Interpretacja indywidualna z dnia 21 stycznia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.832.2024.2.WL
Prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku VAT w związku z realizacją projektu w części dotyczącej modernizacji basenu sezonowego (odkrytego).
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
17 października 2024 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: „...” w części dotyczącej modernizacji basenu sezonowego (odkrytego). Uzupełnili go Państwo pismem z 12 grudnia 2024 r. (data wpływu 16 grudnia 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Gmina ... (dalej: „Gmina” lub „Wnioskodawca”) jest podatnikiem VAT zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny. Na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U.2024.609 t.j. z późn. zm., dalej: „ustawa o samorządzie gminnym”). Gmina jest wyposażona w osobowość prawną i posiada zdolność do czynności cywilnoprawnych.
Gmina z dniem 1 stycznia 2017 r. dokonała centralizacji rozliczeń podatku od towarów i usług, zwanego dalej podatkiem VAT, z podległymi jednostkami budżetowymi.
Gmina zrealizowała inwestycję pn. „...”.
Celem inwestycji była modernizacja obiektów kompleksu wodnego, tj. Krytej Pływalni i basenu sezonowego (odkrytego). W jej ramach przeprowadzono modernizację energetyczną obiektów z wykorzystaniem systemu pomp ciepła i odwiertów głębinowych, montaż instalacji fotowoltaicznej do … kW oraz wymianę kotłów gazowych. Dodatkowo nastąpiła modernizacja systemu uzdatniania wody krytej pływalni i basenu sezonowego oraz niecki i otoczenia basenu sezonowego w tym montaż atrakcji basenowych.
Opisana przebudowa zapewniła poprawę warunków korzystania z krytej pływalni oraz basenów zewnętrznych, umożliwiła uzyskanie pozwolenia na użytkowanie całoroczne obiektu, poprawiła efektywność energetyczną budynku i ogólną estetykę obiektu.
Projektowana modernizacja zapewni wzrost komfortu i bezpieczeństwa korzystania z obiektu oraz zapewni mniejsze nakłady finansowe na utrzymanie obiektu.
Wskazany obiekt będzie czynny sezonowo - od końca czerwca do początku września. W pozostałe miesiące z racji charakterystyki obiektu nie będzie on mógł być wykorzystywany.
Gmina wskazuje, że niniejszy wniosek dotyczy jedynie modernizacji basenu (pływalni) otwartego.
Gmina pragnie również zaznaczyć, że na terenie opisanej nieruchomości będzie dokonywała następujących czynności:
‒odpłatny wstęp dla wszystkich korzystających na baseny (w okresie letnim),
‒odpłatne udostępnianie powierzchni pod działalność usługowo-gastronomiczną,
‒odpłatne udostępnianie powierzchni reklamowych,
‒wypożyczanie sprzętu sportowego.
Po dokonaniu modernizacji basen został udostępniony mieszkańcom, turystom oraz innym chcącym skorzystać z basenu osobom. Wejście na basen jest biletowane, od sprzedaży biletów jest odprowadzany podatek VAT należny (przez Gminę). Ponadto pewne grupy podmiotów mają możliwość zakupienia karnetu uprawniającego do wielokrotnego skorzystania z basenu. Karnety także są opodatkowane podatkiem VAT przez Gminę.
Faktury dotyczące realizacji inwestycji są wystawiane na Gminę. Gmina ma możliwość przypisania konkretnie wydatków do realizacji inwestycji.
Cała inwestycja („...”) została dofinansowana z ... Gmina otrzymała promesę ... Kwota promesy opiewa na … zł. Wartość inwestycji wyniosła: … zł.
Faktury zostały wystawione na Gminę .... Gmina jest w stanie wskazać wydatki związane z modernizacją basenu otwartego, ponieważ wynikają one wprost z protokołów powykonawczych, które były tworzone pod konkretne faktury.
Ponadto, na pytania odpowiedzieli Państwo odpowiednio:
1)Należy jednoznacznie wskazać jaki jest zakres prac wykonywanych w ramach projektu pn.: „...” w odniesieniu do basenu sezonowego (odkrytego)?
„Prace dotyczące basenu sezonowego dotyczyły modernizacji obiektu basenu sezonowego (części sportowej, rekreacyjnej a także brodzika dla dzieci), montażem urządzeń basenowych (komory technologicznej podziemnej, brodzika przejściowego z natryskiem oraz stanowiska prysznicowego) oraz systemem uzdatniania wody.”
2)Czy wskazany we wniosku zakres modernizacji energetycznej tj. modernizacji energetycznej z wykorzystaniem systemu pomp ciepła i odwiertów głębinowych, montażu instalacji fotowoltaicznej do … kW oraz wymiany kotłów gazowych, dotyczy zarówno Krytej Pływalni i basenu sezonowego (odkrytego)? Jeśli nie, to proszę wskazać zakres modernizacji energetycznej basenu sezonowego (odkrytego)?
