0671-SPZ-4.4100.250.2023.10, o odmowie zwrotu na rzecz P. SCA z siedzibą w L. (dalej: podatnik, fundusz, strona, spółka, skarżąca) zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych w kwocie 1.502.157 zł, pobranego od dywidendy wypłaconej przez M. Sp. z o.o. (dalej: płatnik) w 2022 r.
W uzasadnieniu decyzji Dyrektor wskazał, że Naczelnik w opisanej decyzji stwierdził, że podstawą odmowy stwierdzenia nadpłaty był fakt, że podatnik nie podlega efektywnemu opodatkowaniu w zakresie wypłaconej dywidendy, nie jest rzeczywistym jej właścicielem. Sposób jego działania jest sztuczny, z uwagi na to, iż jest alternatywnym funduszem inwestycyjnym, nieposiadającym odpowiedniego substratu majątkowego i osobowego. Mając na uwadze zarejestrowanie komandytariusza strony na Kajmanach organ przyjął, że skorzystanie ze zwolnienia jest głównym celem funkcjonowania przyjętego przez spółkę modelu biznesowego.