Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 12 grudnia 2024 r., sygn. III SA/Gd 389/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Janina Guść Sędziowie: Sędzia WSA Alina Dominiak (spr.) Asesor WSA Adam Osik Protokolant: Referent Agnieszka Gross po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 5 grudnia 2024 r. sprawy ze skargi A. S. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Gdańsku z dnia 24 czerwca 2024 r. nr SKO Gd/4606/23 w przedmiocie zatwierdzenia projektu robót geologicznych oddala skargę.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia 30 września 2020 r. Starosta Kartuski zatwierdził "Projekt robót geologicznych dla określenia warunków geologiczno- inżynierskich w podłożu modernizowanej linii kolejowej nr 201 na odcinku od km 136,096 do km 163,250 i 214 na odcinku od km -0,229 do km 7,131 (część A) realizowany w ramach projektu "Prace na alternatywnym odcinku transportowym B. – T.", województwo pomorskie.
Decyzją Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Gdańsku z dnia 18 marca 2022 r . nr SKO Gd/5323/20 powyższa decyzja Starosty Kartuskiego została uchylona w całości i sprawę przekazano do ponownego rozpatrzenia organowi pierwszej instancji.
W uzasadnieniu organ odwoławczy wskazał, że organ rozstrzygający sprawę ma obowiązek zbadać, czy przedłożony przez wnioskodawcę projekt odpowiada wymaganiom prawa i ochrony środowiska oraz czy wskazane roboty geologiczne odpowiadają ich celowi. Decyzja organu I instancji jest przedwczesna, nie dokonano bowiem przed jej wydaniem szczegółowej oceny przedłożonego Projektu robót geologicznych, w szczególności pod kątem braku wystąpienia przesłanek wskazanych w art. 80 ust. 7 ustawy, co skutkuje naruszeniem prawa procesowego, tj. art. 7 i art. 77 § 1 i art. 80 Kpa. Mimo stwierdzenia, iż roboty będą wykonywane na terenie obszaru Natura 2000 nie ustalono, czy prowadzenie robót geologicznych może potencjalnie znacząco oddziaływać na ten obszar. Z akt sprawy nie wynika , by dla projektu robót geologicznych wykonano ocenę możliwości potencjalnego znaczącego oddziaływania na obszary Natura 2000, jak też nie uzasadniono braku takiej oceny. Z treści zaskarżonej decyzji nie wynika , aby organ stwierdził, iż przedłożony Projekt odpowiada wymaganiom prawa określonym w ustawie i ochrony środowiska oraz czy roboty geologiczne odpowiadają ich celowi. Organ ponownie rozpoznając sprawę miał przede wszystkim dokonać oceny przedłożonego do zatwierdzenia projektu robót geologicznych oraz zasadności zawartych w opinii przedłożonych przez skarżącego uwag i zastrzeżeń, w szczególności w kontekście zgłoszonych w odwołaniach zarzutów.