Wyrok WSA w Łodzi z dnia 11 grudnia 2024 r., sygn. III SA/Łd 690/24
Dnia 11 grudnia 2024 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi – Wydział III w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Paweł Dańczak, Sędziowie Sędzia WSA Ewa Alberciak, Sędzia WSA Agnieszka Krawczyk (spr.), , po rozpoznaniu w dniu 11 grudnia 2024 roku na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym sprawy ze skargi P. K. na postanowienie Szefa Centralnego Wojskowego Centrum Restrukturyzacji – Ośrodek Zamiejscowy w Łodzi z dnia 16 lipca 2024 roku nr 36/2024/226 w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania w sprawie wyłączenia od obowiązku pełnienia służby wojskowej uchyla zaskarżone postanowienie i poprzedzające je postanowienie Szefa Wojskowego Centrum Rekrutacji w Sieradzu z dnia 5 czerwca 2024 roku nr 119/2024.
Uzasadnienie
Postanowieniem Nr 36/2024/226 z dnia 16 lipca 2024 r. Szef Centralnego Wojskowego Centrum Rekrutacji (dalej: Szef CWCR lub organ odwoławczy) utrzymał w mocy postanowienie Szefa Wojskowego Centrum Rekrutacji w Sieradzu (dalej: Szef WCR w Sieradzu lub organ I instancji) nr 119/2024 z dnia 5 czerwca 2024 r. o odmowie wszczęcia – na podstawie art. 61a ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 572 – dalej: k.p.a.) – postępowania w sprawie wyłączenia z obowiązku pełnienia służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny ppor.rez. P. K. (dalej: skarżący).
W uzasadnieniu wskazał, że skarżący domagał się wyłączenia od obowiązku pełnienia służby wojskowej, powołując się na art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz.U. z 2024 r. poz. 248 – dalej: ustawa o obronie Ojczyzny) i fakt sprawowania opieki nad dzieckiem do lat 8, co w jego opinii jest jednoznaczne z wyłączeniem od obowiązku pełnienia służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny. Zdaniem organu odwoławczego, ustawa o obronie Ojczyzny, a także rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2022 w sprawie wyłączenia od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny (Dz. U. z 2022 r., poz. 2559), dokładnie precyzują podstawy i tryb wyłączenia z urzędu i na wniosek. Zgodnie z art. 541 ust. 7 ustawy, podstawę wyłączenia na wniosek stanowi pisemny udokumentowany wniosek urzędów państwowych lub samorządowych albo przedsiębiorców w stosunku do osób, o których mowa w ust. 5 pkt 2. Dodatkowo we wspomnianym wyżej rozporządzeniu w § 6 ust. 1 i 2 wymienione zostały osoby, w stosunku do których może być prowadzone wyłączenie na wniosek. Sprawowanie opieki nad dzieckiem do lat 8 nie może być zatem podstawą do wnioskowania o wyłączenie. Mając to na uwadze organ stwierdził, że skarżący nie będąc kierownikiem urzędu państwowego lub samorządowego ani przedsiębiorcą - nie może wnioskować o wyłączenie, ponieważ nie reprezentuje instytucji uprawnionej do wszczęcia procedury dotyczącej wyłączenia, w związku z czym nie posiada legitymacji procesowej strony.