Zmowy cenowe: szybki zysk czy prosta droga do utraty reputacji?
Milionowe kary, nieważność umów i ryzyko pozwów zbiorowych – oto bolesne konsekwencje zmów cenowych. Prezes UOKiK zaostrza kurs wobec nieuczciwych przedsiębiorców, karząc zarówno firmy, jak i menedżerów. Warto poznać skuteczne strategie ochrony przed pułapkami antykonkurencyjnych praktyk
W ostatnim tygodniu prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) znów nałożył znaczące kary na uczestników zmów cenowych – zarówno na przedsiębiorców, jak i na osoby zarządzające. Ponad 66 mln zł ma zapłacić Jura Poland i jej czterech istotnych kontrahentów: Euro-net (m.in. sklepy RTV Euro AGD), Media Saturn Holding (sklepy stacjonarne Media Markt), Media Saturn Online (sklep internetowy Media Markt) i Terg (m.in. sklepy Media Expert) za ustalanie cen ekspresów. Producent wymagał od sprzedawców utrzymywania określonych, wysokich cen detalicznych, co eliminowało konkurencję cenową między sklepami i skutkowało wyższymi cenami dla konsumentów. Dodatkowo osoba odpowiedzialna za niedozwolone porozumienie w Jura Poland otrzymała karę prawie 250 tys. zł.