Czy biuro rachunkowe po zakończeniu współpracy ma obowiązek wydać klientowi elektroniczną bazę danych zapisów księgowych
Czy w sytuacji rozwiązania umowy pomiędzy biurem rachunkowym a przedsiębiorcą rozliczającym się na zasadach ogólnych (podatkowa księga przychodów i rozchodów) biuro rachunkowe oprócz wszystkich dokumentów księgowych w formie papierowej (faktury, listy płac, wydruki księgi i ewidencji środków trwałych) ma obowiązek wydać klientowi elektroniczną bazę danych zapisów księgowych, jeżeli wydało kompletną dokumentację papierową po zakończeniu współpracy?
Nie ma jednoznacznych przepisów prawa nakładających na biuro rachunkowe obowiązek przekazania przedsiębiorcy elektronicznej bazy danych zapisów księgowych po zakończeniu współpracy, o ile została przekazana kompletna dokumentacja księgowa w formie papierowej.
Brak regulacji w przepisach podatkowych i rachunkowych
Zgodnie z ustawą o rachunkowości oraz przepisami dotyczącymi prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (PKPiR), biuro rachunkowe ma obowiązek prowadzenia i archiwizowania ksiąg zgodnie z umową z klientem, ale brak jest regulacji nakazujących przekazanie elektronicznych zapisów księgowych.
Kompletność dokumentacji papierowej
Jeśli biuro rachunkowe przekazało przedsiębiorcy:
- wydruki księgi przychodów i rozchodów,
- ewidencję środków trwałych,
- listy płac,
- inne wymagane ewidencje i rejestry,
to formalnie przedsiębiorca dysponuje pełnym zestawem dokumentacji niezbędnym do prowadzenia rozliczeń.
Umowa o świadczenie usług księgowych
Obowiązki biura rachunkowego w zakresie zwrotu dokumentacji mogą wynikać z treści umowy z klientem. Jeśli umowa przewidywała dostarczenie danych w formie elektronicznej, biuro powinno je udostępnić. W przeciwnym razie przedsiębiorca może jedynie wnioskować o przekazanie bazy danych, ale nie może tego wymagać na podstawie przepisów prawa.
Ochrona danych i RODO
Przekazanie plików z elektroniczną bazą danych może rodzić wątpliwości dotyczące ochrony danych osobowych (np. wynagrodzeń pracowników, danych kontrahentów). Biuro rachunkowe, jako administrator danych w trakcie świadczenia usług nie jest zobowiązane do przekazywania elektronicznej bazy, jeśli mogłoby to naruszać przepisy o ochronie danych.
Format i dostępność danych
Wiele biur rachunkowych korzysta z programów księgowych, których dane mogą być dostępne tylko w zamkniętych formatach systemowych. Przekazanie tych plików może być nieprzydatne dla klienta, jeśli nie posiada on odpowiedniego oprogramowania.
Zatem biuro rachunkowe nie ma obowiązku przekazania klientowi elektronicznej bazy danych zapisów księgowych, o ile dostarczyło pełną dokumentację w formie papierowej. Ewentualne zobowiązania w tym zakresie powinny wynikać z umowy zawartej z klientem. W przypadku sporu warto odnieść się do postanowień umownych lub negocjować indywidualne rozwiązanie.
§ 10 ust. 1, § 28 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2019 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz.U. z 2019 r. poz. 2544)
Joanna Gawrońska
biegły rewident
Artykuł pochodzi z e-poradni INFORLEX.