Wyrok WSA w Szczecinie z dnia 23 grudnia 2024 r., sygn. II SA/Sz 928/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w składzie następującym: Przewodniczący Asesor WSA Krzysztof Szydłowski po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 23 grudnia 2024 r. sprawy ze sprzeciwu S. Sp. z o.o. we W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] r. znak [...] w przedmiocie środowiskowych uwarunkowań realizacji przedsięwzięcia oddala sprzeciw
Uzasadnienie
Decyzją z 10 maja 2024 r. nr OS.6220.4.2023 Burmistrz Miasta D. po rozpatrzeniu wniosku S. Spółka Komandytowa z siedzibą we W. i H. Sp. z o.o. z siedzibą we W. ustalił środowiskowe uwarunkowania dla przedsięwzięcia polegającego na "Budowie zespołu budynków hotelowych z usługami w parterach wraz z garażem podziemnym, zewnętrznymi terenowymi miejscami postojowymi, kotłowniami gazowymi, niezbędną infrastrukturą techniczną oraz zagospodarowaniem terenu przy ul. [...] w D., [...], dz. nr [...], obręb [...] D.". W uzasadnieniu powyższej decyzji wskazano, że planowane przedsięwzięcie spełnia wymogi w zakresie ochrony środowiska.
Odwołanie od powyższej decyzji wywiodła W. G.. Odwołująca zarzuciła decyzji naruszenie przepisów § 71 ust. 1 oraz ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, polegające na braku wszechstronnego rozważenia oddziaływania inwestycji na środowisko, nieruchomości sąsiadujące oraz skutki wzniesienia tak dużego obiektu na środowisko.
Po rozpatrzeniu odwołania Samorządowe Kolegium Odwoławcze, decyzją z 22 października 2024 r., nr SKO.4170.1046.2024, na mocy art. 138 § 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 572, dalej: k.p.a.), orzekło o uchyleniu zaskarżonej decyzji w całości i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia organowi pierwszej instancji.
Organ odwoławczy po przywołaniu mających zastosowanie w sprawie przepisów ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (dalej: ooś) wyjaśniło, iż postępowanie administracyjne zostało zainicjowane wnioskiem z 3 lutego 2023 r. (data wpływu), wniesionym przez dwie spółki prawa handlowego, występujące łącznie w charakterze podmiotu planującego podjęcie realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia (inwestor). Były to: spółka S. komandytowa oraz H. spółka z o.o. Podmioty inicjujące postępowanie, na mocy art. 32 k.p.a. działały w sprawie przez pełnomocnika: M. S.-B.. W wyniku wstępnej analizy sprawy pod względem formalnym Kolegium ustaliło, że na dzień złożenia wniosku, spółka S. spółka komandytowa była już wykreślona z Rejestru Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego. Nie mogła zatem być wnioskodawcą w sprawie.