Wyrok WSA w Warszawie z dnia 16 maja 2024 r., sygn. VI SA/Wa 6389/23
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Grzegorz Nowecki Sędziowie Sędzia WSA Honorata Łopianowska Asesor WSA Maciej Borychowski (spr.) Protokolant referent Katarzyna Mostowska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 16 maja 2024 r. sprawy ze skargi P. S. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] maja 2023 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej oddala skargę
Uzasadnienie
W dniu [...] września 2021 r. w miejscowości T. - węzeł T. na autostradzie nr A1, poddano kontroli drogowej samochód ciężarowy marki Volvo o nr rej. [...] wraz z naczepą marki Schmitz o nr rej. [...], którym kierował O. T., w załodze dwuosobowej z Panem O. T.. Kierowca realizował międzynarodowy transport drogowy rzeczy w imieniu Pani P. S. prowadzącej działalność gospodarczą: I. [...] P. S. z siedzibą: ul. [...] , 96-514 R. (dalej "Strona", "Skarżąca"). Podczas kontroli stanu technicznego pojazdu o nr rej. [...] stwierdzono usterkę zakwalifikowaną jako niebezpieczną zgodnie z Ip. 1.1.14 a) załącznika nr 1 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 5 listopada 2019 r. w sprawie kontroli ruchu drogowego (Dz. U. z 2019, poz. 2141, dalej "rozporządzeniem MSWiA"). Stwierdzono bowiem, że na pierwszej osi pojazdu (po stronie lewej i prawej) znajdują się pęknięcia powodujące przerwanie struktury tarczy na całej jej szerokości powierzchni ciernej, które sięgają jej wewnętrznego i zewnętrznego obwodu, co stanowi usterkę układu hamulcowego.
Przebieg i wyniki kontroli zostały udokumentowane w protokole oględzin pojazdu z dnia [...] września 2021 r. nr [...] (dalej "protokół oględzin") oraz w protokole kontroli z dnia [...] września 2021 r. nr [...] (dalej "protokół kontroli").
W toku kontroli został przesłuchany również kierowca pojazdu, który zeznał, iż jest zatrudniony w przedsiębiorstwie Skarżącej. Zeznał, że kontrolowanym pojazdem wyruszył w trasę z bazy przedsiębiorstwa w dniu [...] września 2021 r. ok. godz. 23:00. Realizowany przewóz rozpoczął z miejscowości K. do miejscowości B.. Przed wyjazdem nie został poinformowany czy była dokonywana kontrola stanu technicznego pojazdu, nie był również informowany, że pojazd posiada jakieś usterki techniczne. Kierowca zeznał, że samodzielnie również nie dokonywał kontroli stanu technicznego pojazdu, ponieważ było ciemno.