Jak poprawić błędne dane nabywcy na fakturze
Faktura jest podstawowym dokumentem potwierdzającym dokonanie transakcji między podatnikami VAT. Poszczególne błędy pojawiające się w fakturach mogą zostać naprawione poprzez wystawienie faktury korygującej lub noty korygującej. Ustawodawca szczegółowo wskazuje sytuacje, w których należy sporządzać poszczególne rodzaje dokumentów korygujących. W przypadku zamieszczenia błędnych danych nabywcy na fakturze pojawiają się jednak wątpliwości, czy taka pomyłka może być poprawiona notą korygującą, czy też konieczne jest sporządzenie faktury korygującej. Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna i zależy od rodzaju popełnionego błędu.
Obowiązek zamieszczenia konkretnych danych nabywcy na fakturze wynika wprost z przepisów art. 106e ust. 1 pkt 3 i 5 ustawy o VAT. Wystawiona faktura powinna zawierać m.in. imię i nazwisko lub nazwę nabywcy, jego adres oraz numer NIP, za pomocą którego jest on zidentyfikowany na potrzeby podatku od towarów i usług. Dane wykazane w fakturze błędnie należy oczywiście poprawić. Zmiana taka może być realizowana poprzez wystawienie faktury korygującej lub noty korygującej. Podstawowa różnica pomiędzy wskazanymi dokumentami dotyczy podmiotu uprawnionego do ich sporządzenia. Faktura korygująca jest wystawiana przez podatnika będącego sprzedawcą. Uprawnionym do wystawienia noty korygującej jest natomiast nabywca towarów lub usług. Należy podkreślić, że nota korygująca jest specyficznym rodzajem faktury, którym można poprawiać tylko określone rodzaje błędów. Jej zakres jest znacznie węższy niż zakres faktury korygującej.
1. Kiedy wystawić fakturę korygującą
Zasady wystawiania faktur korygujących regulowane są postanowieniami art. 106j ustawy o VAT. Przypadki, w których sporządza się fakturę korygującą, wymieniono w ust. 1 wskazanego przepisu. Przesłanką wystawienia faktury korygującej będzie: