Interpretacja indywidualna z dnia 7 stycznia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.713.2024.4.EK
Zwolnienie z art. 113 ust. 1 ustawy dla usług Project Manager (doradztwo techniczne).
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
16 października 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 15 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący m.in. podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy (pytanie oznaczone we wniosku nr 3). Uzupełnił go Pan pismem z 30 grudnia 2024 r. (wpływ 30 grudnia 2024 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca :
Opis stanu faktycznego
(...) 2024 r. założył Pan działalność gospodarczą z kodem PKD 71.12.Z Działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne, z formą opodatkowania: ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Od tego dnia jest Pan związany umową B2B na świadczenie usług Project Managera ze Zleceniodawcą zajmującym się działalnością budowlaną, polegającą na kompleksowym wykańczaniu obiektów użyteczności publicznej (obiektach handlowych, biurowych oraz usługowych) w zakresie prac budowlanych, wykończeniowych i instalacyjnych. Pana zakres obowiązków zgodnie z umową ze Zleceniodawcą:
1)nadzór menedżerski i merytoryczny nad realizacją kontraktów pod względem jakości oraz zgodności z projektem;
2)nadzór nad budżetem inwestycji;
3)zamawianie i koordynacja dostaw materiałów, dbanie o płynność dostaw;
4)rozliczanie kontraktów, prowadzenie dokumentacji odbiorowej i zlecenie usunięcia usterek;
5)utrzymywanie i nawiązywanie nowych kontaktów z podwykonawcami i dostawcami (rozszerzanie bazy podwykonawców);
6)zarządzanie zasobami ludzkimi w podległych projektach (ustalanie harmonogramów prac i koordynowanie prac ekip montażowych);
7)raportowanie do dyrektora wykonawczego;
8)budowanie pozytywnych relacji z inwestorami oraz kluczowymi klientami Spółki;
9)inne obowiązki na bieżąco uzgadniane ze Spółką lub osobami upoważnionymi.
Uzupełnienie opisu sprawy
1. W odpowiedzi na pytanie organu: „Jakie konkretnie czynności mieszczą się w zakresie obowiązków wymienionych przez Pana w pkt 9), tj. „inne obowiązki na bieżąco uzgadniane ze Spółką lub osobami upoważnionymi”; proszę wymienić i opisać”, wskazał Pan, że „obowiązki, które są konieczne do prawidłowej realizacji projektu, każdy projekt budowlany jest inny i jest realizowany pod innym Inwestorem, który ma swoje wymogi odnośnie standardu realizacji. W zakres obowiązków, o których mowa w nin. pkt, wchodzą prace związane z utrzymaniem tego standardu (związanego z prowadzeniem projektu budowlanego) np. przygotowaniem wymaganej dokumentacji potrzebnej przed rozpoczęciem realizacji projektu, wizyty na obiektach na których prowadzone są prace oraz spotkania z klientem w ramach reprezentacji spółki, monitorowanie i wprowadzanie zmian zgodnie z wymogami/wytycznymi klienta, kompletowanie dokumentacji powykonawczej po zakończonych projektach”.
2. W odpowiedzi na pytanie organu: „Czy czynności wykonywane przez Pana w ramach prowadzonej działalności gospodarczej – obejmujące zakres obowiązków wymieniony przez Pana w pkt 1-9 – będą polegać na udzielaniu przez Pana „porad, opinii i wyjaśnień” charakterystycznych dla usług doradztwa; na czym dokładnie polegają wymienione przez Pana czynności, które będzie Pan wykonywał w ramach umowy zawartej ze Zleceniodawcą – proszę odnieść się do każdego z 9 punktów wymienionych w opisie sprawy”, wyjaśnił Pan, że: „czynności wykonywane przez Pana w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie będą polegać na udzielaniu „porad, opinii i wyjaśnień” charakterystycznych dla usług doradztwa.
Poniżej odniesienie się do każdego z punktów wymienionych w opisie sprawy:
1) nadzór menedżerski i merytoryczny nad realizacją kontraktów pod względem jakości oraz zgodności z projektem – nadzór całościowy nad realizacją projektu, sprawdzanie na budowie czy projekt jest realizowany zgodnie z projektem wykonawczym tworzonym przez biuro zewnętrzne biuro projektowe oraz czy jest realizowany w odpowiednim standardzie jakościowym wymaganym przez klienta;
2) nadzór nad budżetem inwestycji – kontrolowaniem kosztów, które ponosi spółka w ramach realizacji danego projektu, tworzenie raportów kosztowych z realizacji danego projektu;
3) zamawianie i koordynacja dostaw materiałów, dbanie o płynność dostaw – zamawianie materiałów i koordynacja dostaw tych materiałów w taki sposób, aby utrzymać ciągłość prac na budowie;
4) rozliczanie kontraktów, prowadzenie dokumentacji odbiorowej i zlecenie usunięcia usterek – rozliczanie kontraktów zawartych przez spółkę z podwykonawcami oraz z klientem, przygotowanie niezbędnej dokumentacji odbiorowej wymaganej przez Inwestora do zamknięcia i rozliczenia projektu, zlecenia usunięcia usterek z ramienia spółki zgłoszonych przez klienta, które są konieczne do zamknięcia i rozliczenia projektu;
5) utrzymywanie i nawiązywanie nowych kontaktów z podwykonawcami i dostawcami (rozszerzanie bazy podwykonawców) – poszukiwanie nowych podwykonawców oraz dostawców, z którymi spółka współpracuje podczas realizacji projektów;
6) zarządzanie zasobami ludzkimi w podległych projektach (ustalanie harmonogramów prac i koordynowanie prac ekip montażowych) – koordynowanie pracowników, ustalanie harmonogramów prac dla poszczególnych ekip w taki sposób, aby zapewnić im ciągłość prac na projektach;
7) raportowanie do dyrektora wykonawczego – tworzenie raportów z podsumowaniem bieżących realizacji np. raportów z poniesionych kosztów, zgodności z harmonogramem, statusem zmian wprowadzonych do projektu przez Inwestora itp.;
8) budowanie pozytywnych relacji z inwestorami oraz kluczowymi klientami Spółki – kontakt z Inwestorem, spotkania na realizowanych projektach, raportowanie o statusie prac;
9) inne obowiązki na bieżąco uzgadniane ze Spółką lub osobami upoważnionymi – opisano w pkt 1. powyżej.
3. W odpowiedzi na pytanie organu: „Czy wartość sprzedaży dokonywanej przez Pana w roku podatkowym (2024) nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty 200 000 zł?”, wskazał Pan, że: „Wartość sprzedaży dokonanej przez Pana w roku podatkowym (2024) nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty 200 000 zł (będzie niższa niż 66 666,66 zł = 200 000,00 zł /12*4)”.
Pytanie w zakresie podatku od towarów i usług (ostatecznie sformułowane w piśmie uzupełniającym)
Czy zgodnie z ust. 1 art. 113 ustawy o VAT (Dz. U. z 2024 r. poz. 361), podatnik prowadząc opisaną działalność może skorzystać ze zwolnienia z VAT w przypadku nieprzekroczenia łącznej sprzedaży rocznej do kwoty 200 000 zł?
Pana stanowisko w sprawie (ostatecznie wyrażone w piśmie uzupełniającym)
Pana zdaniem, zgodnie z ust. 1 art. 113 ustawy o VAT (Dz. U. z 2024 r. poz. 361), podatnik prowadząc opisaną działalność może skorzystać ze zwolnienia z VAT w przypadku nieprzekroczenia łącznej sprzedaży rocznej do kwoty 200 000 zł.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
W myśl art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Definicja świadczenia usług stanowi dopełnienie definicji dostawy towarów, i tym samym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wszystkie czynności odpłatnego obrotu profesjonalnego.
Jednak nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usługi w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.
I tak, na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Z kolei według art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Natomiast w świetle art. 15 ust. 3 ustawy:
Za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 1, nie uznaje się czynności:
1) z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 12 ust. 1–6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych;
2) (uchylony)
3) z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.
Zauważenia wymaga, że ustawodawca przewiduje zwolnienie od podatku VAT dla określonej grupy podatników. Regulacje w tym zakresie zawarte zostały w art. 113 ustawy.
Stosownie do art. 113 ust. 1 ustawy:
Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.
Na mocy art. 113 ust. 2 ustawy:
Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:
1)wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;
1a) sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;
2) odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:
a) transakcji związanych z nieruchomościami,
b) usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,
c) usług ubezpieczeniowych
- jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;
3) odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.
Jak wynika z treści art. 113 ust. 5 ustawy:
Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.
W świetle art. 113 ust. 9 ustawy:
Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.
Zgodnie z art. 113 ust. 10 ustawy:
Jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.
Ponadto na podstawie art. 113 ust. 13 ustawy:
Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:
1) dokonujących dostaw:
a) towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,
b) towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:
- energii elektrycznej (CN 2716 00 00),
- wyrobów tytoniowych,
- samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,
c) budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,
d) terenów budowlanych,
e) nowych środków transportu,
f) następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:
- preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),
- komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),
- urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),
- maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),
g) hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:
- pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),
- motocykli (PKWiU ex 45.4);
2) świadczących usługi:
a) prawnicze,
b) w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,
c) jubilerskie,
d) ściągania długów, w tym factoringu;
3) nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.