„Modernizacja energetyczna dotyczyła tylko i wyłącznie Krytej Pływalni. Ze względu na odrębne systemy energetyczne nie będą wykorzystywane przez basen sezonowy, a związane z nimi wydatki nie są objęte wskazanym wnioskiem o interpretację.”
3)Proszę o wskazanie czy Kryta Pływalnia i basen sezonowy (odkryty) korzystają z systemu pomp ciepła, odwiertów głębinowych, montażu instalacji fotowoltaicznej do … kW, wymiany kotłów gazowych jako jednej instalacji czy oddzielnych instalacji? Jeżeli inaczej, to proszę o wskazanie jak?
„Oba obiekty funkcjonują na dwóch niezależnych systemach energetycznych.”
4)Czy urządzenia zamontowane w ramach modernizacji energetycznej basenu sezonowego będą wykorzystywane tylko dla potrzeb tego basenu?
„Urządzenia zamontowane w ramach modernizacji energetycznej dotyczą basenu zamkniętego. Ze względu na odrębne systemy energetyczne nie będą wykorzystywane przez basen sezonowy, a związane z nimi wydatki nie są objęte wskazanym wnioskiem o interpretację.”
5)Czy obsługą basenu sezonowego (odkrytego) zajmuje się Gmina czy Gmina działająca za pośrednictwem jednostki organizacyjnej? Jeśli obsługą basenu sezonowego (odkrytego) zajmuje się Gmina działająca za pośrednictwem jednostki organizacyjnej, to należy wskazać jaka to jest jednostka oraz czy jest ona jednostką budżetową czy samorządowym zakładem budżetowym?
„Obsługą basenu zajmuje się Gmina ..., poprzez jednostkę Urząd Gminy (referat).”
6)Czy wskazane we wniosku czynności dokonywane na terenie nieruchomości, tj.:
‒odpłatny wstęp dla wszystkich korzystających na baseny (w okresie letnim),
‒odpłatne udostępnianie powierzchni pod działalność usługowo-gastronomiczną,
‒odpłatne udostępnianie powierzchni reklamowych,
‒wypożyczanie sprzętu sportowego,
dotyczą także basenu sezonowego (odkrytego)?
„Wskazane czynności dotyczą basenu sezonowego (odkrytego).”
7)Czy na basenie sezonowym (odkrytym) świadczone są tylko wskazane we wniosku usługi związane z wejściem na basen na podstawie biletu i karnetu?
„Na basenie sezonowym (odkrytym) świadczone są tylko wskazane we wniosku usługi związane z wejściem na basen na podstawie biletu i karnetu.”
8)Jeżeli odpowiedź na ww. pytanie jest przecząca, to prosimy wskazać jakie jeszcze usługi są świadczone na basenie i czy stanowią one czynności:
a)opodatkowane podatkiem od towarów i usług,
b)zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług,
c)niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
„n/d”
9)Czy w związku z realizacją projektu pn.: „...” w części dotyczącej modernizacji energetycznej obiektów z wykorzystaniem instalacji fotowoltaicznej do … kW, są Państwo prosumentem energii odnawialnej, w rozumieniu art. 2 pkt 27a ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1436 ze zm.)?
„Wybudowana instalacja fotowoltaiczna zasiliła tylko i wyłącznie Krytą Pływalnię, nie jest ona włączona do systemu dystrybucji energii elektrycznej, dlatego w żaden sposób nie jest rozliczana. Gmina nie otrzymuje żadnego wynagrodzenia z tytułu funkcjonowania instalacji zamontowanej na obiekcie. Służy ona bieżącemu ograniczeniu zużycia energii elektrycznej w obiekcie Krytej Pływalni. Gmina występuje jako prosument w tym zakresie.
W związku z faktem, że modernizacja energetyczna (w tym montaż instalacji fotowoltaicznej do … kW) nie obejmuje basenu sezonowego, będącego przedmiotem wniosku to w ocenie wnioskodawcy brak jest konieczności udzielania odpowiedzi na pytania 10 – 20.”
Pytanie
Czy Gmina będzie miała prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku VAT od wydatków ponoszonych na realizację Projektu w zakresie modernizacji basenu otwartego?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina będzie miała pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów związanych z realizacją ww. inwestycji w zakresie modernizacji basenu otwartego, gdyż w tym zakresie działa w charakterze podatnika VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 t.j. z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą o VAT, a tym samym spełnia przesłanki z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, który mówi, że prawo do odliczenia podatku VAT występuje wyłącznie gdy świadczone usługi są związane ze sprzedażą opodatkowaną.
W konsekwencji, posiada prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z faktur dotyczących zakupów inwestycyjnych związanych z realizacją od wydatków inwestycyjnych dotyczących realizacji inwestycji „...” w zakresie modernizacji basenu otwartego.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Jak wynika z opisu stanu faktycznego, realizowana w ramach projektu inwestycja związana jest z odpłatnym świadczeniem usług, a więc z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Zatem, ze względu na związek poniesionych wydatków na realizację przedmiotowego projektu, związanych ze świadczeniem usług opodatkowanych podatkiem VAT (biletowanie wstępu), Wnioskodawca nabył prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących ich poniesienie. Została bowiem spełniona podstawowa przesłanka, o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, jaką jest związek nabywanych towarów i usług z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT.
Podobne stanowisko można odnaleźć w:
̶Pismo z dnia 5.07.2023 r., wydane przez: Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, 0113-KDIPT1-1.4012.335.2023.1.RG, gdzie wskazano:
„Jak wskazano wyżej, wykonywane przez Gminę czynności odpłatnego udostępniania basenów (w okresie letnim) (...), będą stanowiły czynności podlegające opodatkowaniu VAT, niekorzystające ze zwolnienia od podatku VAT. Ponadto, jak wynika z opisu sprawy, Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Mając zatem na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy, Państwa Gminie będzie przysługiwało pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu polegającego na przebudowie z rozbudową odkrytych basenów w X. Prawo to będzie przysługiwało, pod warunkiem niewystąpienia przesłanek wykluczających odliczenie podatku naliczonego, o których mowa w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.”
̶Pismo z dnia 9 kwietnia 2021 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej nr 0113-KDIPT1-2.4012.91.2021.1.KT – „Ustalenie prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku VAT od wydatków ponoszonych na realizację projektu w zakresie budowy kompleksu rekreacyjno-wypoczynkowego, który składać będzie się z otwartej części kąpielowej oraz dwóch budynków”.
̶Pismo z dnia 20 kwietnia 2021 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej nr 0113- KDIPT1-2.4012.106.2021.1.SM – „Uznanie świadczeń odpłatnych usług udostępniania kąpieliska za czynność podlegającą opodatkowaniu VAT. Prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku VAT od wydatków ponoszonych na modernizację kąpieliska, a także od wydatków bieżących związanych z funkcjonowaniem kąpieliska”.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Według art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Art. 87 ust. 1 ustawy stanowi:
W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2 - ust. 6 ustawy.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym:
Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.
Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.
W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:
̶podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
̶podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na postawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Tylko bowiem w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Jak stanowi art. 6 ust. 1 powołanej ustawy:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym.
Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku VAT od wydatków ponoszonych na realizację Projektu w zakresie modernizacji basenu sezonowego (odkrytego).
Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Jak wynika z opisu sprawy są Państwo czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zrealizowali Państwo projekt pn.: „...”. Są Państwo w stanie wskazać wydatki związane z modernizacją basenu otwartego, ponieważ wynikają one wprost z protokołów powykonawczych, które były tworzone pod konkretne faktury. W odniesieniu do basenu sezonowego (odkrytego), objętego przedmiotowym wnioskiem, prace dotyczyły modernizacji obiektu basenu sezonowego (części sportowej, rekreacyjnej a także brodzika dla dzieci), montażem urządzeń basenowych (komory technologicznej podziemnej, brodzika przejściowego z natryskiem oraz stanowiska prysznicowego) oraz systemem uzdatniania wody. Modernizacja energetyczna dotyczyła tylko i wyłącznie Krytej Pływalni. Ze względu na odrębne systemy energetyczne nie będą wykorzystywane przez basen sezonowy, a związane z nimi wydatki nie są objęte wskazanym wnioskiem o interpretację. Na basenie sezonowym (odkrytym) świadczone są tylko wskazane we wniosku usługi związane z wejściem na basen na podstawie biletu i karnetu. Po dokonaniu modernizacji basen został udostępniony mieszkańcom, turystom oraz innym chcącym skorzystać z basenu osobom. Wejście na basen jest biletowane, od sprzedaży biletów jest odprowadzany podatek VAT należny (przez Gminę). Ponadto pewne grupy podmiotów mają możliwość zakupienia karnetu uprawniającego do wielokrotnego skorzystania z basenu. Karnety także są opodatkowane podatkiem VAT przez Gminę.
Zatem, przedstawiony we wniosku opis sprawy wskazuje, że efekty projektu w części dotyczącej modernizacji basenu sezonowego (odkrytego) służą jedynie do czynności opodatkowanych.
W związku z tym – w analizowanej sprawie – są spełnione warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy – są Państwo zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a efekty projektu w tej części są wykorzystywane przez Państwa wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Podsumowując, mają Państwo prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: „...” w części dotyczącej modernizacji basenu sezonowego (odkrytego), ponieważ efekty projektu w tej części są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Zatem Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Wydając interpretację w szczególności oparto się na informacji wynikającej z opisu sprawy, że zmodernizowany w wyniku realizacji projektu obiekt Gmina będzie udostępniała odpłatnie na podstawie biletów wstępu/karnetów a od sprzedaży biletów i karnetów będzie odprowadzany przez Gminę podatek należny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Informuję, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Odnośnie powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych, co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.