Zatem, jak stanowi art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b) ustawy, zwolnień o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się m.in. do podatników świadczących usługi w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego.
Zgodnie z powyższym, usługi w zakresie doradztwa (poza wskazanymi wyjątkami) nie mogą korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy.
Zauważyć przy tym należy, że ani ustawa o podatku od towarów i usług, ani przepisy wykonawcze do niej, nie definiują pojęcia doradztwa. Skoro jednak ustawa o podatku od towarów i usług w art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b) ustawy zastrzega, że do osób świadczących usługi doradztwa nie stosuje się zwolnienia określonego w ust. 1 i 9 należy – wobec braku w ustawie definicji doradztwa – posłużyć się znaczeniem językowym. W potocznym rozumieniu termin „doradztwo” obejmuje szereg usług doradczych, tj. np.: podatkowe, prawne, finansowe. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN 2006, pod pojęciem „doradcy” należy rozumieć „tego, kto doradza”. Natomiast „doradzać”, w myśl powołanego wyżej Słownika Języka Polskiego PWN 2006, oznacza „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”. Doradztwo jest zatem udzieleniem fachowych zaleceń, porad, np. ekonomicznych czy finansowych. Użyty w ustawie o podatku od towarów i usług termin „usługi w zakresie doradztwa” należy rozumieć w związku z tym szeroko.
Z opisu sprawy wynika, że (...) 2024 r. założył Pan działalność gospodarczą z kodem PKD 71.12.Z Działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne, z formą opodatkowania: ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Od tego dnia jest Pan związany umową B2B na świadczenie usług Project Managera ze zleceniodawcą zajmującym się działalnością budowlaną, polegającą na kompleksowym wykańczaniu obiektów użyteczności publicznej (obiektach handlowych, biurowych oraz usługowych) w zakresie prac budowlanych, wykończeniowych i instalacyjnych. Wskazał Pan, że zakres Pana obowiązków, zgodnie z umową zawartą ze zleceniodawcą, obejmuje:
1) nadzór menedżerski i merytoryczny nad realizacją kontraktów pod względem jakości oraz zgodności z projektem – nadzór całościowy nad realizacją projektu, sprawdzanie na budowie czy projekt jest realizowany zgodnie z projektem wykonawczym tworzonym przez biuro zewnętrzne biuro projektowe oraz czy jest realizowany w odpowiednim standardzie jakościowym wymaganym przez klienta;
2) nadzór nad budżetem inwestycji – kontrolowaniem kosztów, które ponosi spółka w ramach realizacji danego projektu, tworzenie raportów kosztowych z realizacji danego projektu;
3) zamawianie i koordynacja dostaw materiałów, dbanie o płynność dostaw – zamawianie materiałów i koordynacja dostaw tych materiałów w taki sposób, aby utrzymać ciągłość prac na budowie;
4) rozliczanie kontraktów, prowadzenie dokumentacji odbiorowej i zlecenie usunięcia usterek – rozliczanie kontraktów zawartych przez spółkę z podwykonawcami oraz z klientem, przygotowanie niezbędnej dokumentacji odbiorowej wymaganej przez Inwestora do zamknięcia i rozliczenia projektu, zlecenia usunięcia usterek z ramienia spółki zgłoszonych przez klienta, które są konieczne do zamknięcia i rozliczenia projektu;
5) utrzymywanie i nawiązywanie nowych kontaktów z podwykonawcami i dostawcami (rozszerzanie bazy podwykonawców) – poszukiwanie nowych podwykonawców oraz dostawców, z którymi spółka współpracuje podczas realizacji projektów;
6) zarządzanie zasobami ludzkimi w podległych projektach (ustalanie harmonogramów prac i koordynowanie prac ekip montażowych) – koordynowanie pracowników, ustalanie harmonogramów prac dla poszczególnych ekip w taki sposób, aby zapewnić im ciągłość prac na projektach;
7) raportowanie do dyrektora wykonawczego – tworzenie raportów z podsumowaniem bieżących realizacji np. raportów z poniesionych kosztów, zgodności z harmonogramem, statusem zmian wprowadzonych do projektu przez Inwestora itp.;
8) budowanie pozytywnych relacji z inwestorami oraz kluczowymi klientami Spółki – kontakt z Inwestorem, spotkania na realizowanych projektach, raportowanie o statusie prac;
9) inne obowiązki na bieżąco uzgadniane ze Spółką lub osobami upoważnionymi – prace związane z utrzymaniem tego standardu (związanego z prowadzeniem projektu budowlanego) np. przygotowaniem wymaganej dokumentacji potrzebnej przed rozpoczęciem realizacji projektu, wizyty na obiektach na których prowadzone są prace oraz spotkania z klientem w ramach reprezentacji spółki, monitorowanie i wprowadzanie zmian zgodnie z wymogami/wytycznymi klienta, kompletowanie dokumentacji powykonawczej po zakończonych projektach.
W związku z tak przedstawionym opisem sprawy Pana wątpliwości dotyczą ustalenia, czy świadcząc usługi Projekt Managera może Pan korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy.
Odnosząc się do powyższego należy wskazać, że podatnik może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie i według zasad określonych przepisami art. 113 ust. 1 i 9 ustawy, pod warunkiem, że nie wykonuje czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy.
W nawiązaniu do kwestii objętych zakresem zadanego pytania należy wskazać, że w analizowanej sprawie istotny jest charakter opisanych czynności wykonywanych w ramach Pana działalności gospodarczej, który nie wskazuje, że świadczy Pan usługi doradcze. Zakres Pana obowiązków – zgodnie z umową zawartą ze zleceniodawcą – to: nadzór menedżerski i merytoryczny nad realizacją kontraktów pod względem jakości oraz zgodności z projektem; nadzór nad budżetem inwestycji; zamawianie i koordynacja dostaw materiałów, dbanie o płynność dostaw; rozliczanie kontraktów, prowadzenie dokumentacji odbiorowej i zlecenie usunięcia usterek; utrzymywanie i nawiązywanie nowych kontaktów z podwykonawcami i dostawcami (rozszerzanie bazy podwykonawców); zarządzanie zasobami ludzkimi w podległych projektach (ustalanie harmonogramów prac i koordynowanie prac ekip montażowych); raportowanie do dyrektora wykonawczego; budowanie pozytywnych relacji z inwestorami oraz kluczowymi klientami Spółki; inne obowiązki na bieżąco uzgadniane ze Spółką lub osobami upoważnionymi. Zaznaczył Pan, że czynności wykonywane przez Pana w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie będą polegać na udzielaniu „porad, opinii i wyjaśnień” charakterystycznych dla usług doradztwa.
Z opisu sprawy nie wynika także, by świadczył Pan inne czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy.
Poza tym podał Pan, że wartość sprzedaży dokonanej przez Pana w roku podatkowym 2024 nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty 200 000 zł.
Tym samym, skoro w ramach prowadzonej działalności nie będzie Pan wykonywał czynności charakterystycznych dla doradztwa polegających na udzielaniu porad, wskazywaniu sposobu postępowania w sprawie, a wartość sprzedaży za 2024 r., w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym 2024, nie przekroczyła kwoty 200 000 zł, to w 2024 r. mógł Pan skorzystać ze zwolnienia podmiotowego od podatku VAT, na podstawie art. 113 ust. 9 w zw. z art. 113 ust. 1 ustawy.
Ponadto, jeśli nie zamierza Pan wykonywać innych czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy, to świadcząc opisane we wniosku usługi Project Managera, w kolejnych latach będzie Pan mógł nadal korzystać z ww. zwolnienia, jeżeli wartość sprzedaży w prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej nie przekroczy łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł (bez kwoty podatku).
Jednocześnie zaznaczyć należy, że prawo do korzystania z ww. zwolnienia utraci Pan w przypadku przekroczenia w prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym wartości sprzedaży wskazanej w art. 113 ust. 1 ustawy, tj. 200 000 zł (bez kwoty podatku), lub gdy rozpocznie Pan wykonywać jakiekolwiek czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy.
Podsumowując stwierdzam, że świadcząc usługi Project Managera w opisanym przez Pana zakresie, może Pan korzystać ze zwolnienia od podatku VAT, na podstawie art. 113 ust. 9 w zw. z art. 113 ust. 1 ustawy, pod warunkiem nieprzekroczenia limitu wartości sprzedaży wskazanego w tym przepisie oraz niewykonywania czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy.
Tym samym przedstawione przez Pana stanowisko oceniłem jako prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zauważam, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Podkreślam, że ta interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Jednocześnie zaznaczam, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Pana wniosku (pytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Ponadto informuję, że ta interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie podatku od towarów i usług (pytania oznaczonego we wniosku nr 3). Wniosek w pozostałym zakresie podlega odrębnemu rozpatrzeniu.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.